header photo

جزییات طرح پیشنهادی آمریکا برای توافق موقت با ایران

جزییات طرح پیشنهادی آمریکا برای توافق موقت با ایران

وبسایت خبری اکسیوس به نقل از دیپلمات‌های غربی و اسراییلی و منابع کارشناسی نزدیک به مذاکرات برای احیای برجام گزارش داده است که دولت بایدن در هفته‌های گذشته طرحی پیشنهادی برای توافق موقت با ایران را در اختیار اسرائیل و چند کشور اروپایی گذاشته است. 

به گزارش اسپوتنیک، "اکسیوس" به نقل از نمایندگان مقامات اسرائیلی و دیپلمات های کشورهای غربی بیان می کند که در ماه فوریه، ایالات متحده با اسرائیل و همچنین ترویکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در مورد "توافق موقت" در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کرده است.

این نشریه می نویسد:" چهار مقام اسرائیلی و دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی بیان کردند، پیشنهاد مورد بحث، شامل لغو برخی از تحریم‌ها در صورت توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مشخصا غنی‌سازی اورانیوم به میزان 60 درصد بود.

به گفته تعدادی از منابع، طرف ایرانی از این گفتگوها مطلع بوده، اما تاکنون این طرح را رد کرده است. در عین حال، مقامات ایرانی خاطرنشان کردند که این رویکرد قبلاً جواب نداده بود و آنها با توافقی که کمتر از سند برجام باشد، موافقت نخواهند کرد.

در سال 2013، ایران و سایر کشورها به توافقی دست یافتند که به موجب آن تهران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها علیه خود، متوقف می‌کرد. این قرارداد ابتدا شش ماه اعتبار داشت و چندین بار - تا زمان انعقاد برجام - تمدید شد.

در سال 2015، "شش" میانجی بین‌المللی (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه) و ایران توافقی را امضا کردند که شامل لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران بود. اما در ماه می 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه ضد ایرانی را بازگرداند. در پاسخ، تهران شروع به لغو تدریجی تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بر اساس توافق کرد.

در سال 2021، اندکی قبل از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، ایالات متحده و ایران تلاش کردند تا با میانجیگری اتحادیه اروپا به یک توافق موقت دست یابند. با این حال، دستیابی به توافق ممکن نشد و طرفین تصمیم گرفتند برای احیای کامل برجام تلاش کنند.

در وین با میانجیگری بریتانیا، آلمان، چین، فرانسه، روسیه و اتحادیه اروپا چندین دور مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره شرایط احیای برجام برگزار شد. اما در این مذاکرات مکثی صورت گرفت که هنوز به پایان نرسیده است.

در پایان فوریه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران 87.5 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد غنی شده به دست آورده است. به گفته کارشناسان، اگر این حجم اورانیوم تا 90 درصد غنی شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته ای کافی است.

Go Back

Comment