header photo

تانیوک؛ توافق ایران و چین چوب لای چرخ آمریکا

تانیوک؛ توافق ایران و چین چوب لای چرخ آمریکا

خبرگزاری اسپوتنیک روز سه شنبه در گزارشی نوشت: برنامه جامع همکاری ایران و چین و که این روزها به یکی از اخبار مهم جهان تبدیل شده، به مثابه چوب لای چرخ سیاست‌های خصمانه دولت واشنگتن نسبت به جمهوری اسلامی است

به گزارش ایرنا؛ بخش زبان صربی اسپوتنیک در این گزارش که به قلم «نیکولا یوکسیموویچ» خبرنگار و تحلیلگر صرب در امور مسایل بین‌المللی نوشته شده است، اعلام کرد: در پیش‌نویس این موافقت نامه چنین نوشته شده که چین تا ۲۵ سال آینده حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در بخش های گوناگون در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و ایران در مقابل آن به کشور چین که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی دنیا است نفت به قیمت مساعد می‌فروشد

یوکسیموویچ در این گزارش، به نقل از “بوریسلاو کورکودلوویچ” یکی از کارشناسان روابط ایران-چین و تحلیل‌گر سابق خبرگزاری دولتی صربستان« تانیوگ»، نوشت: مسائل اقتصادی موافقت نامه مشخص شده و بین دو طرف ( ایران و چین) به توافق رسیده است اما این دو کشور در زمینه نظامی و امنیتی هنوز در حال گفت وگو هستند.

کورکودلوویچ  معتقد است چنانچه موافقتنامه به تأئید برسد و نهایی شود از اهمیت راهبردی فوق العاده بالایی برخوردار است. ایران یکی از کشورهای اصلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه است که از یک سو دچار تحریم‌های شدید آمریکا و از سوی دیگر با ویروس همه‌گیر کرونا درگیر است که برای امضای این موافقت‌نامه امید زیادی دارد.

بنا به اظهارات کورکودلوویچ؛ پیش‌نویس این موافقت نامه صدها طرح ساختارهای زیربنایی- راه آهن سریع السیر، فرودگاه و خط ریلی زیرزمینی و … را شامل می‌شود.

وی گفت: بندی از این موافقت نامه شامل سرمایه‌گذاری چین در صنایع نفتی ایران است و همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجهی حدود ۲۲۸ میلیارد دلار در ساختارهای زیربنائی ایران پیش‌بینی شده است که از آن جمله، گسترش شبکه ریلی ایران است.

از این طریق راه ارتباطی ایران با جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قیرقیزستان از کشورهای آسیای مرکزی باز می‌شود و از این طریق در واقع بین ایران و  استان‌های غربی چین ارتباط زمینی برقرار می‌شود.

کورکودلوویچ در ادامه این گفت و گو گفت: بندرهای ایران و پاکستان می‌تواند از جنبه‌های جالب موافقت به شمار روند. بندر چابهار در ایران که هند به آن چشم دوخته بود و قول سرمایه‌گذاری سنگین را داده بود. اما بنظر می‌آید که هند به خاطر تحریم‌های آمریکا فعالیت چندانی را انجام نداده و اکنون چین به عنوان یک سرمایه گذار مهم وارد عمل شده است.

به نظر می‌رسد ایران قصد دارد بندر چابهار را به بندرهای پاکستان وصل کند که یک رقابت بزرگ بین ایران و عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شاید هم قطر خواهد بود که در اینصورت به یک صحنه ژئوپولیتیکی تبدیل می‌شود.

بنا به اظهارات کورکودلوویچ؛ احتمالا گفت و گوهای موافقت نامه ایران و چین از زمان سفر «شی جین پینگ» رهبر چین به تهران در سال ۲۰۱۶ آغاز شده است.

Go Back

Comment