header photo

بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان اردبیل در حمایت از دانش آموزان و فرهنگیان

بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان اردبیل  در حمایت از دانش آموزان و فرهنگیان

و محکومیت هتک حرمت به دانش آموزان مدارس شاهد اردبیل است.‌

:متن  کامل بیانیه

 در روزهایی که اکثر شهرهای ایران تبدیل به خشم عمومی نسبت به عملکرد ضعیف و بی کفایتی مسئولان حاکم ، شده است. جوانان و نوجوانان دانشگاه‌ها و مدارس هم به سیل عظیم معترضان پیوسته و حق قانونی خود را همگام با اقشار مختلف مردم فریاد زنند.

 اعتراض مدنی به استناد اصل 27 قانون اساسی نیم بند کشور ، حق همه ی شهروندان و دانش آموزان می باشد و برخورد خشن ، غیرانسانی و سرکوب اعتراضات مدنی از طرف نیروهایی که وظیفه ی تامین امنیت شهروندان را دارند، محکوم و غیرقانونی است.

 متاسفانه دامنه ی رفتارهای وحشیانه و غیر انسانی نیروهای خودسر به دانشگاه‌ها، مدارس و فضاهای آموزشی که خانه ی امن و دوم برای دانشجویان و دانش آموزان تلقی می شود، کشیده شده است که گستاخانه و به صورت غیرقانونی به مدارس ورود کرده و اقدام به تهدید، ضرب و شتم، بازداشت دانش آموزان و حتی پرتاب گاز اشگ آور به مدارس ابتدایی می کنند.

و بدتر این که برخی مدیران دست نشانده ی مدارس، برخلاف وظیفه ی قانونی و انسانی خود با نیروهای سرکوب همکاری کرده و درب مدارس را برای تهدید و بازداشت دانش آموزان به روی نیروهای امنیتی باز وعکس و مشخصات دانش آموزان را تحویل می دهند. و این اعمال زشت به دستور روسای مناطق، مدیران کل و با چراغ سبز وزیر بی کفایت و نالایق آموزش و پرورش انجام می گیرد.

در این شرایط ناامن، استفاده ی ابزاری از دانش آموزان مدارس دخترانه ی شاهد اردبیل در مراسم ایدیولوژیک حاکمیت بدون اخذ رضایت نامه ی کتبی از اولیا، غیرقانونی و محکوم می باشد. به طوری که به عناوین مختلف دروغین بازدید از موزه، مراسم  هفته ی وحدت، اجرای سرود و برپایی همایش و... دانش آموزان را با تهدید و به زور، از مدارس به محل عالی قاپو ، مرکز تشنج و اعتراضات خیابانی برده اند که حضور دانش آموزان مخصوصا دختران در آن منطقه غیر عقلانی بوده است.

با شروع مراسم، تعدادی از دانش آموزان شروع به شعار دادن علیه تبعیض و نابرابری حاکمیت داده و توسط لباس شخصی ها و بانوان محجبه ی مدعی تامین امنیت ، مورد توهین و اهانت و ضرب و شتم قرار می گیرند.

و بعد از برگشتن دانش اموزان به مدرسه افراد خودسر به رفتار غیرانسانی خود در خیابان قانع نشده و به مدرسه ی شاهد راثی نظام هجوم برده و در جلوی دید مدیرکل نالایق آموزش و پرورش استان اردبیل به تهدید و ضرب و شتم مجدد دانش آموزان می پردازند. که در این بین یکی از دانش آموزان به نام اسرا پناهی متاسفانه در بیمارستان فوت کرده و تعدادی از دانش آموزان هم بازداشت می شوند که آمار و اطلاعات دقیقی اعلام نشده است.

لذا ما فرهنگیان، دانش آموزان و اولیا ، اقدام عوامل اجرایی مدارس شاهد نواحی یک و دو اردبیل مخصوصا مدیر و معاون مدرسه ی شاهد راثی نظام، روسای ناحیه ی یک و دو و مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل را به جهت رفتار غیرقانونی و اجازه ی ورود افراد ناشناس و لباس شخصی به مدارس و وارد شدن صدمات روحی، روانی و جسمی به دانش آموزان و فرهنگیان را شدیدا محکوم می کنیم و خواستار اجرای موارد زیر می باشیم.

اگر در موارد قید شده اقدام عملی و عاجل انجام نگیرد کانون صنفی معلمان اردبیل و فرهنگیان و دانش آموزان سراسر استان به استناد اصول 26 و 27 قانون اساسی حق اعتصاب و تعطیلی مدارس و حق تجمع اعتراضی را بر خود محفوظ می دارد.

1- استعفا و یا اخراج مدیر و معاون مدرسه ی شاهد راثی نظام

2-عذرخواهی تمامی مدیران 26 مدرسه ای که اقدام غیرقانونی انجام داده اند با ذکر اسامی و درج در رسانه های محلی.

3- حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در صدا و سیما و شرح ماجرا و معرفی عوامل و اشخاصی که در به وجود آمدن این حادثه ی تلخ نقش داشته اند.

4- استعفا و یا اخراج رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل جناب توحید مجیدی و عزل مدیر کل آموزش و پرورش استان جناب کلام اله صفری

5- تعیین مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان به صورت رایگان برای دانش آموزان و خانواده هایی که دچار ضربه های روحی و روانی شده اند.

6- پرهیز از پادگانی کردن و ممانعت از تکرار چنین بی قانونی و حفظ امنیت مدارس و کرامت دانش اموزان

7- ورود داستانی کل استان اردبیل به ماجرا به عنوان مدعی العموم و اقدام قضایی نسبت به تمامی افرادی که در این اتفاق ناگوار نقش داشته اند.

 

کانون صنفی معلمان اردبیل

25 مهرماه 1401

Go Back

Comment