آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تجمع سراسری فرهنگیان به خشونت کشیده شد

معلمان سراسر کشور روز پنجشنبه  در اعتراض به پولی سازی و خصوصی سازی آموزش تجمع سراسری برگزار کردند. یکی از خواسته‌های اصلی معلمان معترض تاکید بر «دسترسی به آموزش کیفی و رایگان و عادلانه» است.در حالی که به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، معلمان کشور در ده ها شهرستان و مرکز استان تجمع های اعتراضی تشکیل داده اند، در تهران تعدادی از معلمین بازداشت شدند …
این تجمع همزمان در تهران٬ شیراز٬ کرج٬ کازرون٬ سقز٬ مریوان و…. برگزار شد.

تجمع معلمان تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شد. برخی از معلمان پلاکاردهایی در اعتراض به کمبود بودجه‌های آموزشی و دستمزدهای پایین‌تر از خط فقر در دست داشتند.

به گزارش «زیتون» محمدتقی فلاحی دبیرکانون صنفی تهران، محمد حبیبی، اسماعیل گرامی، علی زلفی، علی پیروز، محمدحسن پوره٬ بازداشت شده‌اند.

فراخوان تجمع امروز پیش از این توسط شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان سراسر کشور صادر شده بود. در قطعنامه ای که به این مناسبت انتشار یافته، از جمله آمده است:

۱. باید دولت و مجلس زمینه‌های افزایش حقوق و دستمزد معلمان بازنشسته و شاغل را تا بالای خط فقر یعنی پنج میلیون تومان فراهم نماید. در این راستا اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و اجرای فاز دوم رتبه‌بندی الزامی است.

۲. بیمه درمانی تکمیلی یک ضرورت اساسی برای فرهنگیان بخصوص بازنشستگان است و بایستی معلمان به یک بیمه کارآمد دسترسی داشته باشند.

٣. معلمان به نهادهای مرتبط مانند صندوق بازنشستگی و صندوق ذخیره فرهنگیان نقش واقعی و جدی داشته باشند. ضروری است نمایندگان معلمان در صندوق بازنشستگی مشخص گردند و اساسنامه صندوق ذخیره اصلاح و نمایندگان معلمان مجدداً انتخاب شوند.

۴. تأکید بر آموزش مبتنی بر تکنیک و کنکور باعث رشد مافیای آموزش و گسترش روند پولی سازی آموزش شده است و دانش آموزان طبقات محروم در سایه سیاست‌های پولی و خصوصی‌سازی دچار افت تحصیل شده یا از مدارس طرد و از امکان ورود به دانشگاه محروم می‌شوند. ما به این سیاست‌های مخرب اعتراض داریم. خصوصی‌سازی آموزش را فوراً متوقف نمایید و مدارس را به تکنولوژی نوین آموزشی مجهز کنید. مدارس کپری و کانکسی را برچینید و تغذیه مناسب را در مدارس ارائه نمایید.

۵. تشکل یابی مستقل و آزاد حق ماست. دولت و مجلس عامدانه مانع تحقق آن می‌شوند تا اصلاح قانون مربوط به تشکل‌های صنفی در مجلس، دولت باید پروانه فعالیت تشکل‌های صنفی را سریعاً تمدید نماید.

۶. به فضای امنیتی حاکم بر فعالان صنفی فوراً پایان دهید و معلمان زندانی محمد بهشتی، اسماعیل عبدی و مختار اسدی را آزاد کنید و معلمان تبعیدی و اخراجی را به مدرسه بازگردانید.
شورای هماهنگی در این شرایط، بخصوص نسبت به حفظ جان اسماعیل عبدی که در اعتصاب غذا در شرایط سختی بسر می‌برد به قوه قضاییه و دولت هشدار می‌دهیم. اسماعیل عبدی به خاطر عدم رعایت حقوق اولیه یک زندانی اعتصاب نموده است. شرایط او را بپذیرید تا به اعتصاب پایان دهد. معلمان زندانی را آزاد کنید.

۷. به تبعیض نسبت به معلمان حق التدریسی، آزاد و مربیان پیش دبستانی پایان دهید و امنیت شغلی آنان را تضمین نمایید.

Facebook
Telegram
Twitter
Email