header photo

اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد: رضا شهابی آزاد باید گردد

اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد:

رضا شهابی آزاد باید گردد

جرم رضا شهابی تلاش برای دفاع از مطالبات همکاران در شرکت واحد و دیگر کارگران می‌باشد.

رضا شهابی، کارگر زندانی و‌ عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد٫ بیش از ۳۰۰ روز است که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. رضا شهابی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ با هجوم ماموران امنیتی در منزلش دستگیر شد‌. وی بیش از سه ماه برای تحمیل سناریویی ساختگی در بازداشتگاههای ۲۰۹ و ۲۴۱ در انفرادی و تحت بازجویی نگهداری شد.

رضا شهابی در اعتراض به پرونده سازی کاذب و رفتارهای توهین آمیز در بازجویی های طولانی به مدت ۴۲ روز دست به اعتصاب غذا زد.

فشار حبس در سلول‌های انفرادی و بازجویی ها باعث تشدید دردهای گردن و کتف این کارگر زندانی شد، که البته همگی حاصل بازداشتها و ضرب و شتمهای گذشته هستند.با اینوجود، در دوران بازداشت در بند امنیتی هیچ درمانی برای رضا شهابی صورت نگرفت.

بعد از انتقال به بند ۴ اوین و پیگیری های وکیل و خانواده، رضا شهابی برای پیگیری وضعیت بیماری گردن و کمر در چند نوبت به درمانگاه بیمارستان «امام خمینی» اعزام شد. بنا به تشخیص پزشک متخصص معالج، دیسک مهره‌های ۴ و ۵ پاره شده و بایستی تخلیه شود. همچنین دیسک مهره های ۲ و ۳ هم به علت تحت فشار قرار گرفتن احتمال پاره شدنشان وجود دارد. به دلیل این شرایط پزشک معالج برای وی دستور عمل اورژانسی صادر نمود.

علیرغم دستور پزشک مبنی بر عمل اورژانسی، و انجام همه مراحل پزشکی در بیمارستان «امام‌خمینی»، مقامات زندان و امنیتی از طریق پزشکی قانونی همه این مراحل را به بیمارستان «رسول اکرم» ارجاع داده و این روند را دوباره تکرار کرده اند و در نتیجه وضعیت جدی سلامت این کارگر زندانی را به خطر انداخته اند.

جرم رضا شهابی تلاش برای دفاع از مطالبات همکاران در شرکت واحد و دیگر کارگران می‌باشد. سندیکای ما، با تلاشها و هزینه های سنگین بسیاری از همکارانمان از جمله رضا شهابی، برای پیگیری مطالباتمان با وجود وضعیت سرکوبگرانه، بعنوان اولین تشکل علنی و‌ مستقل کارگری از دهه شصت به این طرف، در سال ۱۳۸۴ بازگشایی شد. جرمی که از  نظر کارفرما، و مقامات امنیتی و قضایی نابخشودنی است، چرا که ما کارگران برای احقاق حقوقمان فقط به نیروی خودمان متکی بوده‌ایم و به هیچ جناحی در داخل قدرت حاکم و یا بیرون از قدرت وابسته نبوده‌ایم.

طی این سالها انواع و اقسام اتهامات به رضا شهابی و دیگر کارگران سندیکایی زده شده است. از «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» تا «تبلیغ علیه نظام» و یا «تشویش اذهان عمومی»، «ایجاد تشکل غیرقانونی»، «تجمع غیرقانونی»، «اعتصاب غیرقانونی» ....در این سالها صدها بار بسیاری از اعضای سندیکا احضار، تهدید، اخراج‌، ضرب و شتم و بازداشت و زندان شده اند. جرم‌انگاری دیدار دوستانه با دو فعال شناخته شده سندیکاهای کارگری فرانسه، در اردیبهشت ماه سال جاری در تهران، که ارتباطی متعارف میان فعالین تشکل های مستقل صنفی و سندیکایی بین المللی با یکدیگر است، از جمله تلاشهای اخیر حاکمیت برای متهم کردن کارگران سندیکایی و معلمان حق طلب و فعالین مستقل کارگری، از طریق پرونده سازیهای کاذب و سناریوسازیهای نخ‌نما و شکست خورده بود.

این چه امنیتی و برای چه‌کسانی است که با تلاش کارگران برای پیگیری مطالباتشان به خطر می افتد؟ اگر کارگران و‌ نمایندگانشان از جمله رضا شهابی، از طریق پروژه سپیدار ۲ و ۳ تعاونی مسکن شرکت واحد، درخواست مسکن مناسب داشته باشند و یا به اختلاس در تعاونی‌های مسکن اعتراض کنند اقدام علیه امنیت ملی محسوب می شود، اما مافیای نظامی-امنیتی مدیران سابق شرکت واحد که میلیاردها تومان اعتبار و آورده های رانندگان و کارگران شرکت واحد و سرمایه تعاونی مسکن شرکت واحد را غارت کرده اند، آزادند و تحت حمایت.

تعداد بازداشتها و‌ مدت حبسهای رضا شهابی خود گزارش جداگانه ای را می طلبد. در طی این سالها نه فقط به سلامتی شهابی ضربات جدی و‌ جبران‌ ناپذیری وارد شده بلکه خانواده او نیز بشدت تحت فشار بوده اند و لحظه ای امنیت و آرامش نداشته اند.

اذیت و آزار رضا شهابی و‌ خانواده اش باید پایان یابد. رضا شهابی باید فوری به بیمارستانی جهت معالجات اساسی انتقال یابد و‌ بدون قید و شرط آزاد گردد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی و دیگر اعضای زندانی سندیکا، حسن سعیدی و داود رضوی، و‌ همچنین کلیه فعالین کارگری و‌ معلمی زندانی و زندانیان سیاسی است.

چاره کارگران و زحمت‌کشان وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۹ اسفند ۱۴۰۱

Go Back

Comment