آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

آذربایجان ریه های ادبیات ایران است

کنگره «سه‌نسل با ادبیات معاصر» که یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ ادبی کشور محسوب می شود در کهن شهر تبریز، “خاستگاه ادیبان و شاعران ایران و آذربایجان” در حال برگزاری است.

این کنگره که کار خود را از  22 مرداد سال جاری آغاز کرده است، با برنامه های متعددی همچون نشست تحلیلی «اقتباس در فیلمنامه‌نویسی ایران» با سخنرانی “هوشنگ مرادی‌کرمانی” و “نادر ساعی‌فر”، «چهل سال ترانه ایران» با سخنرانی “امیر ارجینی” و “حسین غیاثی”، نشست «تجربه رمان‌نویسی» با حضور “محمود دولت‌آبادی”، “شمس لنگرودی”، “فریبا وفی” و “بلقیس سلیمانی”، «بررسی جایگاه تبریز و ادیبان تبریزی در ادبیات معاصر ایران و منطقه»  با سخنرانی “علی دهباشی”، “جمشید علیزاده” و “صالح سجادی” و شب شعر با حضور شاعرانی چون “نادر الهی” و “شمس لنگرودی” برای دوستداران شهر و ادبیات معاصر کشور همراه بود.

در این کنگره نویده رئوف فرد خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر نصر، پیرامون برگزاری نشست های ادبی کنگره “سه نسل با ادبیات معاصر” با “قله ادبیات معاصر” ایران، “محمود دولت آبادی” به گفت و گویی صمیمی نشسته است. شرح مختصری از این گفتگو به شرح زیر است:

“محمود دولت آبادی” را بیش از همه به واسطه ی رمان هایش و اثر شاخص او یعنی رمان 10 جلدی «کلیدر» می شناسیم. اثری که بی شک می توان آن را یکی از آثار ادبی بزرگ و ارزشمند ایرانی نامید که سال های بسیاری از عمر پربار این نویسنده ی سبزواری را صرف کرده و به خود اختصاص داده است و در کنار دیگر آثار او در جایگاهی ویژه قرار دارد، آثاری که همگی و هر یک در بخشی زبان فرهنگ و حال مردمان این سرزمین و بیش از همه فرهنگی است که او از آن برخاسته است؛ زبانی غنی و قوی که زمان و مکان بخشی از تاریخ ایران در رمان هایی همچون رمان سه جلدی “روزگار سپری شده ی مردم سالخورده” را نیز به تصویر می کشد و زبانی سرشار از توصیف های زیبا و هوشمندانه و ظریفی که از وصف چهره ها گرفته تا وصف اوضاع و شرایط یک شهر و روستا بیانگر قوت کلام اوست، کلامی که به خوبی در پیوند میان تاریخ و فرهنگ و ادبیات خالق نیرومند اثرهایی با فضاهایی ایرانی بوده و ارزش خواندن داستان های او را دو چندان می کند.
“دولت آبادی” که در پیرامون برگزاری کنگره “سه نسل با ادبیات معاصر” برای دومین بار قدم بر کهن شهر تبریز گذاشته است پس نشست «تجربه رمان‌نویسی» به گشت و گذار در بازار تاریخی تبریز می پردازد.

وی که به تازگی بر شمع هفتاد و هفتمین بهار زندگی خود دمیده است، با دقت و شوقی شگرف به زیبایی های بازار تاریخی تبریز، خیره مانده بود.
دولت آبادی، آذربایجان و تبریز را یکی از مهم ترین خاستگاه های ادبی کشور عنوان کرد و گفت: آذربایجان ریه های ادبیات ایران است، چراکه از دل این خاک همیشه زنده، همواره شاعران و ادیبان بزرگی به دامان وسیع ادبیات این سرزمین پیوسته اند.

این نویسنده معاصر که ساعاتی را در کنار دوستداران پر شور و شوق ادبیات گذرانده بود، در ارتباط با برگزاری کنگره ادبیات معاصر در تبریز، گفت: مردم تبریز همواره در عرصه ادبیات خوش درخشیده اند، اینبار که بعد از سال ها به تبریز آمده ام، از مطالبه گری های نسل جوان از ادبیات معاصر، خرسندم، چراکه این نشانگر این است که ادبیات هنوز هم زنده و نسل جوان ادبیات خود را فراموش نکرده است. امروز در تبریز به واقع احساس زنده بودن کردم.

محمود دولت آبادی:

Facebook
Telegram
Twitter
Email