آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تجمع سپرده‌گذاران معترض

 در مقابل بانک مرکزی ایران

تجمع مقابل بانک مرکزی در خیابان میرداماد تهران

گروهی از سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی کاسپین و آرمان در اعتراض به تأخیر در بازپرداخت مطالبات خود در مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران تجمع کرده‌اند که به مداخله پلیس و بازداشت عده‌ای منجر شده است.

خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید که تجمع کنندگان از چند استان مختلف آمده‌اند و در مقابل ساختمان بانک مرکزی در خیابان میردامان نشسته‌اند و خیابان را مسدود کرده‌اند.

گروهی از معترضان که بعضی از آنها کفن به تن دارند، می‌گویند که فریب مجوز بانک مرکزی برای موسسه کاسپین را خورده‌اند.

 کاسپین

موسسه کاسپین در اواخر سال ۱۳۹۴ با ادغام چند تعاونی مالی-اعتباری تشکیل و با دریافت “مجوز رسمی” فعالیت از بانک مرکزی وارد بازار پولی ایران شد.

تعاونی‌های فرشتگان، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران ۸ تعاونی بودند که موسسه کاسپین را ایجاد کردند.

مشکل از آنجا آغاز شد که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در پاییز سال گذشته اعلام کرد که موسسه فرشتگان (زیر مجموعه موسسه کاسپین) ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری دارد و نمی‌تواند تعهدات خود را عمل کند.

نگرانی سپرده‌گذاران و اعتراض‌های مکرر آنها زمانی اوج گرفت که رئیس بانک مرکزی از عدم انتقال دارایی‌های تعاونی فرشتگان به کاسپین خبر داد و گفت: “موسسه کاسپین مسئولیتی در قبال سپرده گذاران ندارد.”

اخیرا بانک مرکزی از آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده فرشتگان خبر داد و گفت که این کار در دو مرحله انجام خواهد شد که مرحله اول آن به سپرده‌های زیر ۱۰ میلیون تومان مربوط است.

از مجموع حدود ۴۵۰ هزار سپرده‌گذار تعاونی فرشتگان حدود ۴۰۰ هزار نفر سپرده زیر ۱۰ میلیون تومان دارند که شامل مرحله اول طرح تعیین تکلیف می‌شوند و به گفته بانک مرکزی قرار بود تا امروز ۸ خرداد وضعیتشان روشن شود.

 بعضی از معترضان کفن پوشیده بودند

به سپرده‌گذاران دو گزینه داده شده بود که یا پول خود را در موسسه کاسپین سرمایه گذاری کنند و یا اصل پول را پس بگیرند.

اما بعضی از سپرده گذاران سود پول خود را طلب کرده‌اند، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از بانک مرکزی گفته که در تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی فرشتگان “اصل پول ملاک است و سودی به این سپرده‌ها بعد از شهریور ۱۳۹۴ تعلق نمی‌گیرد.”

به گفته بانک مرکزی تا کنون حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی های تعاونی فرشتگان شناسایی شده که قابل انتقال به موسسه کاسپین است.

آرمان

از سوی دیگر تعدادی از سپرده‌گذاران موسسه اعتباری آرمان هم در تجمع امروز دوشنبه ۸ خرداد شرکت دارند.

این موسسه که از ادغام دو تعاونی وحدت و البرز ایرانیان تشکیل شده بود، زمستان سال گذشته ورشکسته شد و از اجرای تعهدات خود در قبال سپرده‌گذارانش باز ماند.

بانک مرکزی ایران در شهریورماه سال گذشته با صدور اطلاعیه‌هایی در مورد همکاری موسسات اعتباری مجاز و بانک‌ها با این دو تعاونی هشدار داده بود، اما منتقدان می‌گویند که در این اطلاعیه‌ها از نام موسسه آرمان استفاده نشده بود و در نتیجه سپرده‌گذاران متوجه نشده بودند که منظور بانک مرکزی این موسسه است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email