header photo

بیانیه جمعی از دموکراسی‌خواهان آذربایجان در باب وقایع اخیر

بیانیه  جمعی  از دموکراسی‌خواهان آذربایجان در باب وقایع اخیر

اول آبانماه ۱۴۰۱  

زمانی که تمام منافذ سیاسی برای مشارکت افکار و طیف‌های مختلف مسدود شده‌ و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی حاکم با ارزش‌های عموم مردم فاصله زیادی پیدا کرده است، عدم تعادل و نبود آرامش در جامعه و اعتراض مردم گریزناپذیر خواهد بود. از سوی دیگر در جوامعی چون آذربایجان که رنج تبعیض‌های مضاعف بر دوش آن سنگینی می‌کند، وضعیت به مراتب بغرنج‌تر است.

اعتراضات اخیر که با پیشتازی زنان و دانشجویان صورت گرفته‌ است از نتایج منطقی تبعیض وتحقیر و عدم تعادل اجتماعی حاکم برجامعه است. از همین رو جامعه نتوانست مرگ زنده‌‌یاد مهسا امینی را به عنوان رخدادی عادی درنظر بگیرد و علاوه بر آن نه تنها هیچ برخوردی با عاملین این عمل شنیع صورت نگرفت و شیوه بیطرفانه‌ای برای کشف حقیقت این ستم آشکار اتخاذ  نشد، بلکه بر شیوه‌ای عنادآمیز و لجوجانه پافشاری می‌شود و طبق معمول حق اعتراض مردم با برچسب  اغتشاش نادیده گرفته می‌شود.

 برخوردهای خشونت‌آمیز و غیرقابل توجیه در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس  آنگونه که در فاجعه دبیرستان شاهد اردبیل صورت پذیرفت و برخورد قهری با اقشار فرهیخته جامعه و دستگیری فعالان مدنی که اگر قرار بر تعامل با جامعه باشد باید از طریق آنها صورت بگیرد دامنه اعتراضات را گسترده‌تر می‌کند. برای مثال افرادی مانند مهدی حمیدی شفیق و سینا یوسفی و محمدرضا فقیهی   و بسیاری دیگر از نخبگان اجتماعی بدون هیچ منطق قابل دفاعی دستگیر شده‌اند و این در حاليست که جامعه بیش از هر زمان دیگری به نیروهای مسالمت‌جو، میانجی و دموکرات  نیازمند است. هشدار می‌دهیم ادامه این روند موجب دوقطبی شدن بیشتر اتمسفر سیاسی کشور خواهد شد و التهاب را در جامعه افزایش خواهد داد.

ما جمعی از دموکراسی‌خواهان آذربایجان، ضمن اعتراض شدید به بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم دگراندیشان ،خواهان تمکین حاکمیت به ارزش‌های مدرنی که در جامعه پذیرفته شده‌اند، هستیم. بنا بر وضعیت جامعه مشخص است که دوران اجبار در اندیشه، پوشش، هویت، زبان، فرهنگ و تبعیض جنسیتی، قومی، مذهبی و… گذشته است. و لازم است اعتراض شهروندان به رسمیت شناخته شده و هرگونه اعمال خشونت و اقدامات غیرقانونی چون زندان‌های انفرادی، عدم دسترسی به وکیل و مسائلی از این دست برچیده شود.

تقید به اصول دموکراتیک و البته به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و حقوق  زنان و  اقوام و اقلیت ها و احترام به  سبک‌های مختلف زندگی مردم، می‌تواند  جامعه‌ را در کنار پویایی به تعادل مطلوبی برساند. زندگی در یک جامعه بدون تبعیض با حفظ حریم اندیشه‌های متفاوت و حقوق متساوی بین شهروندان، حق همه مردم کشور است.

۱جلیل شربیانلو

۲غفار فرزدی

۳میر محمودیکانی

۴-علیرضا صرافی

۵اروجعلی محمدی

۶علی فرید یحیایی

۷حسن ارک

۸-عباس پوراظهری

۹طاهر حسین زاده هنویی

۱۰نسرین صارمی

۱۱مهدیه آهنی

۱۲رویا محمدی

۱۳سعیده یوسف زاده

۱۴اشرف شادولی

۱۵اسدالله آقاسی

۱۶جعفر کیوانچهر

۱۷حسن فیضی

۱۸اردشیر مطهری

۱۹اسماعیل باوقار

۲۰عباس جمالی

۲۱رشید دانشجویی

۲۲عیسی نظری

۲۳سعید دژم پور

۲۴توفیق مرتضی پور

۲۵موسی نیکنام

۲۶اسدالله پورموسی

۲۷احمد مصطفی زاده

۲۸علی رضایی

۲۹امیر مختازاده

۳۰-مجتبی رزمی

۳۱محسن هادی

۳۲هادی سودبر

۳۳سعید نعیمی

۳۴رضا ابری

۳۵مجید یعقوب زاده

۳۶احد ابراهیم پور

۳۷آرش جهانبخش

۳۸امیر پور موسی

۳۹حمید امیرپور

۴۰مرتضی نورمحمدی

۴۱روح الله رحیم پور

۴۲مهدی آقازاده

۴۳سهند نظمی

۴۴علی داداشی

۴۵محمد داور نیا

۴۶حسین احمدزاده گلی

۴۷امین نجفیان

۴۸صیاد افضل

۴۹روزبه محمدخانی

۵۰سید محمد چاوشیان

۵۱جواد عبدالهی

۵۲اسماعیل آقایی

۵۳علی حاجی

۵۴علی خادم آذریان

۵۵-اللهوردی عظیمی

۵۶صدرا آقاسی

۵۷وحید شیخ بگلو

 

 از کانال تلگرام سهام نیوز

Go Back

Comment