آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اردوي مرگ دانش‌آموزان هرمزگاني

44 کشته و زخمي در حادثه واژگوني اتوبوس

واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان فرزانه راهنمايي و دبيرستاني در داراب بيش از 44 کشته و زخمي برجاي گذاشت. اين حادثه در ساعت 03:58 بامداد روز جمعه در محور داراب- بندرعباس- قبل از روستاي قلعه بيابان اتفاق افتاد. سه فروند بالگرد از شهرهاي شيراز، جهرم و لار به داراب اعزام و سه مصدوم بدحال به بيمارستان‌هاي شيراز منتقل شدند. دانش‌آموزان حادثه ديده براي حضور در اردوي فرزانگان قرار بود به شهرستان داراب سفر کنند. اين دانش‌آموزان از شهرهاي رودان و ميناب استان هرمزگان به سمت داراب در حرکت بودند. مسئولان علت واژگوني را خواب‌آلودگي راننده اعلام و تأکيد کردند که معاون درمان علوم پزشکي شيراز به همراه مسئولان آموزش‌وپرورش به داراب عزيمت کرده اند. معاون عمليات اورژانس کشور با اشاره به بدخيم‌بودن حال سه تن از مصدومان تصريح کرد: «مصدومان حادثه از همان ساعت اوليه به بيمارستان منتقل شده  و سه مصدوم بدحال نيز به شيراز منتقل شدند و دو مصدوم ديگر هم به شيراز منتقل خواهند شد.» براساس گزارش وبدا، از مجموع 34 مصدوم اعزامي به بيمارستان امام حسن(ع) داراب پنج مصدوم توسط اورژانس هوايي به شيراز انتقال يافته‌اند و پنج مصدوم نيز در اتاق عمل و تحت عمل جراحي هستند. همچنين يک مصدوم، معصومه محمودي‌زاده 14‌ساله درمان و ترخيص شد و ساير مصدومان در بيمارستان داراب تحت نظر هستند. 

 حسن نوري، معاون عمليات اورژانس کشور در گفت‌وگو با فارس در توضيح آخرين وضعيت مصدومان حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگاني توضيح داد: «براساس آخرين گزارش‌ها دو نفر از دانش‌آموزان مصدوم دچار قطع نخاع شدند و پنج نفر ديگر از مصدومان نيز هم‌اکنون در اتاق عمل تحت عمل جراحي هستند.» او تصريح کرد: «در اين حادثه دو تن از حادثه‌ديدگان منتقل‌شده به بيمارستان داراب از ناحيه دست و پا دچار قطع عضو شدند.»

 رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور ناجا علت اوليه واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان را خستگي و خواب‌آلودگي راننده اعلام کرد. سرهنگ نادر رحماني با اشاره به حادثه واژگوني يک دستگاه اتوبوس در استان هرمزگان گفت: ساعت 4:26 بامداد يک دستگاه اتوبوس در محور داراب به بندرعباس که حامل دانش‌آموزان دختر راهنمايي و دبيرستان شهرستان‌هاي رودبار و ميناب بوده و از بندرعباس به مقصد شيراز در حرکت بود، واژگون شد.» رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور ناجا با بيان اينکه تا اين لحظه 12 نفر جان خود را در اين حادثه از دست داده و 33 تن مجروح شده‌اند، گفت: «بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد علت وقوع اين حادثه، خستگي و خواب‌آلودگي راننده اتوبوس بوده است.»
در ادامه صادقي، دادستان شهرستان داراب افزود: «در ميان کشته‌شدگان، خانم فرهي، سرپرست گروه و هفت تن از دانش‌آموزان به نام‌هاي مهرنوش ناصري، مطهره دلاوري، مينا جمشيدي، شيدا اماني، شيوا مبيني، فاطمه صادقي‌نسب و زهرا زرنگار، شناسايي شده‌اند. نام حميد محبت‌بخش، راننده اتوبوس نيز در ميان فهرست قربانيان اين حادثه ديده مي‌شود.»
رئيس‌پليس راه کشور علل احتمالي حادثه مرگبار واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان فرزانه در داراب را تشريح کرد. سردار حميدي دراين‌باره گفت: «بررسي‌های اوليه نشان داد که سرعت اتوبوس کاملا مجاز بوده و بيش از سرعت مجاز منطقه تردد نکرده و از آنجايي که راننده يک و نيم ساعت قبل پشت فرمان قرار گرفته بود؛ برهمين اساس قاعدتا بايد با آمادگي کامل رانندگي مي‌کرده است.» او با بيان اينکه بررسي‌ها نشان داد که راننده در صحنه ورود به حادثه و در آن لحظه بنا به دلايلي که هنوز براي ما مشخص نيست توجه کافي به جلو نداشته، افزود: «بررسي اوليه نشان مي‌دهد ممکن است راننده خواب بوده باشد. متأسفانه اتوبوس با قرنيز پل برخورده کرده و از جاده خارج مي‌شود، درحالي‌که جاده کفي است و قاعدتا نبايد اين‌چنين حادثه‌اي رخ مي‌داد اما بررسي‌ها نشان داد که کشيدگي خودرو در حاشيه راه که به بغل خوابيده بوده منجر به افزايش فوت و مجروحان سرنشينان شده است.»
آيين‌نامه اردوهاي دانش‌آموزي تدوين شود
فاطمه سعيدي، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: «مسئله اول اين است که اصلا چرا به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده که اتوبوس حامل دانش‌آموزان نيمه شب در جاده باشد؟ فاصله دو استان هرمزگان و فارس به شکلي است که با ذره‌اي تدبير مي‌توانستند دانش‌آموزان را در طول روز که خطر وقوع حادثه کمتر است راهي مقصد کنند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email