header photo

تجمع اعتراضی در مراکز دانشگاهی کشور

تجمع اعتراضی در مراکز دانشگاهی کشور

عصر شنبه ۲۱ دی، هزاران نفر در مرکز شهر تهران تجمع کردند و خطاب به نیروهای امنیتی حاضر در محل شعار دادند. معترضان با سر دادن شعار «استعفا، استعفا» خواستار کناره‌گیری مقصران شلیک به هواپیمای مسافربری شدند. همچنین شعار «استعفا کافی نیست، محاکمه لازم است» نیز سر داده شد. اغلب تجمع‌ها در نزدیکی مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه امیرکبیر، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و ... گزارش شده است.

نیروهای امنیتی به گروهی از معترضان به حادثه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری در مقابل دانشگاه امیر کبیر گاز اشک‌آور شلیک کردند.

گروهی از دانشجویان و مردم مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف در اعتراض به حادثه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری و پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی تجمع کردند.

معترضان با سرداران شعارهایی چون «دروغگو دروغگو، مملکت رو رها کن» به پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی درباره این حادثه اعتراض کردند.

معترضان همچنین شعارهایی چون «سپاهی حیا کن، مملکتو رها کن» سر دادند.

«این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت»، «کشته ندادیم که سازش کنیم رهبر قاتل را ستایش کنیم»، «مرگ بر دیکتاتور» از جمله دیگر شعارهای معترضان بود.

در همین حال خبرگزاری ایرنا نوشت: «صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به اعلام دیرهنگام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به جان باختن حدود ۱۴۷ نفر از هموطنان شد، مقابل دانشگاه امیرکبیر در خیابان حافظ تهران اجتماع کردند».

به گفته این خبرگزاری «حضور زیاد مردم بویژه جوانان موجب شده است تا سیل جمعیت به سمت چهارراه ولیعصر حرکت کنند».

گروه دیگری از معترضان نیز با تجمع در مقابل دانشگاه شریف شعارهایی چون «فرمانده کل قوا، استعفا» و «مایه ننگ ملت، سپاه بی‌کفایت» سر دادند.

آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، وزیر راه و شهرسازی به عنوان مقام مافوق هواپیمایی، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده سپاه پاسداران، مسئولان پدافند سپاه و فرمانده قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا مقاماتی هستند که این اتفاق به حوزه مسئولیت آنان مرتبط است.

سه روز پس از فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین در اطراف تهران، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی پذیرفت که پدافند سپاه پاسداران دچار خطا شده و به اشتباه این هواپیما را هدف گرفته است.

مقامات رسمی و رسانه‌های حکومتی نزدیک به سه روز اصابت موشک به این هواپیما را تکذیب و حاشا کرده و به تئوری‌های توطئه چون دست داشتن کمپانی بوئینگ در آن دامن زدند.

ساعتی پس از اقرار جمهوری اسلامی به «خطای انسانی» که به سقوط یک هواپیمای مسافربری انجامید، نخست وزیر کانادا در بیانیه‌ای ویژه خواستار «شفافیت و اجرای عدالت» شد.

صبح روز شنبه نیز جمعی از دانشجویان در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در واکنش به سقوط هواپیمایی اوکراینی با شلیک موشک سپاه پاسداران تجمع کردند و یاد قربانیان این فاجعه هولناک را با روشن کردن شمع گرامی داشتند.

Go Back

Comment