header photo

با خصوصی سازی بانک رفاه کارگران فاجعه ی دیگری در راه است

با خصوصی سازی بانک رفاه کارگران فاجعه ی دیگری در راه است

کانال تلگرامی اتحاد بازنشستگان، خبر از خیز دولت برای خصوصی سازی بانک رفاه کارگران داده است. به نوشته این این کانال: از زمانی که دولت در برابر اعتراضات بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی تسلیم شد و افزایش ۳۸ درصدی حقوق آنان را به اجبار پذیرفت، موج حملات نیروهای امنیتی علیه تشکل های مستقل بازنشستگان نیز شدت گرفته است. چرا که توده های بازنشسته عملا دریافتند که شعار " فقط کف خیابون به دست میاد حقمون "که همواره از جانب این تشکل ها عنوان می شد، نتیجه داد و آنها با توسل به نیروی خود در اعتراضات خیابانی توانستند به آنچه طلب می کردند برسند. آنها دریافتند که می توانند با اتکا به نیروی خود در  آینده نیز به خواسته های دیگر خود برسند.

اکنون نیز خطر عمده ای که منافع بازنشستگان را تهدید می‌کند واگذاری بانک رفاه کارگران از سوی دولت به بخش خصوصی است

اعضا سازمان تامین اجتماعی که از عواقب چنین خطری اطلاع دارند، باید دیگر اعضا را از عواقب چنین واگذاری آگاه کنند. دولت در قبال چنین واگذاری می تواند پول هنگفتی دریافت کند و حال که صندوق های بازنشستگی را خالی کرده و چیزی برای غارت بیشتر نمانده، در برابر عدم پرداخت بموقع حقوق یا عدم افزایش حقوق و... از خود سلب مسئولیت کند. چنین معامله ای کاملا غیر قانونی است، چرا که تامین اجتماعی سازمانی مستقل از دولت است و امور آن نیز بر عهده کارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی است و نه دولت.

اما دولت همواره در تمام امور این سازمان دخالت کرده است و بدین ترتیب توانسته چنین شبهه ای را در میان برخی از اعضای آن بوجود بیاورد که مسئولیت  سازمان تامین اجتماعی، همواره با   دولت بوده است . کانون های فرمایشی که منافع دولت را دنبال می کنند. برای هر خواسته ای شروع به التماس از دولت می کنند و در واقع دولت را مسئول تغییرات جلوه می دهند. واقعیت این است که  تامین اجتماعی سازمانی مشارکتی است که منابع مالی آن از پرداخت حق بیمه ماهیانه میلیون ها بیمه شده به وجود آمده است.

تمام دولتهای پس از انقلاب بدون استثنا از بودجه سازمان برای تامین کسری های خود و یا بریز و بپاش ها و فسادهای خود برداشت کرده اند و در واقع مرتکب تخلف شده اند. ۸۰ درصد منابع بیمه دولتی سلامت از صندوق های بازنشستگی  پرداخت شده است، در صورتی‌‌ که دولت باید از بودجه خود برای این کار پرداخت می کرد. و با  اقدامی خلاف، " شستا" یعنی شرکت های متعلق به سازمان تامین اجتماعی وارد معاملات بورس کرد. در حالی که سهام ُشستا سرمایه عمومی است و فروش اموال عمومی به بخش خصوصی جرم است.از این نوع تخلفات در کارنامه تمام دولت های پس از انقلاب بسیار است و در کل می توان گفت که صندوق های بازنشستگی غارت شده اند و چون پولی در آنها باقی نمانده، می خواهند با فروش بانک رفاه آخرین سودها را نیز به کیسه غارت خود سرازیرکرده و از مسئولیت پرداخت حقوق و یا سایر مزایا شانه خالی کنند.

اکنون بیش از همیشه لازم است که کارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی تلاش کنند تا این امر اتفاق نیفتد.چرا که یقینا آینده اقتصادی و معاش آنان در خطر نابودی کامل قرار خواهد گرفت و باید یقین داشته باشند همانطور که با اتحاد و همدلی توانستند حقوق خود را افزایش دهند با مطالبه گری فعال و اتحاد دوباره می توانند از وقوع این فاجعه جلوگیری کنند.

Go Back

Comment