آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

حکومت‌ها اگر نقد نشوند فاسد می‌شوند

برخی نشانه‌های استبداد در داخل دیده می‌شود.

درهمایش «دانشجو، صفیر ‌آزادی» که به مناسبت روز دانشجو از طزف انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران دعوت شده بود. وی ضمن پرداختن به مسائل جاری کشور به سئوالات دانشجویان نیز جواب داد.

چکیده ای از سخنان مطهری به شرح زیر است:

ــ سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر درک قوی از شرایط جامعه و همچنین شجاعت و فداکاری زیادی داشتند. ممکن است کسانی درک زیادی داشته باشند اما شجاعت نداشته باشند یا اینکه شجاع باشند اما درک درستی از شرایط جامعه نداشته باشند. اما شهدای روز دانشجو هر دو را داشتند و ما حرکت آنها را پاس می‌داریم. ــ مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی منحصر به زمان خاصی نیست، امروز هم ما نیاز به مبارزه با استعمار خارجی داریم و همچنین برخی نشانه‌های استبداد را در داخل می‌بینیم.

ــ حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند اگر نه فاسد می‌شوند. هرجا قدرت متمرکز شود فساد ایجاد می‌شود و قدرت بدون نظارت منتهی به فساد خواهد شد.

ــ دانشجویان باید تحولات جامعه را رصد و از آرمان های انقلاب پاسداری کنند تا این آرمان ها به انحراف کشیده نشوند، مثلا ببینند همچنان انقلاب در مسیر دموکراسی، عدالت و آزادی بیان حرکت می‌کند یا خیر.

ــ‌ در بحث آزادی بیان امام (ره) در پاریس گفتند حتی کمونیست ها آزادند که حرفشان را بزنند یا اینکه شهید مطهری گفتند حتی احزاب غیراسلامی آزادند فعالیت کنند مشروط به این که با تابلوی خودشان عمل کنند اگر چه در قانون اساسی چنین چیزی نیامده است . شهید مطهری هم پیش از تدوین قانون اساسی به شهادت رسید.

ــ ما امروز از نظر استقلال سیاسی وضعیت خوبی داریم و شاید ایران مستقل ترین کشور دنیا باشد . به این معنا که سفرای آمریکا ، انگلیس و روسیه برای ما تصمیم نمی گیرند یا در بحث استقلال اقتصادی شرایط به گونه ای است که مدیریت اقتصاد به دست خودمان است. استقلال فرهنگی به معنی عدم خودباختگی به فرهنگ های بیگانه است. یعنی نسبت به فرهنگ های بیگانه دچار خودکم بینی نباشیم. خوشبختانه امروز وضعیت بهتری در این زمینه داریم اگرچه گاهی نشانه های خودباختگی فرهنگی وجود دارد.

ــ ما از مسئولان کشور می خواهیم صدای دانشجویان را بشنوند به دنبال حل موضوع حصر خانگی باشند. به هر حال این خواست بخش مهمی از جامعه است و باید تلاش کنیم این مشکل را از طریق گفت‌وگو ، همدلی و راه مسالمت آمیز حل کنیم. ما به عنوان نماینده تصمیم داریم ملاقاتی با رهبری و محصوران داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را که مانعی در راه وحدت ملی است حل کنیم.

این امر حتی به نفع اوضاع اقتصادی کشور است زیرا هر قدر وحدت و همدلی در جامعه حاکم باشد اوضاع اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز بهتر خواهد بود. نباید این طور باشد که مسئولان شعارها را بشنوند و بازهم هر کس به دنبال کار خود باشد.

ــ درباره حکم احمد منتظری، حکم سنگینی بود و به نظرم ضرورتی نداشت. البته حکم صادره از دادگاه ویژه روحانیت بوده که زیرمجموعه قوه قضاییه نیست و مستقل است. اما به هر حال این یک سند تاریخی بوده که ایشان منتشر کرده و اشکالی ندارد، مردم هم باید بدانند چرا که اینها جزو تاریخ انقلاب است نباید آن را پنهان کنیم. بنابراین به نظرم حکم عادلانه نبوده است.

ــ قتل های زنجیره ای امر خطایی بود. در آن زمان گروهی بودند که فکر غلطی داشتند و آثار این فکر هنوز هم هست که باید برای حفظ نظام هر کاری انجام دهیم. مثل همین که احکام سنگینی صادر می‌کنند یا جلوی یک سخنرانی را می گیرند و محدودیت ایجاد می‌کنند.

در زمان قتل های زنجیره ای نیز اینها افراد خاصی بودند که در اوایل دولت اصلاحات نگران رشد روشنفکران بودند و می گفتند با کشتن چند روشنفکر بقیه را بترسانیم به هر حال نظام قبول کرد که این کا ر داخل نظام بوده اما تصمیم نظام نبوده است و یک هسته منحرف داخل وزارت اطلاعات بود که تا حد خوبی هم پیگیری شد.

ــ جنگ سوریه «ما هم قبول داریم که حکومت اسد ابتدا با معترضان بد برخورد کرد» اما موضوع داعش مسئله پیچیده ای است که دست آمریکا ،‌اسرائیل و عربستان در پشت صحنه اقداماتشان وجود دارد اینها می خواهند خاورمیانه و مرزکشورها را تغییر دهند و اگر ایستادگی ایران نبود این، هم خطری برای ایران و هم همه کشورهای اسلامی بود. مطمئن باشید که داعش تصمیم دارد وارد مرزهای ایران شود. من معتقدم ما در مجموع در موضوع سوریه تصمیم درستی گرفتیم.

ــ حکم جلب محمود صادقی غیرقانونی بود زیرا اگر دادستانی بخواهد نماینده ای را حتی احضار کند باید از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وارد شود چه برسد به حکم جلب. این هیأت هم باید بررسی کند که آیا اقدام نماینده خارج از حوزه وظایف نمایندگی بوده یا خیر و نهایتا حکم هیأت حجت است.

کار نماینده سوال و انتقاد است. این درست نیست که قوه قضاییه اگر کسی در مورد خودش حرفی بزند و آنرا قبول نداشته باشد بگوید جرم است و از اختیارش استفاده کند. پس وزرا هم در مقابل سوال نمایندگان همین کار را بکنند اگر چه آن‌ها چنین قدرتی ندارند.

ــ البته آن طور که من متوجه شدم دستگاه قضایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارد و می‌گوید تشخیص جرم با قاضی است، در حالیکه تا وقتی یک قانون وجود دارد باید آن را اجرا کرد. کاری که در مورد آقای صادقی انجام شد کار درستی نبود ظلم شد ،‌ حتی بهتر بود آقای صادقی روز بعد هم به دادسرا نمی رفت. شاید ایشان احساس کرد ممکن است سوء استفاده و آشوبی شود و به خاطر مصلحت کشور رفت اما به هر حال کار دادستانی محکوم است….

به گزارش ایسنا، مجری این مراسم از آن‌چه دخالت دادستانی در برنامه های دانشجویی دانشگاه تهران خواند انتقاد کرد و گفت: محدودیت های فراوانی به دانشجویان تحمیل شده است از جمله اینکه بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده مهمان این دانشگاه و همایش روز دانشجو بودند اما اجازه حضور آنان را در دانشگاه ندادند.

وی همچنین گفت:‌دانشگاه از پخش کلیپی در مراسم روز دانشجو به دلیل وجود تصویر مجید توکلی دانشجوی سابق پلی تکنیک ممانعت بعمل

Facebook
Telegram
Twitter
Email