header photo

اعتراض کارگران مجموعه فرهنگی گنبد سلطانیه زنجان

اعتراض کارگران مجموعه فرهنگی گنبد سلطانیه زنجان

کارگران مجموعه تاریخی و فرهنگی «گنبد سلطانیه » زنجان می‌گویند که پایگاه میراث فرهنگی گنبد به عنوان کارفرما هنوز بابت مطالبات مربوط به چهار ماه دستمزد پرداخت نشده با آنها تسویه حساب نکرده است.

تعدادی از کارگران «گنبد سلطانیه» در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: نزدیک ۵۵ نفر هستیم که هنوز بابت معوقات مزدی چهار ماه گذشته طلبکاریم.

کارگران یاد شده که از حدود ۱۰ تا ۲۲ سال پیش به عنوان نگهبان، مرمتکار، سنگتراش، نجار و کارگر کوره در مجموعه فرهنگی، هنری گنبد سلطانیه مشغول کار هستند، می‌گویند: پایگاه هنری فرهنگی گنبد سلطانیه در مقام کارفرما در تمامی این سالها به تعهدات خود درست عمل نکرده است.

به گفته این کارگران، اخیرا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان وعده پرداخت حداکثر مطالباتمان را تا پایان ماه جاری داده است.

طبق اظهارات این کارگران، بخش دیگری از مطالبات آنها مربوط به مشکلاتی است که در سوابق  بیمه آنها وجود دارد.

کارگران قراردادی مجموعه فرهنگی گنبد سلطانیه خواستار آن هستند تا سازمان میراث فرهنگی در مقام کارفرمای اصلی، مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند.

به گفته کارگران، طی چند سال گذشته پایگاه میراث فرهنگی گنبد سلطانیه به عنوان متولی اصلی مجموعه فرهنگی گنبد به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد و در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران شاغل در این پروژه از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.

 یحیی رحمتی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان) با تایید معوقات ۴ ماهه کارگران  پروژه مرمت گنبد سلطانیه گفت: با تامین اعتبار حداکثر تا پایان خرداد ماه جاری همه معوقات مزدی کارگران پروژه گنبد سلطانیه یک‌جا پرداخت می‌شود.

به گفته وی، دستمزد کارگران گنبد تاریخی سلطانیه باید از محل طرح پرداخت شود، اما به علت اینکه از این محل تخصیص اعتبار صورت نگرفت از همین رو شاهد معوقات کارگران بودیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه گنبد سلطانیه استانی نیست بلکه ملی است، اضافه کرد: بر همین اساس حقوق کارگران و سایر کارکنان این گنبد به صورت ملی پرداخت می‌شود.

گنبد سلطانیه زنجان بزرگترین گنبد خشتی جهان و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است.

Go Back

Comment