آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بلاتکیفی کارگران اخراجی

روغن نباتی جهان زنجان

مسئولان زیر بار بیمه بیکاری نمی‌روند

کارگران اخراجی روغن نباتی جهان که از باازگشت به کارخانه ناامید شدند, پس از نتیجه نگرفتن از تجمع در مقابل استانداری زنجان این بار روز۳۱ خرداد ۱۳۹۶   در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی تجمع کردند تا حقوق پایمال شده خود را مطالبه کنند.

80 کارگر بیکار شده روغن نباتی جهان که پس از اخراج در روزهای سرد زمستان و شب عید شرمندگی را سر سفره خانواده گذاشتند، در این روزهای گرم تابستان هم پس از تجمع مقابل استانداری دست به اعتراض در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی زدند تا حقوق پایمال شده اشان را مطالبه کنند.

اعتراضات کارگران از سال 94  در مقابل استانداری شروع شد. مسئولان نبود مواد اولیه را دلیل تعطیلی کارخانه عنوان کردند و با اعتراض‌های بعدی کم کم موضوع واگذاری کارخانه و ضعف‌های مدیریتی به آن اضافه شد.

کارخانه روغن نباتی جهان که با 600 نفر کارگرفعالیت داشت اکنون خط تولید آن با کمتر از 130 نفر کارگر آن هم به شکل نیمه وقت

فعالیت دارد.

پس از تعطیلی یک ماهه این کارخانه و اخراج 200 کارگر در سال گذشته ناصر فغفوری، رئیس صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خبر از تأمین مواد اولیه کارخانه را داد و معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان هم گفت که این کارخانه فعالیت خود را از سر گرفته و با 185 کارگر چرخ آن می‌چرخد.

80  تن از کارگران اخراج شده در آذر ماه، که دیگر امیدی برای برگشت به کار ندارند از مسئولان می‌خواهند که دست کم بیمه بیکاری و سنوات یک سال گذشته آن ها پرداخت شود.

یکی از کارگران معترض مقابل تامین اجتماعی در این باره گفت: یک سالی است که حق بیمه از حقوق ما کسر شده اما کارفرما حق بیمه را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است، کارفرما طبق قرارداد موظف بود حق بیمه همه کارگران را پرداخت کند.

این در حالی است که کارگران با این پاسخ از طرف مسئولان تأمین اجتماعی روبه ‌رو می‌شوند که ابتدا کارفرما باید پول بیمه آن یک سال را پرداخت کند تا بیمه بیکاری به شما تعلق بگیرد.

یکی دیگر از کارگران میگوید زور تامین اجتماعی به کارفرما نمی‌رسد و این کارگر است که متضرر می‌شود، برای گرفتن حق بیمه بیکاری هم عاجز مانده‌ایم در حالی که از لحاظ قانونی بیمه ما باید برقرار شود، چرا در این ماه‌هایی که حق بیمه ما پرداخت نشده بود تامین اجتماعی هیچ اقدامی در این مورد انجام نداده است.

علیاری به نماینده کارگران گفته است تامین اجتماعی از شرکت روغن نباتی جهان شکایت کرده و مالک این کارخانه 3 میلیارد و 700 میلیون تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و کارگران هم باید به شکل دسته جمعی شکایت کنند تا تأمین اجتماعی مطالبات خود را از کارخانه روغن نباتی جهان بگیرد و بیمه کارگران را برقرار کند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email