header photo

اعتراضات کارگری در آذربایجان

اعتراضات کارگری در آذربایجان

اعتراض کارگران کمپروسورسازی تبریز

کارگران «کمپروسورسازی تبریز» 4 ماه حقوق دریافت نکرده اند

پرداخت معوقات حقوقی کارگران «کمپروسورسازی تبریز» از مرز چهار ماه گذشت. به گفتهٔ کارگران به‌رغم بهبود اوضاع کارخانه با تغییر مدیریت کارخانه؛ هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت معوقات مزدی آنها صورت نگرفته است.

منابع خبری ایلنا در کارخانه «کمپروسور سازی تبریز»گزارش داده‌اند حدود 136 کارگر رسمی و قراردادی این کارخانه به دلیل آنچه «کمبود منابع مالی» عنوان می‌‌شود؛ بدو احتساب 50 درصد عیدی سال 94 بیش از 4 ماه حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران در تشریح جزئیات این خبر گفت: پس از سال‌ها چالش کارگری در «کمپرسور سازی ایران»، وضعیت کارخانه از حدود دو ماه پیش با تغییر مدیرعامل رو به بهبودی است اما هنوز دستمزد مرداد، شهریور، مهر و آبان ماه آنها پرداخت نشده است.

به ادعای این کارگر واحد تولیدی کمپروسورسازی تبریز که هم اکنون به تنهایی در زمینه تولید انواع کمپرسور در کشور فعالیت دارد؛ از تولید و فروش خوبی به نسبت قبل برخوردار بوده و اینکه چرا مطالبات کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود؛ از این موضوع بی‌خبریم.

طبق اظهارات این کارگر کمپروسورسازی تبریز؛ او وسایر همکارانش پیگیری زیادی برای وصول مطالبات خود از مسئولان نهادهای مستقر در استان انجام داده‌اند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

همچنین به نقل از این کارگر گفته می‌شود؛ کارفرمای کمپروسورسازی تبریز هم‌اکنون بابت بدهی‌های مالی سالهای گذشته به نهادهای مختلف دولتی و خصوصی همانند اداره گاز، برق، تامین اجتماعی، دارایی و چندین بانک بدهکار است که پرداخت یک‌جای آن در وضعیت فعلی کارخانه برایش میسر نیست و در عین حال ما کارگران به دلیل عدم دریافت مزد در چهار ماه گذشته؛ در شرایط سخت معیشتی قرار گرفته‌ایم از این رو از کارفرما می‌خواهیم حداقل بخشی از مطالبات معوقه مارا پرداخت کند.

 

اعتراض کارگران لیفتراک سازی زیر بارش برف

کارگران کارخانه لیفتراک سازی تبریز بابت نامشخص بودن چگونگی پرداخت معوقات مزدی خود امروز نیز در زیر بارش برف به اعتراض صنفی خویش ادامه دادند.

کارگران معترض کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز در این باره گفته‌اند: (17 آذرماه ) چهارمین روزی است که در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان خود در اعتراض هستند. آنها در خصوص مطالبات معوقه خود افزودند: بعد از ظهر روز گذشته (16 آذرماه) معادل یک ماه از مجموع سه ماه مزد پرداخت نشده را دریافت کردیم اما هنوز تکلیف باقیمانده این طلب مزدی روشن نشده است.

گفتنی است پیش از این بیش از170 کارگر رسمی وقرار دادی که در شرکت لیفتراک سازی سهند تبریز کار می‌کنند مدعی بودند که از شهریور ماه تاکنون بابت معوقات مزدی پرداخت نشده بستان کارند، در عین حال حق بیمه کارگران این کارخانه چندین ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

تجمع کارگران بازنشسته ریخته گری ماشین سازی تبریز برای معوقات مزدی

جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه « ریخته گری ماشین سازی » تبریز در اعتراض به عدم دریافت سنوات پایان خدمت خود مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. منابع خبری در این واحد تولیدی به ایلنا گفتند: 55 نفر از کارگران باسابقه ریخته گری ماشین سازی تبریز که از 18ماه پیش از این واحد بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت کنند.

در این باره یکی از کارگران میزان مطالبات هر یک از کارگران را حدودا 30 میلیون تومان ذکر کرد و در ادامه افزود: پیش از این نیز تجمعات مشابهی را مقابل کارخانه و اداره کار تبریز انجام داده‌ایم که تا به امروز بی تاثیر بوده است.

به گفته این منبع خبری، شرکت ریخته‌گری ماشین سازی تبریز تا قبل از اسفند ماه سال گذشته دولتی بود (سازمان گسترش نوسازی) ولی بعد از آن در راستای سیاست‌های اصل 44 به بخش خصوصی (به صندوق بازنشستگی فولاد) واگذار شد و از آن زمان تا چند ماه گذشته وضعیت مالی کارخانه بهم ریخته بود.

طبق اظهارات کارگران بازنشسته چندین ماه است وضعیت مالی کارخانه با تغییر مدیریت کارخانه بهبود پیدا کرده ومعوقات مالی کارگران شاغل کارخانه تا حدودی پرداخت شده است به همین دلیل ما کارگران بازنشسته نیز انتظار داریم بعد از 18 ماه از زمان بازنشستگی مان کارفرمای مطالبات سنواتی مارا نیزپرداخت کند.

 

بیش از نیمی از واحدهای تولیدی استان آذربایجان شرقی غیر فعالند.

راستی قائم‌مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی آخرین آمار واحدهای تولیدی فعال در استان آذربایجان‌شرقی را تشریح کرد.

غلامعلی راستی در یک نشست‌خبری گفته است: طبق آخرین پایشی که سال 93 انجام شده استان آذربایجان‌شرقی حدود 9 هزار و 800 واحد تولیدی فعال داشت اما در پایش امسال تعداد این واحدها به 4 هزار و 800 واحد کاهش یافته که بیش از 4 هزار و 500 واحد آن مربوط به واحدها و صنایع کوچک و خرد می‌شود.

وی افزود: سال‌جاری 16 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش صنعت اختصاص داده شده که حدود 700میلیارد آن به آذربایجان‌شرقی تخصیص داده شده است.

قائم‌مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در پایان با اشاره به رکورددار بودن استان آذربایحان‌شرقی در بخش صنعت‌ومعدن تصریح کرد: حدود 6 هزار و 600 واحد معدنی، 8/2میلیون تن ذخیره مواد معدنی در استان وجود دارد که آذربایجان‌شرقی در بخش ذخیره‌معدنی، رتبه‌ اول کشور را از آن خود کرده است.

Go Back

Comment