header photo

تبریز، بزرگترین تولیدکننده کفش در ایران

تبریز، بزرگترین تولیدکننده کفش در ایران

علیرضا جباریان رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به تعداد تولید کفش چرم در تبریز گفت: شهر تبریز با تولید 90 میلیون جفت کفش در سال حدود 60 درصد تولید کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: همچنین 90 درصد تولید کفش دست‌دوز تمام چرم کشور ( در 60 کارگاه تولید کفش چرم دست دوز) متعلق به آذربایجان شرقی است

جباریان با بیان اینکه تبریز بزرگ‌ترین تولیدکننده کفش‌های ایمنی و پوتین نظامی بوده ادامه داد: همچنین  بزرگ‌ترین کارخانه چرم ایران و بزرگ‌ترین کارخانه تولید زیره کفش خاورمیانه در تبریز قرار دارد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز از راه اندازی مدرسه مهارتی کفش خبر داد و اظهارداشت: به‌ دنبال افزایش تقاضا و اقبال خوب کفش تبریز با همکاری دانشگاه آزاد، مدرسه مهارتی و دانشکده کفش ایران در تبریز به زودی راه‌اندازی می‌شود تا مهارت‌های سنتی و بومی و منحصر به فرد استادکاران به‌صورت علمی و دانشگاهی به کارآموزان منتقل شود. همچنین مدرسه علمی و مهارتی و دانشکده صنعت چرم و کفش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به رتبه جهانی تبریز در حوزه کفش و چرم گفت: : کشور ایران با تولید 180 میلیون جفت رتبه 11 جهان و با مصرف 180 میلیون جفت مصرف سالانه رتبه 19 جهان قرار دارد و همچنین رتبه هفتم تولید کفش آسیا را بعد از چینٰ هند، ویتنام، اندونزی، پاکستان و بنگلادش دارد.

جباریان با بیان اینکه در بخش فروش تعداد یک هزار و 350  واحد در سطح شهر تبریز فعالیت می‌کنند، تصریح می‌کند: در بخش خدمات تعداد 300 واحد فعالیت دارد.

 نخستین کارخانه‌ی چرم در تبریز 

آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و استان آذربایجان‌شرقی به سال ۱۳۰۸ بازمی‌گردد. در دوران قاجار بازارهای شهر تبریز به عنوان بزرگترین بازارهای جهان خودنمایی می‌کرد، صنعت کفش به واسطه وجود کارگاه‌های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به گونه‌ای که در اواخر دوره قاجار نخستین کارخانه‌های چرم در تبریز و به پشتوانه آن بزرگترین کارخانه چرم ایران در سال ۱۳۱۰ هجری در تبریز تاسیس و شروع به کار کرد در دهه‌های اخیر صنعت کفش در تبریز همگام با تحولات در جوامع صنعتی و سوق دادن به سوی ماشینی شدن و استفاده از مواد مصنوعی به عنوان یک ضرورت وارد میدان استفاده از فناوری جدید برای تولید کفش شده است، حدود ۶۰ درصد کفش ایران در تبریز تولید می‌شود.  

کفش و چرم تبریز از پیشینیه‌ای غنی و آوازه‌ای بلند برخوردار است، در حال حاضر تولیدکنندگان بنامی در شهر تبریز اقدام به تولید کفش‌های تمام چرم می‌کنند که نام و آوازه‌ای جهانی برای خود و تبریز به ارمغان آورده‌اند، به جرأت می‌توان مدعی شد که چرم و کفش تبریز، برندی آشنا برای بسیاری از ایرانیان است، نقطه قوت کفش تبریز توجه به کیفیت ممتاز آن است چرا که پیشکسوتان این عرصه معتقدند کیفیت حرف اول را در تولید محصولات‌مان دارد. شهر تبریز به دلیل قدمت صنعت پوست و چرم به ویژه در یکصد سال اخیر، مهد این صنعت در کشور به شمار می‌آید.  

حدود ۵۰ سال است که کفشدوزی کم کم از حالت سنتی خارج و به ماشینی شدن قدم گذاشته است ولی هنوز افراد زیادی در ایران و خارج از کشور هستندکه علاقمند به خرید و استفاده از کفش‌های دست‌دوز هنرمندان تبریزی هستند.  

با گذشت سال‌ها و مدرن شدن صنعت کفش همینطور که در بازار بزرگ تبریز قدم می‌زنید، در گوشه و کنار بازار صدای چکش و هنرنمایی صنعتگران کفش دست دوز به گوش می‌رسد.  

Go Back

Comment