header photo

شاد باش نوروزی

 

پیام شادباش نوروزی 

به مناسبت فرارسیدن نوروز 1393

 نوروز آغاز فصل رویش ها، شکفتن زیبایی ها، نوید بخش زندگی و شادی، نماد عشق و دوستی، سنبل پیروزی نو بر کهنه،  فروریختن  تاریکی و تاریک اندیشی و زایش روشنایی و گرمی بخش زندگی است. ما این روز فرخنده را به یکایک شما هموطنان گرامی صمیمانه تبریک می گوییم.

 از دیر باز مردم کشور کهن ما در هر زمان و درهر شرایطی  نوزایی طبیعت را با رقص و پایکوبی و دید وبازدید به همدلی و هم زبانی تبدیل کرده اند. و با گام های محکم واستوار  به جنگ پلیدی ها و پلشتی ها رفته اند تا آینده ای روشن و دور از ظلم و استبداد را در کشور بنا کنند. بی دلیل نیست که نیروهای جهل و خرافه و کهنه اندیش همواره با آئین های مردمی، بویژه آئین نوروزی سر عناد و دشمنی داشته اند.

هموطنان گرامی!

سالی که گذشت برای  مردم جهان و ملت ما سالی پر از حادثه های تلخ وشیرین بود. نیروهای مترقی و آزادیخواه در کنار اکثریت مطلق ساکنان این کره خاکی نگران حوادثی هستند که از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا، اروپا و آسیا  در حال وقوع است. حوادث تلخی که در افغانستان، عراق،مصر، سودان، تونس، لیبی سوریه و هم اکنون در اوکراین و ونزوئلا می گذرد، مردم را به شدت نگران آینده جهان کرده است. این امر نشان میدهد که سرمایه داری جهانی بویژه‌ امپریالیسم آمریکا و متحدان اروپایی اش برای غارت بیشتر از هیچ جنایتی خوداری نمی کنند. اتفاقاتی تلخی که در سال گذشته، در سوریه و اخیرا در اوکراین  و ونزوئلا رخ داده است. بوضوح نشان میدهد که آمریکا و متحدانش برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود، تمام نرم های اخلاقی انسانی را زیر پا گذاشته اند. و جالب آنکه تمام این جنایت ها را با عنوان دفاع از حقوق بشر و مبارزه علیه دیکتاتوری و استبداد، صورت می دهند.

مردم ایران نیز در سالی که گذشت شاهد حوادث بسیاری بودند. از بزرگترین رویدادهای سال 1392 شکست محافظه کاران دولتی در انتخابات خرداد و و عقب نشینی رژیم در قبال سیاست هسته ای بود. در نبود احزاب وسازمان های آزادیخواه و مترقی و تشکل های مستقل صنفی و در شرایط غیر دمکراتیک، مردم در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری با زیرکی خاصی پای صندوق رای رفتند و به کسی رای دادند که دیدگاه او در بسیاری از امور با دیدگاه حاکم بر کشور و از آن جمله با نظرات خامنه ای رهبر رژیم متفاوت بود. مردم با همین امکانات محدود توانستند مخالفت خود را با سیاست های جاری و ویرانگر رژیم به گوش جهانیان برسانند و ثابت کنند که علیرغم جو اختناق و سرکوب و بگیر و ببند، که دامنه آن به بخش بزرگی از نیروهای درون حاکمیت نیز کشیده شده است، می توانند با کوچکترین فرصت پیش آمده مهر و نشان خود را بر سیاست جاری کشور بزنند.

دولت آقای روحانی وامدار مردمی است که خواهان آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی هستند. و به همین خاطر پای صندوق های رای رفتند. 9 ماه از انتخاب دولت یازدهم می گذرد. در این مدت گفتمان جهانی دولت تغییر کرده است. مذاکرات برای حل مسئله هسته ای تا حدوی ذهنیت مردم نسبت به آینده نا روشنی که دولت احمدی نژاد بوجود آورده بود، تغییر داده است. بیم از جنگ به نوعی از امید به گشایش فضای سیاسی کشور، تبدیل شده است. با این حال در زندگی و معیشت مردم تغییر چشمگیری رخ نداده است. برای گرانی، بیکاری و دیگر معضلات جامعه راه حل عملی و فوری ارائه نشده است. مقاومت سرسختانه کسانی که مردم به آنها رای منفی داده اند و بخصوص برخی  افشاگری ها از ویژه خواری و دزدی های کلان افراد وابسته به حاکمیت که به کوه قدرت تکیه داده اند و دامنه آن از مرزهای کشور گذشته است در کنار آن افرادی که با تمام قدرت از دولت قبلی حمایت می کنند و مانع فعالیت دولت جدید می شوند . این سئوال را پیش می آورد که دولت تدبیر و امید آیا قادر خواهد بود تا این کوه قدرت و فساد را از پیش پا بر دارد؟ آینده به این سئوال پاسخ خواهد داد.

 به باور ما  تنها با تکیه بر نیروی لایزال مردم،  کارگران، اقشار زحمتکش و خلقهای ساکن ایران و همه آن نیروهایی که خواهان تحولات بنیادی در جهت آزادیهای دمکراتیک، پیشرفت و ترقی کشور و عدالت اجتماعی هستند، می توان هر سدی را از میان بر داشت. الزام چنین کاری مشارکت آزادانه مردم  در سرنوشت خود و از آن جمله آزادی  احزاب، تشکل های صنفی، آزادی بیان و قلم و مطبوعات و رسانه های گروهی است.

یک بار دیگر آغاز سال 1393 را به همه هموطنان عزیز  بخصوص زنان و مردان غیور آذربایجانی شاد باش می گوییم. امیدواریم سال پیش رو سال موفقیت و پیروزی مردم در جهت خواسته های بر حقشان باشد.

 برای همه هموطنان نوروزی شاد و آینده ای شکوفا آرزومندیم.

                                                                                     کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

                                                                                               نوروز سال 1393

 

 

 

Go Back



Comment