header photo

اعتراضات مردم فقط اقتصادی نیست.

حسن روحانی در دومین تشست خبری دولت دوازدهم

اعتراضات مردم فقط اقتصادی نیست.

حسن روحانی در دومین نشست خبری دولت دوازدهم، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. در این نشست روحانی تلاش کرد با ارائه آمار و ارقام تصویر دیگری از جامعه نشان دهد و دولت خود را دولتی موفق در عرصه اقتصادی نشان دهد. حتی در جایی که خبرنگار با ذکر دلیل اقتصادی برای اعتراضات اخیراز او پرسید که آیا صدای اعتراض مردم را شنیده است؟ روحانی پاسخ داد که اگر دلیل اعتراض ها را تنها اقتصادی می دانید، معلوم است شما صدای مردم را نشنیده اید.  او با جواب های کلی و اغلب تکراری نشان داد که شیوه عبور از سوال ها را خوب فرا گرفته است. برای نمونه:

ــ حسن روحانی در ابتدای نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: نرخ ارز را متعادل نمی بینیم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. وی ادامه داد: نمی تواند دلایل تجاری داشته باشد چراکه ما در تامین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. نمی تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی‌ها می گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.

ــ ده ماه گذشته هم نشان داد که امسال شرایط از سال‌های گذشته بهتر است. سال‌های گذشته در دی و بهمن دچار مشکلاتی شده بودیم اما امسال مشکلی نداریم.

ــ قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود.

 ــ من به مردم توصیه می کنم که دراین مسیر پر ریسک قدم برندارند. برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند. خواهش من از مردم این است که به راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی توجه کنند.

در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت:

ــ در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبتهای مهمی دارد. من به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه ها دست بردارد.

ــ چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه های اقتصادی را رها کنند. این به نفع خود آنها و مردم است.
در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه؟ اظهار کرد:

ــ اعتراض من به همین شیوه سوال پرسیدن شماست. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند.

در مورد تورم و اوضاع بد اقتصادی پاسخ داد:

ــ مسیر تورم از ابتدای کار این دولت به سمت بالا نبوده و از ابتدای دولت گذشته تا امروز مسیر کاهش را دنبال کرده است که نشان می‌دهد ما راه درستی را انتخاب کردیم. همچنین رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، منهای ۶.۸ درصد بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی شده است که البته معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

ــ امسال حقوق مستمری‌بگیران را نسبت به دو سال گذشته سه برابر کرده‌ایم، معنای این کار این است که ما به مردمی که در رنج هستند توجه داریم و نیز اینکه برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق بودجه‌ای در سال ۹۷ مشخص کرده‌ایم یعنی آنکه به فقر توجه داریم و یا اینکه برای اشتغال در بودجه منبع کنار گذاشته‌ایم به این معناست که به بخش اشتغال هم توجه می‌کنیم. حالا ممکن است که نمایندگان مجلس اعداد و ارقام را کمی پایین و بالا بکنند اما اینکه دولت کارش مبارزه با فقر مطلق است به این معناست که دولت گوش شنوا دارد و می‌خواهد صدای مردم را بشنود.

ــ شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.

 ــ مردم هم باید در گفتمان‌هایی که برای زندگی آنها مهم است مشارکت کنند. مسائلی مثل زلزله یا آلودگی هوا بخشی از مشکلات است و باید گفتمان‌ها به این سمت هدایت شود و منحصر به مسائل سیاسی نباشد. ممکن است ما بگوییم نان، بنزین، گازوئیل ارزان می‌شود و عده‌ای هم کف بزنند اما باید دنبال راه‌حل ریشه‌ای مسائل باشیم.

 

Go Back

Comment