header photo

حسن روحانی معترضان را آشوب طلب مسلح و عامل خارجی خواند

حسن روحانی معترضان را آشوب طلب مسلح و عامل خارجی خواند

حسن روحانی به تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی ادعای او درباره «پیروزی» بر معترضان را در جلسه هیئت دولت تکرار کرد و گفت اجازه داده نشد «آب به آسیاب دشمن ریخته شود».

در حالی‌که فضای امنیتی شدید بر شهرهای ایران حاکم است و در برخی نقاط اعتراضات ادامه دارد، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۹ آبان در نشست هیئت دولت همچون رهبر جمهوری اسلامی از «پیروزی» بر معترضان سخن گفت.

روحانی در این جلسه گفت: «مردم ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرون آمدند و با وجود مشکلات اقتصادی اجازه ندادند آب به آسیاب دشمن ریخته شود.»

تنها چند ساعت پیش از او، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «دوستان و هم دشمنان بدانند ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم؛ همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود.»

روحانی افزود: «معلوم شد دشمنان ملت ایران که در این دو سال و سال‌های گذشته برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آشوب‌طلبان داشته‌اند چقدر سربازان کمی داشته‌اند (…)  این نشان می‌دهد که این جمع کوچک ضد کشور و علیه وطن و منافع ملی اقدام کردند.»

به‌گفته حسن روحانی «آشوب‌طلبان سازمان یافته، برنامه‌ریزی شده و مسلح بودند که کاملاً بر اساس برنامه طراحی شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کردند.»

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه ۲۴ آبان در اهواز آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد و در پی آن اینترنت در ایران به‌طور کامل قطع شد. عفو بین‌الملل روز گذشته، سه‌شنبه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است «دست‌کم ۱۰۶ معترض در ۲۱ شهر ایران کشته شده‌اند.»

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز تأیید کرد که نیروهای سرکوبگر در مقابله با معترضان ایرانی از گلوله جنگی استفاده می‌کنند و نسبت به خشونت‌های اعمال‌شده از سوی نیروهای امنیتی ایران ابراز نگرانی کرد..

حسن روحانی در نشست هیئت دولت همچنین گفت: «در زمان مناسب درباره گزارش وزارت کشور از اغتشاشات اخیر توضیح داده شود.»

روحانی در حالی از تهیه گزارش وزارت کشور درباره اعتراضات مردمی سخن می‌گوید که با قطع کامل اینترنت و تهدید روزنامه‌نگاران و رسانه‌های داخل کشور در صورت انتشار مطالبی درباره این اعتراضات، هرگونه اطلاع‌رسانی مستقل در این زمینه عملاً ناممکن شده است.

مدافعان حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر نگرانی خود را از قطع اینترنت در ایران و ایجاد زمینه برای «سرکوب خونین» معترضان اعلام کرده بودند.

در پی اعتراضات در ده‌ها شهر ایران، مسئولان جمهوری اسلامی به سیاق همیشگی نیروهای طرفدار خود را نیز به‌مرور وارد میدان می‌کنند و از آن‌ها به‌عنوان «اجتماعات خودجوش» یاد می‌کنند. در تبریز که در روزهای گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود روز گذشته «فداییان رهبر» را به خیابان‌ها آوردند.

حسن روحانی هم‌سو با این روش حکومتی در نشست هیئت دولت چنین گفت: «در این روزهای اخیر شاهد اجتماعات خودجوش در بسیاری از شهرهای کشورمان هستیم که بزرگترین نمایش قدرت ایران است.»

همزمان با سرکوب اعتراضات، حکومت ایران به آن‌چه که «حمایت‌های معیشتی» می‌نامد سرعت بخشیده است. سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که مرحله اول یارانه حمایتی ساعت ۲۴ دوشنبه ۲۷ آبان واریز شده و مراحل بعد در ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه و ساعت ۲۴ شنبه آینده صورت می‌گیرد.

بر این اساس قرار است در سه مرحله یارانه حمایتی ۶۰ میلیون نفر و در هر مرحله ۲۰ میلیون نفر پرداخت شود. دولت گفته است که این یارانه جبرانی افزایش قیمت بنزین است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو جوان عدم اطلاع‌رسانی درباره گران شدن بنزین را رد کرد و گفت: «[این بحث] مدت‌هاست صورت می‌گیرد، اما مردم چون تصوری از آثار این تصمیمات نداشتند دقت نکردند.»

 ربیعی افزود: «مگر می‌توانستیم بگوییم فلان ساعت بنزین گران می‌شود. مگر سال‌های قبل خانه‌هایی را ندیدید که به دلیل انباشته کردن بنزین آتش گرفت و مگر آن صف‌های طولانی و آتش‌سوزی‌ها را ندیدیم. این تصمیمی ملی بود و ما باید کاری می‌کردیم که بنزین از پمپ بنزین‌ها به خانه‌ها منتقل نشود».

او همچنین گران شدن بنزین به‌دلیل کسری بودجه دولت را هم رد کرد و گفت: «قرار نبود پولی گیر دولت بیاید و قرار بود ساختارها اصلاح شود و بیماری اقتصادی را درمان کنیم.»

زمانه

 

Go Back

Comment