header photo

اعتراضات مردم اهواز و بازداشت ده ها نفر

اعتراضات  مردم اهواز و بازداشت ده ها نفر

روز پنجشنبه نهم فروردین ماه ۹۷، هزاران تن از عرب‌های اهواز، با تجمع در خیابان نادری، تظاهرات اعتراض آمیزی علیه آن‌چه «انکار هویت‌شان» توسط صدا و سیمای رسمی نامیدند، آغاز کردند.

بنا بر گزارش ها در جریات تظاهرات روز ۹ فروردین ماه مردم اهواز،نیروهای امنیتی ۲۶ تن از تظاهرکنندگان را بازداشت کردندکه در بین آنها سه تن از فعالین زن عرب به چشم می خورند .

مردم معترض شعار می دهند: (زمین قهرمانانی دارد که نمی‌گذارند کسی به آن دست یازد) (خواستند ذلیل شویم اما ذلیل نشدیم»
صبح چهارشنبه هشتم فروردین هم هزاران شهروند عرب اهوازی مقابل ساختمان صدا و سیمای خوزستان، واقع در بلوار گلستان اهواز، در اعتراض به آنچه «رفتارهای نژادپرستانه» علیه عرب‌ها توسط رسانه رسمى كشور خواندند تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 بنابر این گزارش در روز جمعه ۱۰ فروردین این اعتراضات در شهر اهواز در کوت عبدالله و کوی کیانپارس ادامه پیدا کرد. که در کوت عبدالله چندین تن از معترضین را بازداشت کردند و نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک آور در صدد متفرق کردن مردم برآمدند. اعتراضات در بلوار ساحلی کیانپارس اهواز تا نیمه شب ادامه یافت. در این منطقه بنابر گزارش فعالان محلی ده ها تن بازداشت شدند

جمعه شب اعتراضاتی که چند روز است در اهواز ادامه یافته، به شهرهای دیگر استان از جمله حمیدیه، آبادان، ماهشهر گسترش پیدا کرد. جاده اهواز- شوشتر توسط تظاهرکنندگان منطقه شیبان شهرستان باوی برای مدت چند ساعت بسته شد.
به گفته منابع محلی تظاهرات و ناآرامی ها در خوزستان در دفاع از «کرامت و هویت» معترضان و همچنین مجموعه ای از خواست ها، از جمله جلوگیری از سرقت آب رودخانه های استان، جلوگیری از سدسازی های بی رویه، اعتراض به خشکاندن تالابها، بحران ریزگردها و آلودگی آب و هوا، تبعیض در استخدام و گسترش بیکاری، تا تغییر بافت جمعیتی صورت می گیرد

در طی این چند روز اعتراضات ده ها تن از مردم توسط اداره اطلاعات بازداشت و به مکانهای غیرمعلوم منتقل شده اند، فعالان حقوق بشر محلی تعداد بازداشت شدگان را بیش از صدنفر تخمین می زنند که از سرنوشت بیشتر آن ها خبری نیست.

مردم خواهان آزادی همه بازداشت شدگان هستند.

Go Back

Comment