آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

جرم های بدون مجازات

رد و اثر زن کشی در کشورهای امریکای لاتین

صدها زن در امریکای لاتین و کارائیب فقط بخاطر زن بودنشان به قتل می رسند . در این منطقه در سالهای اخیر زن کشی افزایش یافته و آنچه که بیش از هر چیز غم انگیز و اسفناک است این است که ۹۸ درصد از این موارد بدون مجازات می مانند.

به دلیل محدودیت در اجرای عدالت در این زمینه ، سازمان ملل متحد در آوریل امسال با انتشار گزارش « جلوگیری از اختلافات ، تغییر دادرسی ، تضمین صلح » زنگ خطر را به صدا در آورد.

 ۱۴ کشور از ۲۵ کشوری که در دنیا نرخ قتل در آنها بالاست ، در امریکای لاتین و کارائیب قرار دارند . گواتمالا ، السالوادور و هندوراس در راس ۱۴ کشور مزبور قرار دارند و در آرژانتین و مکزیک هم رقم هشدار دهنده ای را گزارش می دهند.

لوئیزا کاروال ( Luisa Carvalho ) مدیر سازمان « زنان برای کشورهای امریکای لاتین و کارائیب » وابسته به سازمان ملل هنگام ارائه تحقیقاتش متذکر شد : « در مقابل یک وضعیت بسیار اضطراری قرار داریم که به هماهنگی همه دست اندرکاران نیاز دارد.»

با این وجود ، از سال ۲۰۱۲ کمیسیون زنان کشورهای قاره امریکا ( CIM ) هشدار می دهد که چنین جرائمی به « سطح جرائم همه گیر » رسیده اند.

در آرژانتین هر ۳۰ ساعت یک زن به قتل می رسد

در این کشور بطور متوسط هر ۳۰ ساعت یک زن به قتل می رسد ، رقمی که از سال ۲۰۰۸ تغییر نکرده است. سازمان « خانه گردهمایی » اعلام کرد که در ۱۲ ماه اخیر ۲۷۵ زن به قتل رسیده اند که اکثریت آنها به وسیله شوهرانشان، نامزدهایشان یا شوهران سابق شان با شلیک گلوله یا ضربه چاقو کشته شده اند.

در لیست قربانیان، یک نوزاد، یازده دختربچه بین دو تا دوازده سال، ۲۹ نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله و ۹ زن بزرگسال جای دارند. خونین ترین شیوه کشتن آنها، سوزاندن شان است. فضای درونی خانه ها به اولین صحنه قتل تبدیل می شود و بسیاری از این موارد با ادعانامه قضایی، طرد خشونت و ممنوع کردن مجرم از نزدیک شدن به شاکی وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۴ در آرژانتین ۲۷۷ مورد زن کشی به ثبت رسیده است.

مکزیک، خشونت رو به افزایش

در مکزیک ۶۱ میلیون و ۴۷۴ هزار زن با نرخ بالای بیسوادی، اشتغال به کار خانگی و دختران ناپدید شده وجود دارد.

سازمان ملل متحد این کشور را در رابطه با زن کشی در دنیا در رده شانزدهم قرار می دهد.

فقط در منطقه پوئبلا ( Puebla ) ( مرکز ) در ۱۴ ماه اخیر ۵۰ زن کشته شدند . در سال ۲۰۱۵ دادستانی کشور ۳۷ مورد را به ثبت رساند و در دو ماه اول سال ۲۰۱۶ سیزده مورد افزایش یافت . ولی مردم نهادهای قضایی را به خاطر قصور و ساکت نشستن شریک جرم می دانند و از آنها شاکی اند.

سازمان پژوهش های شهروندان در باره زن کشی یاد آور شد که روزانه ۶ زن کشته می شوند و در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بیش از ۳۸۰۰ زن به خاطر دلایلی که به جنسیت شان مربوط می شد ، کشته شدند. از این تعداد فقط به ۶۱۳ مورد رسیدگی شد و برای ۱/۶ درصد از آنها حکم صادر شد.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نرخ قتل در هر ۱۰۰ هزار زن از ۲/۴ به ۳/۲ یعنی ۵ برابر افزایش یافت . شهر خوآرز ( Juárez ) یکی از شهرهایی است که بیشتر جراپم در آنجا از طرف دولت مورد تعقیب قرار می گیرند.

علیرغم اینکه امسال در موره لوس ( Morelos ) در مورد خشونت جنسی هشدار داده شد، ولی این هشدار موْثر نبود و سازمان های غیر دولتی گزارش می دهند که هر پنج روز یک زن کشته می شود.

در این کشور خشونت به شکل افراطی اعمال می شود ، قربانیان علائمی از شکنجه یا قطع عضو را نشان می دهند و اجساد در اماکن عمومی انداخته می شود.

همینطور درباره وضعیت وخیم نوجوانان ناپدید شده گزارش می دهند که بر اساس برآورد شبکه دفاع از حقوق کودکان در مکزیک ( Redim ) از هر ۱۰نفر ناپدید شده هفت نفر زن هستند.

علاوه بر این ، از هر ۱۰ زن ۶ نفر تصدیق می کنند که به نوعی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند و مطابق با ارقام رسمی در هر ساعت ۶۸ مورد تجاوز جنسی صورت می گیرد.

امسال چهار زن مکزیکی تصمیم گرفتند اذیت و آزاری را که روزانه در حین قدم زدن در شهر مکزیک ( پایتخت ) با آن مواجه می شوند، ضبط کنند. ویدئوی آنها مانند ویروس پخش شد و سپس چهار زن عکس هایی از مردان مسلح و زنان چهار تکه شده را به عنوان تهدید دریافت کردند.

در همین شهر هشت سال پیش مقامات دولتی برنامه « مطمئن مسافرت کنیم » را براه انداختند ، بدین شکل که واگن هایی در مترو برای زنان اختصاص دادند ، ولی اجرا نکردن این برنامه بطور دائم و عدم کنترل پلیس منجر به شکست این طرح شد.

۶۵ درصد از زنانی که در پایتخت از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند قربانی خشونت و اذیت و آزار جنسی بوده اند. ۴۰ درصد از زنان لباس های خود را تغییر دادند تا از این بابت دچار مشکل نشوند و از ۲۵ درصد زنان عکس یا فیلم بدون اجازه خودشان گرفته شده است.

از سال ۲۰۱۰ در این کشور ۲۳ هزار و ۷۶۳ زن و دختر از راه خشونت زندگی شان را از دست داده اند.

در کلمبیا هنوز نام رزا الویرا ( Rosa Elvira ) شنیده می شود

آغاز ژوئن سال ۲۰۱۶ دادستانی کل کلمبیا هشدار داد که هر سه روز یک زن کشته می شود.

نزدیک به ۹۰ درصد از مرتکبین به قتل مجازات نمی شوند، ولی دادستانی فاش ساخت که در ۱۰ سال اخیر پرونده ۳۴ هزار و ۵۷۱ شکایت در ارتباط با زن کشی به جریان انداخته شد که از این تعداد فقط ۳ هزار و ۶۵۸ تن از متهمین مجازات شدند.

گزارش پزشکی قانونی کشور فاش ساخت که در فاصله سال ۲۰۱۴ تا نیمه دوم سال ۲۰۱۵ ، هزار و ۳۵۱ زن کشی وجود داشت.

علاوه بر این، در ژوئن سال ۲۰۱۵ قانون رزا الویرا سلی ( Rosa Elvira cely ) به تصویب رسید که در آن از زن کشی به عنوان جنایتی نام برده می شود که تا ۴۱ سال زندان مجازات دارد.

این ابزار قانونی به نام یکی از قربانیانی شد که حادثه اش دنیا را تکان داد . رزا الویرا سلی یک زن کلمبیایی ۳۵ ساله بود که روز ۲۳ ماه مه سال ۲۰۱۲ در پارک ملی بوگوتا ( Bogotá ) از طرف همکلاسی اش خاویر ولاسکو ( Javier Velasco ) مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفت و سپس به صلابه کشیده شد.

به این تراژدی، موضعگیری دبیرخانه مقامات شهر برای مقصر دانستن قربانی اضافه شد مبنی بر اینکه : « اگر رزا الویرا سلی بعد از به پایان رسیدن کلاس درسش با دو همکلاسی اش هنگام شب بیرون نمی رفت ، امروز از مرگ او متاسف نبودیم.»

از طرف انستیتوی علوم و پزشکی قانونی اعلام شد که در سال گذشته ۴۷ هزار و ۵۵ مورد از خشونت در میان زوجین بر ضد زنان صورت گرفته است.

در گزارش سازمان ملل منعکس است که به علت درگیری مسلحانه بیش از ۱۲۷ هزار و ۷۰۸ قربانی به ثبت رسیده است که از این تعداد ۵۲ درصد زن هستند.

در برزیل خشونت جنسی روزانه ۱۳ کشته بجا می نهد

در سال ۲۰۱۳ در برزیل حداقل ۴ هزار و ۷۶۲ زن به علت خشونت جنسی به قتل رسیدند که بطور متوسط روزانه ۱۳ نفر است. دبیرخانه سیاسی برای زنان ( SPM ) اعلام کرد که از این تعداد ۳۳/۲ درصد بدست شوهر یا نامزدشان به قتل رسیده اند.

شکایات به علت خشونت و بدرفتاری در ده ماهه اول سال ۲۰۱۵ به ۶۳ هزار و نود مورد افزایش یافتند. در همین سال، جامعه شناس آرژانتینی خولیو یاکوبو وایسه فیس ( Julio jacobo waisefisz ) نقشه ای به نام نقشه خشونت به وجود آورد و برزیل را در رتبه بندی جهانی در رابطه با خشونت بر ضد زنان در مقام پنجم قرار داد و اعلام نمود که نرخ آن ۴/۸ مورد در هر صد هزار زن است.

سازمان بهداشت جهانی ( OMS ) گزارش داد که در برزیل ۱۰۶ هزار و ۹۳ زن در فاصله بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ به قتل رسیده اند. مناطقی که در آنها نرخ زن کشی بالا بود عبارتند از رورایراما ( Rorairama ) ، اسپیریتو سانتو ( Espírito Santo ) ، آلاگواس ( Alagoas ) ، گوئیآس ( Goiás ( ،آکره ( Acre ) سائو پولو ( Sao Paulo) ، سانتا کاتارینا ( Santa Catarina ) و ریو گرانده د سول ( Rio Grande do Sul )

 از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۳ به قتل رساندن زنان سفید پوست ۹/۸ درصد کاهش یافت ، ولی کشتن زنان سیاهپوست از هزار و ۸۶۴ نفر به دو هزار و ۸۷۵ نفر افزایش یافت که به مفهوم ۵۴/۲ درصد رشد است.

در سال ۲۰۱۵ رییس جمهور دیلما روسف قانون شماره ۱۳.۱۰۴ یا قانون زن کشی را به تصویب رساند که از طریق آن قانون کیفری را تغییر داد و مجازات قتل حاصل از خشونت جنسی را از ۱۲ سال زندان به ۳۰ سال افزایش داد.

امریکای مرکزی و باندها

خشونت و مزاحمت باندهای تبهکار در امریکای مرکزی دورنمای زنان را در این کشورها بیشتر پیچیده می کند . بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ، در رتبه بندی مربوط به زن کشی ، السالوادور در مقام اول جای دارد ، در این کشور از هر صد هزار زن ۱۴ نفر به دلایل جنسی به قتل رسیده اند . بعد از آن هندوراس است که از هر صد هزار زن ۱۱ تن کشته می شوند.

بنا به گزارش سازمان ملل ، تعداد زنانی که از این دو کشور و از گواتمالا که تلاش کردند با فرزندانشان به ایالات متحده مهاجرت کنند از ۱۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۶۶ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت.

بر اساس انستیتوی تحقیقاتی زنان ,, Norma Virginia Guirola de Herrera ,, ( CEMUJER ) فقط در السالوادور در فاصله بین اول ژانویه و ۵ فوریه سال ۲۰۱۶ پنجاه و سه زن کشته شدند.

از این تعداد ۱۹ درصد آنها به عنوان زن کشی تشخیص داده شدند و فقط دو درصد از عاملین قتل محکوم شدند.

پلیس ملی شهری السالوادور گزارش داد که ۱۹۷ زن در سه ماهه اول سال جاری به قتل رسیدند ، یعنی هر روز تقریباْ دو زن ، که در مقایسه با همین فاصله زمانی در سال ۲۰۱۵ که ۸۲ زن کشته شدند ( از مجموع ۵۷۵ مورد ثبت شده در ۱۲ ماه ) یک رشد ۱۴۰ درصدی را نشان می دهد.

بیشترین موارد قتل در استان سان سالوادور گزارش شد و بعد از آن چالاته نانگو ( Chalatenango ) و آئو آچاپان ( Ahuachapán ) است.

سازمان مدنی کاتولیک ها برای حق تصمیم گیری ( CDD ) در نیکاراگوئه قتل 20 زن را بین ماههای ژانویه، فوریه و مارس امسال به ثبت رساند، که در مقایسه با همین فاصله زمانی در سال ۲۰۱۵ شش نفر بیشتر است.

گزارش سالانه وزارت دادگستری در گواتمالا به دقت بیان می کند که از اول آوریل سال ۲۰۱۵ تا ۳۱ مارس سال ۲۰۱۶ به علت زن کشی ۲۶۲ شکایت دریافت کرده است.

بیشترین موارد قتل در استان های گواتمالا ، پتن ( Petén ) ، ساکاپا ( Sacapa ) و ال پروگرسو ( El Progreso ) صورت گرفته است.

از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۳ زن کشی در هندوراس ۲۶۲ درصد افزایش یافت، این کشور در سال ۲۰۱۵ اولین رتبه را در سطح جهانی اشغال کرد. در فوریه امسال یک واحد ویژه برای تحقیق کردن در باره زن کشی ایجاد شد.

ارقام مربوط به خشونت ، شکنجه ، سوء استفاده جنسی و زن کشی آژیر خطر را به صدا در آورده اند.

در تمام دنیا ، از هر سه زن یک نفر از خشونت جنسی رنج برده است.

دو سوم کشورها خشونت در خانه و خانواده را ممنوع کرده اند.

۵۲ کشور خشونت در میان زوجین و در زناشویی را به مجازات می رسانند.

دو میلیارد و ۶۰۰ هزار زن در کشورهایی زندگی می کنند که در آنها خشونت جرم محسوب نمی شود. ۱۴ کشور از ۲۵ کشوری که در آنها نرخ زن کشی بالاست، در امریکای لاتین قرار دارند.

۹۸ درصد از موارد زن کشی در امریکای لاتین بدون مجازات می مانند.

منبع : Telesur

برگردان : کبوتر سفید

Facebook
Telegram
Twitter
Email