header photo

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی

کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت

اقتصاد مقاومتی ولی فقیه ، برنامه های دولت و پدیده دستمزد های معوقه

دوازدهم مرداد ماه- بانک مرکزی جدیدترین گزیده‌ آمارهای بخش پولی و بانکی کشور را منتشر کرد.حجم نقدینگی در فروردین‌ماه سال جاری به حدود ۱۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده ‌است. این رقم در مقایسه با حجم نقدینگی در بازه زمانی مشابه در سال گذشته در حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان و حدود۲۳,۷ درصد افزایش یافته است… نظام بانکی در یک نظم اجتماعی با دسترسی محدود در چمبره ائتلاف غالب و عوامل نامولد قرار دارد.با وجود تورم و بهره‌وری پایین بخش‌های مولد، نرخ سود بالا گواه جولان بخش‌های نامولد در اقتصاد ایران است که در مقیاس بسیار وسیع‌تر در حال تصاحب سهم‌های بالاتری از تولید ناخالص ملی هستند.

راهبرد رژیم ولایت فقیه ارزان سازی نیروی کار است

دوازدهم مرداد ماه -در ٣٨ سال گذشته سیاست‌های متفاوتی از سوی دولت … اعمال شده ولی مهم‌ترین سیاست‌ها به مشوق‌های مالی و کاهش هزینه نیروی کار برای کارفرمایان اختصاص داشته است. ازجمله اعطای وام‌های ارزان و آسان به کارفرمایان؛ خروج کارگاه‌های با کمتر از ١٠ نفر کارکن از شمول برخی از مفاد قانون کار، بخشودگی حق بیمه کارفرمایان و اخیرا طرح کارورزی.

سیستم بانکی جمهوری اسلامی و غارت دسترنج کارگران

دوازدهم مرداد ماه -حجم نقدینگی در فروردین‌ماه سال جاری به حدود ۱۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده ‌است.   ٨۶ درصد از نقدینگی بخش خصوصی نزد بانک‌های غیردولتی باقی مانده است و بانک‌های دولتی سهم کمی دارند.نقدینگی در گردش و فعالیت‌های تولیدی به کار نمی رود.بخش صنعت و نیروی کار کشور تاوان سود جویی بانک‌های خصوصی و سیستم فاسد بانکی می پردازند.

سرشت کارگر ستیز رژیم  ولایت فقیه

دوازدهم مرداد ماه -نبود تشکل‌های کارگری مستقل …موجب شده کارگری که به خاطر چهار ماه حقوق‌نگرفتن اعتراض می‌کند به مراجع قضایی معرفی و از کار اخراج  می‌شود. آقایان تفسیر می‌کنند که مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ لازم‌الرعایه هستند؛ یعنی مراعات کنیم و تأکید نیست. درحالی‌که  باید مقاوله نامه ها اجرا شود؛ یعنی حق آزادی تشکل و حق اعتراضات صنفی باید به رسمیت شناخته شود.اعتراضات صنفی با برخورد روبرو می شود.کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر را هم  از شمول برخی مقررات کار خارج کرده اند. سال گذشته در شورای‌ عالی کار پیشنهادی آمده بود، تحت عنوان تسری معافیت بقاع و اماکن متبرکه به کارگاه‌های زیر پنج نفر که تنها یک هدف دارد و آن برداشتن چتر حمایتی قانون کار است.

کارگران مهاجرهیچگونه حقوقی ندارند

دوازدهم مرداد ماه – مدیرکل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: اکثر اتباع خارجی که بیش از ٢٠ سال در کشورمان اقامت دارند و تاکنون نیز به کشورشان بازگشت ننمودند و سابقه کار دارند به علت تحت پوشش قرار نگرفتن بیمه، هیچگونه حقوقی به آن‌ها تعلق نگرفته است. بیمه بیکاری به اتباع خارجی[کارگران مهاجر] تعلق نمی گیرد.

پیامد خصوصی سازی برای کارگران

دوازدهم مرداد ماه- کارگران کارخانه نختاب فیروزان در استان آذربایجان شرقی…بابت ۶ ماه دستمزد از کارفرمای خود طلبکارند.طی سه سال گذشته (۹۴، ۹۵، ۹۶) کارفرما حقوق فروردین و اردیبهشت ماه هر سال را به کارگران بدهکار است.با  خصوصی‌سازی ۴۰۰ کارگر این کارخانه به ۱۰۰ کارگر تقلیل یافته است.

اعمال تعرفه اتحادیه اروپا بر تولیدات صنعت پولاد ایران؛ امنیت شغلی کارگران تهدید می شود 

یازدهم مرداد ماه – اتحادیه اروپا تصمیم به اعمال تعرفه ۲۳ درصدی واردات بر ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان گرفته است.این تصمیم تأثیر بدی بر صادرات محصولات فولادی کشور خواهدداشت و صادرات فولاد [وامنیت شغلی کارگران کارخانه فولاد مبارکه] را قطعا کاهش  می‌دهد. کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ قصد دارد بر روی واردات شرکت فولاد مبارکه ایران تعرفه ۲۳ درصدی اعمال ‌کند.

طرح کارورزی؛ ارزان‌سازی نیروی کار برای انحصارات فراملی

یازدهم مرداد ماه-این طرح هدیه‌ای است که به کارفرمایان داده شده و در جهت استفاده از نیروی کار رایگان در چارچوب ارزان‌سازی به شمار می‌رود. در حالی‌که سهم دستمزد نیروی کار از قیمت تمام‌شده در بهترین حالت ۷ درصد است٬ این نشان‌دهنده آزمندی سرمایه است که می‌خواهد هرچه بیشتر انباشت سرمایه کند و دستمزد کمتری بدهد و سود بیشتری ببرد.

مقررات زدایی و تغییر قانون کار به سود کلان سرمایه داران

یازدهم مرداد ماه- هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بااشاره به نقش بخش خصوصی در دستیابی به اهداف اقتصادی دولت دوازدهم اعلام داشت؛سیگنال های ورود سرمایه های خارجی بعد از برجام بسیار قوی است، می توان گفت بخش خصوصی تنها مسیر ورود این سرمایه ها است.لازم است قوانین مزاحم کسب و کار[ قانون کار] تغییر یافته و امکان تقویت بخش خصوصی فراهم شود.

ادامه تجمع کارگران پروژه قطار شهری اهواز

یازدهم مرداد ماه -برای چندمین بار کارگران پروژه قطار شهری اهواز شاغل در شرکت کیسون مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران که بیش از ۱۲ ماه است حقوق خویش را دریافت نکرده‌اند.

مبارزه کارگران شرکتی مخابرات ایران

یازدهم مرداد ماه -ماه‌هاست که شرکتی‌های مخابرات هم معترضند و هم منتظر؛ از شرایط ناراضی‌اند… مساله اصلی برمی‌گردد به عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل؛ زمانی که در مخابرات طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کردند، شرکتی‌ها را درست ندیدند و تخصص و تحصیلاتشان را در نظر نگرفتند. حالا ابتدایی‌ترین چاره این است که پرسنل پیمانکاری مخابرات، دقیقا مثل رسمی‌ها طبقه‌بندی شوند.

افزایش بیکاری و ادمه تبعیض علیه زنان زحمتکش

یازدهم مرداد ماه – افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته همچنان ادامه داشته است. نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی ٢٣ درصد است درحالیکه این نرخ در میان مردان ١١ درصد است، … یعنی اینکه شاخص بیکاری زنان دو برابر مردان است. با این وضعیت، جمعیت زنان سرپرست خانوار۶۲٫۹ درصد یعنی دو برابر مردان است.

کار کودکان لغو باید گردد

یازدهم مرداد ماه – همانطور که آمارها می‌گویند، کارفرمایان به دلیل سود ناشی از کار کودکان حاضر به پذیرش جریمه نقدی جرم هستند ولی از این کارگران کم دستمزد چشم‌پوشی نمی‌کنند. طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی قانون کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک که دولت ایران به عنوان عضوی از این کنوانسیون ملزم به رعایت مفاد آن است… در عمل نه تنها اقدامی در جهت محو اشکال کار کودک و اقدامات لازم در این زمینه انجام نگرفته است بلکه هم اکنون شاهد رشد چشمگیر معضل کار کودک و حوادث دلخراش آن هستیم.

کارگران پالایشگاه کرمانشاه خواهان تامین امنیت شغلی هستند

دهم مرداد ماه – از زمان واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی تعدیل نیروی انسانی [اخراج کارگران] در برنامه کارفرما قراردارد.لیست ۷۰ نفره “کارکنان مازاد” که توسط مدیریت تهیه شده ٬ گویای اجرای این برنامه در آینده نزدیک است.پالایشگاه کرمانشاه با بیش از ۹۰ سال قدمت بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین پالایشگاه کشور است که دی ماه پارسال به بخش خصوصی واگذار شد.

تجمع معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی

دهم مرداد ماه- بیش  از ۴۰۰نفر از معلمانی که در ۱۳۹۵در خوزستان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شدند؛ دراعتراض به وضعیت استخدامیشان در محل تالار اجتماعات مطهری اهواز تجمع کردند.در سال ۹۵ آزمون استخدامی توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که قرار بر این بود افراد پذیرفته شده به صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شوند اما از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که این افراد باید به صورت حق التدریس مشغول به کار شوند.

خواسته کارگران،کاهش ساعت کاردر گرمای کشنده و سوزان است

دهم مرداد ماه  – فعالیت و کار کارگران در دمای بالا سلامت کارگران را به خطر می‌اندازد و در دو هفته اخیر، گرمای سوزان خوزستان باعث مرگ دو کارگر شد. کارگاه عمرانی شرکت آلومینیوم سازی مسجد سلیمان استانداردهای لازم  کار و حفاظت فردی را ندارد و زمان کاری ادارات و شرکت‌های تولیدی تا ساعت ۱۳ باید رعایت شود.

کمیته امداد خمینی؛ بهره کشی و ثروت اندوزی با رواج کهنه پرستی

نهم مرداد ماه-اتحاد کارگر: طرح‌های اشتغالزایی کمیته امداد خمینی استان گیلان٬ کارگاه های “خانگی” قالی بافی مددجویان را به محل درآمد گروهی از بازاریان سود جو بدل ساخته است.در کارگاه های “خانگی” قالی بافی کمیته امداد خمینی مزد ٬ بیمه و ساعت کار روزانه قانونی معنا ندارد.۳۸۰ بافنده‌ی فرش دستبافت تحت پوشش کمیته امداد در وضعیت غیر انسانی مشغول به بافندگی در کارگاه‌های “خانگی” هستند.

از حقوق محیط‌ بانان زحمتکش پشتیبانی کنیم!

نهم مرداد ماه-۹ مرداد همزمان با ۳۱ ژوئیه به عنوان روز جهانی محیط‌ بان نامگذاری شده است. در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰۰ محیط‌ بان در کشور ما فعالیت می‌کنند.محیط‌ بانان و جنگل‌ بانان از لحاظ حقوق و مزایا شرایط بسیار نامناسبی دارند.حمایت‌هایی از نوع بیمه‌ها برایشان وجود ندارد. تبدیل وضعیت ۶۶۰ نفر از محیط‌ بانان از قراردادی به پیمانی در سال های اخیر مشکلی را حل نکرده و قرارداد اکثریت آنها رسمی نیست. حق شیفت محیط‌ بانان نیز پرداخت نمی شود. نه به وضعیت حقوقی و معیشتی آنها به درستی رسیدگی شده و نه قانون جامع حمایتی از آنها در برابر خطرات‌ تصویب شده است‌.

کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی؛ طرح کارورزی را  لغو کنید!

نهم مرداد ماه-بیش از ۴۶۰ نفر از کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی در بیانیه‌ای خواستار لغو طرح کارورزی شدند.در بخشی از این بیانیه‌ آمده است :”این طرح از اساس استثماری و مشکلات آن ریشه‌ای‌تر است و پیامدهای اجتماعیِ آن فاجعه‌ به بار می‌آورد…با اجرایی شدن این طرح، بیکارهای تازه‌وارد و شاغلان قدیمی، هردو حقوقشان به خطر می‌افتد. عرضه‌ی مازاد بر تقاضای نیروی کار باعث می‌شود قیمت نیروی کار پایین بیاید.ما مصرانه از معلمان، پرستاران، کارگران، دانشجویان و تمامی متعهدان به آرمان برابری و عدالت می‌خواهیم در برابر این حملات غیرانسانی به نیروهای کار بایستند.

بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ارزان سازی نیروی کار

نهم مرداد ماه- درجلسه روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه اعلام گردید؛” به‌دنبال این هستیم که یک بسته حمایتی جدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، آماده کنیم و با حمایت سه قوه از این بسته، بتوانیم در نحوه اجرا و عمل همدیگر را یاری کنیم.” اصلاح قانون کار٬ حذف سهم بیمه کارفرما ٬ معافیت مالیاتی٬ گسترش مناطق آزاد و طرح های کارورزی٬ تکاپو و مهارت آموزی از اجزای بسته حمایتی سه قوه است.

مطالبه کارگران اخراجی صنایع دریایی

نهم مرداد ماه -کارگران اخراجی شرکت شهرک صنایع دریایی ساحل اروند که ۹ ماه قبل اخراج شدندهنوز   سنوات وعیدی  خود را دریافت نکرده اند.کارگران دراعتراض به این مساله و نیز مطالبه بازگشت به کار درمقابل ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند تجمع کردند.

اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو

نهم مرداد ماه – حدود ۱۰۰ نفر از کارگران  این کارخانه ، از ساعت ۱۱ صبح روز نهم مرداد ماه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد، اردیبهشت، خرداد، تیر ۹۶ و بخشی از دستمزد بهمن ماه سال ۹۵ مقابل شرکت نهال گل، مالک کارخانه، تجمع کرده‌اند

اعتصاب کارگران پیمانکاری پروژه قطار شهری اهواز

نهم مرداد ماه – کارگران پیمانکاری پروژه قطار شهری اهواز از روز سوم مردا د ماه تا به امروز نهم مرداد ماه به تجمع اعتراضی خود نسبت به اخراج ها ادامه داده و خواستار پرداخت مطالبات مزدی وبازگشت به کار همکارانشان شدند

مقرری بیمه بیکاری و قراردادهای سپید امضا

هشتم مرداد ماه-مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: “کلیه مشمولان قانون تامین اجتماعی که تابع قوانین کار و کشاورزی هستند٬ مشمول قانون بیمه بیکاری و حمایت‌های مندرج در آن هستند”.قراردادهای سفید امضا وقراردادهای کمتر از یکسال منجر به این می شود که  کارگران هنگام پایان قرارداد از مقرری بیمه بیکاری محروم گردند.برای دریافت بیمه بیکاری یکسال کامل سابقه کار ضرور است.

اصلاح قانون کار در اولویت قرار دارد

هشتم مرداد ماه-معاون روابط کار وزیر کار؛لایحه اصلاح قانون کار از مجلس به دولت بازگشته است اما هنوز از سوی آقای روحانی به وزارت کار ارجاع نشده است. اصلاح قانون کار نیازمند بررسی دقیق است.اصلاح قانون کار اگر به‌ صورت سه‌جانبه انجام شود، معضلات خاص خود را دارد. ممکن است بر روی مسائلی توافق‌هایی صورت نگیرد، یا مقاوله‌ نامه‌های بین‌المللی موضوع دیگری را مطرح کنند.

حقوق کارگران صنف رستوران‌ و خوراک پزی ها پایمال می شود

هشتم مرداد ماه- حذف سهم حق بیمه کارفرما در کارگاه‌های کمتر از ۵ نفر٬ شرایط کارگران و کارکنان صنف رستوران‌ و خوراک پزی ها و اتحادیه چلو کباب و چلو خورش را بدتر از قبل می سازد. در این صنف قرارداد رسمی وجود ندارد٬ زمان کار طولانی و تا ۱۰ ساعت بوده و حق بیمه کارکنان نا معلوم و مزد آنها کمتر از مصوبات شورای عالی کاراست.

خواسته به حق کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی

هشتم خرداد ماه-در ۱۳۹۳ معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد که نتیجه آن کاهش تا ۴۰درصدی حقوق دوران بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت بیش از یک میلیون کارمند مشمول قانون تامین اجتماعی بود.کارمندی که قرار است سال ۹۶ با ۳۰ سال سابقه بازنشسته شود ، ۲۷سال بابت اضافه کار، حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی واریز کرده است که در شرایط کنونی این پرداخت ها نادیده گرفته می شود.کارمندن مشمول تامین اجتماعی که قبل از سال۰۳۹۳ استخدام شده اند و قرار است سال۹۶ و پس از آن – تا ۲۷ سال آینده – بازنشسته شوند٬ در بلا تکلیفی بسرمی برند.

کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل به مبارزه ادامه می دهند

هشتم مرداد ماه-کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و عدم پرداخت مطالباتشان،دست به تجمع شبانه روزی مقابل استانداری زدند. ۱۷ ماه مزد این کارگران پرداخت نشده است.

مبارزه کارگران و آبداران آبفای روستایی علیه خصوصی سازی

هشتم مرداد ماه- بیش از ۴ سال است که خدمات شرکت آبفا کهگیلویه و بویراحمد به بخش خصوصی واگذار شده و در این مدت کارفرما حق بیمه  کارگران را مرتب پرداخت نمی کند .هر سال، چهار ماه حق بیمه  پرداخت نمی‌ شود.قراردادها نیز رسمی نیست.کارگران و آبداران ۱۲ ماه دستمزد طلب دارند.

افزایش دستمزد آری، گرانی نان نه

هشتم مرداد ماه– دستمزد خبازان کشور از آذر ماه ۹۳ تغییر نکرده…. از آنجا که دستمزد کارگران نانوا در سراسر کشور، کارمزدی است؛ وقتی قیمت نان بالا برود، تعداد نان‌های خریداری شده توسط هر خانوار ایرانی کم می‌شود و درنتیجه دستمزد نهایی خبازان هم به تبع آن کاهش می‌یابد. بنابراین منوط کردن افزایش مزدی خبازان به افزایش قیمت نان نه به نفع مردم است و نه به نفع خبازان؛ در این میان فقط کارفرماها هستند که از گران شدن نان سود می‌برند.

افزایش بیکاری و عدم چشم انداز روشن در استان زنجان

هشتم مرداد ماه– پس از جدایی زنجان از قزوین در سال ۷۳ حدود ۹۰ درصد تاسیسات صنعتی در قزوین باقی ماند و بعد از آن هیچ امکاناتی برای پیشرفت صنعت در اختیار استان جدید زنجان قرار نگرفت. افزایش بیکاری و تعطیلی کارخانه‌های[ ده درصد باقی مانده] استان مورد اعتراض مردم زحمتکش زنجان است.

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون

هشتم مرداد ماه– حدود ۴۷۰ نفر از کارگران شاغل در کارخانه سیمان کارون (مسجد سلیمان) از حدود دو هفته پیش تا هم‌اکنون در اعتراض به عدم دریافت حقوق، فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند[ اعتصاب کرده اند]. اداره تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران از طرف کارفرما  حاضر به تمدید دفترچه بیمه نیست. همچنین سنوات دو سال گذشته و برخی مزایای عرفی همانند سبد کالا پرداخت نشده است.

خواست کارکنان قراردادی و پیمانی صنعت ملی نفت ایران

هشتم مرداد ماه– پس از انتشار آگهی استخدام ۲۵۰۰ نفربرای شرکت ملی نفت ایران، کارکنان قراردادی و پیمانی صنعت نفت که از شرایط شغلی خود ناراضی هستند، انتظار دارندکه با سال‌ها سابقه کار در صنعت نفت در اولویت استخدام قرار داده شوند. این کارکنان که به شدت از تبعیض در صنعت نفت و گاز انتقاد دارند، تبدیل وضعیت[ استخدام دائمی] را مهم‌ترین مطالبه خود می‌دانند.

بیکاری و رواج پدیده سوخت بری دراستان سیستان و بلوچستان

هشتم مرداد ماه– بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان از بیکاری به مشاغل خطرناکی چون سوخت‌بری و قاچاق روی‌ آورده‌اند تا درآمدی برای گذران امور خانواده کسب کنند این درحالی‌ست که منطقه آزاد تجاری چابهار پس از ۲۷ سال؛ هنوز هیچ موقعیت شغلی برای شهروندان خود به‌وجود نیاورده است.

نرخ تورم٬ افزایش قیمت ها و میزان دستمزد زحمتکشان

هفتم مرداد ماه-نرخ تورم در دو ماه اخیراز سوی بانک مرکزی دورقمی برآورد می‌شود.به‌طور کلی، تورم  نقطه به نقطه گروه کالا در تیر نسبت به ماه قبل  آن ۱۰,۱ درصد افزایش یافته است. تغییر قیمت‌ها در یک ‌سال منتهی به تیر امسال نشان می‌دهد که گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱۳,۵ درصد، دخانیات ۰,۲درصد، کفش و پوشاک ۶,۷ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها,۸,۹ درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۸,۲ درصد، بهداشت و درمان ۱۰,۱ درصد، حمل‌و‌نقل ۶,۴ درصد، ارتباطات ۶,۴ درصد، تفریح و امور فرهنگی ۷,۹ درصد، تحصیل ۱۰,۹درصد، رستوران و هتل۱۰,۹ درصد و کالا و خدمات متفرقه ۸,۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

سلامتی کارگران در خطر است

هفتم مرداد ماه- گرمای شدید هفته گذشته، ۶ نفر از پاکبانان بوشهری را روانه بیمارستان کرده است…؛ ۳۴۰ پاکبان در ساعتهای مختلف شبانه روز مشغول فعالیت در سطح شهر بوشهر هستند.گرمای طاقت فرسا به همراه رطوبت شدید هوا شرایط کاری بسیار سختی را برای کارگران بوشهری فراهم کرده است.

سیاست‌ اداره کل شیلات به زیان حقوق ماهیگیران بندر چابهار است

هفتم مرداد ماه- در شرایطی که مردم چابهار به دلیل بیکاری به سمت صیادی آمده‌اند شیلات کشور برای ۱۹ کشتی‌ تراول(کف‌روب) مجوز صید صادر می‌کند و صید در بندر چابهار تا اواسط مردادماه سال جاری به حالت تعلیق درآمده است.صیادان خواستار جلوگیری از صید این کشتی‌ها هستند. در چابهار حدود ۲۶ هزار صیاد داریم که در قالب ۹۰۰ لنج و ۲۰۰۰ قایق در دریا ماهیگیری می‌کنند.به صورت معمول در هر لنج تقریبا ۲۰ تا ۲۵ صیاد و در هر قایق ۲ تا ۳ نفر مشغول به‌کار هستند که به صورت میانگین ماهیانه یک میلیون تومان درآمد دارند.

شغل مناسب ٬ مزد عادلانه و زندگی شایسته برای معلولان

هفتم مرداد ماه-حمایت از حقوق معلولان در کشور صورت نمی گیرد.اشتغال و معیشت این قشر مناسب نیست،  مشکلات آنها مانند مسکن، اشتغال، آموزش حل نشده باقی مانده است.گران‌بودن خدمات فیزیوتراپی، معضلی است که معلولان با آن مواجه هستند.طبق اظهارات رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان، نرخ بیکاری در میان این قشر۳,۵ برابر بیکاری سایر افراد عادی است.

سیاست قوه قضاییه مغایر استقلال و امنیت شغلی وکلای دادگستری است

هفتم مرداد ماه -ضرورت وجود اتحادیه وکلا اجتناب ناپذیر است و کانون وکلا بعد از انقلاب مورد حمله های فراوانی قرار گرفت که اگر از صدماتی که به واسطه “قانون” بر ما وارد شده است صرفه نظر کنیم، هجمه های بسیاری به این نهاد شده است که حد و حصر ندارد و متاسفانه گاهی مقامات رسمی نیز هجمه هایی نسبت به کانون روا می دارند. استقلال وکلا و حق دفاع برای جامعه امری حیاتی است.

تجمع کارگران پروژه قطار شهری اهواز

هفتم مرداد ماه- کارگران پروژه قطارشهری اهواز شاغل درشرکت کیسون، به عدم  دریافت یکسال مزد خود اعتراض کرده و در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

تجمع کارگران شهرداری اندیمشک

هفتم مرداد ماه- کارگران شهرداری اندیمشک دراعتراض به عدم  دریافت  بیش از ۱۱ ماه  حقوق و ۷ ماه  حق بیمه درمقابل ساختمان  شهرداری این شهر تجمع کردند.

تجمع کارکنان راهداری اصفهان

هفتم مرداد ماه- کارگران و کارکنان شرکتی اداره راهداری و حمل و نقل استان اصفهان در اعتراض به تعویق ۱۰ ماهه حقوق خود٬ در مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

اعلام شکایت کارگران کارخانه تولید ریزدانه‌های شب‌تاب

هفتم مرداد ماه- کارگران شرکت تولید ریزدانه‌های شب‌تاب واقع در شهرستان فراهان در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند با این وجود  ۵ ماه مزد آنها از سوی کارفرما پرداخت نشده است. کارگران برای پیگیری دستمزد معوقه  از مدیر عامل شرکت  در اداره کار طرح شکایت کردند.

اخراج کارگران کارخانه پوشش لوله خوزستان

هفتم مرداد ماه- بیش از ۲۰ نفر از کارگران کارخانه پوشش لوله  واقع درجاده اهواز- خرمشهر در شش ماه اخیر تعدیل[اخراج ] شدند.این کارخانه به صورت نیمه‌تعطیل در آمده و بقیه کارگران در بلاتکلیفی بسر می برند

اعتصاب کارگران چوب و فلز اردکان

هفتم مرداد ماه – کارگران چوب و فلز اردکان (چوفا) بیش از پنج ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند؛ به همین دلیل کارگران روز هفتم مرداد ماه مقابل استانداری یزد دست به تجمع زدند. علاوه برمعوقات مزدی، عیدی کارگران در سال ۹۵ هنوز پرداخت نشده‌است. کارگران معترض می‌گویند: علاوه بر معوقاتی که داریم، سطح تولید در کارخانه پایین آمده و ما نگران بیکاری و عدم امنیت شغلی نیز هستیم.

اعتراض کارگران کارخانه تولی‌پرس

هفتم مرداد ماه – صبح روز شنبه، هفتم مرداد ماه کارگران کارخانه تولی ‌پرس در شهرصنعتی البرز استان قزوین با برپایی تجمعی صنفی از توقیف قسمتی از اموال این واحد صنعتی جلوگیری کردند. نگرانی از عدم پرداخت معوقات مزدی و مختل شدن روند فعالیت این واحد تولیدی و در نتیجه تهدید امنیت شغلی کارگران باعث شده تا کارگران نسبت به توقیف اموال محل کار خود معترض شوند.

اعتراض کارگران شهرداری سردشت

هفتم مرداد ماه – کارگران شهرداری سردشت از ابتدای سال جاری هیچ دستمزدی دریافت نکرده بودند و دفتر این شهرداری وعده داده بود که تا آخر تیرماه، سه ماه از مطالبات را پرداخت می‌کند که این وعده عملی نشد و فقط دستمزد فروردین ماه این ۲۰۰ کارگر پرداخت شد. کارگران خواهان دریافت به موقع و تمامی مطالبات خود هستند و در اعتراض می‌گویند: این یک ماه دستمزد، نمی‌تواند گره‌های زندگی ما را بگشاید.

ادامه اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

هفتم مرداد ماه – حدود ۴ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از حدود یک هفته پیش تا هم‌اکنون، هفتم مرداد ماه، در اعتراض به عدم دریافت حقوق، فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند[ اعتصاب کرده اند] علاوه بر معوقات مزدی حق بیمه‌های کارگران پرداخت نشده است و کارگران با مشکل تمدید نشدن دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی نیز روبروهستند.

حق آموزش رایگان برای کارگران مهاجر و خانواده هایشان

ششم مردادماه- اخیرا و در سال تحصیلی جاری، اداره آموزش و پرورش دولت ایران، شهریه دانش‌آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش داده و دانش‌آموزان را ملزم به پرداخت شهریه برای مقطع تحصیلی دبیرستان مبلغ ۳۶۰ هزار تومان، راهنمایی ۳۳۰ هزار تومان و ابتدایی۳۰۰ هزار کرده است.این در شرایطی است که این پناهندگان از اقشار کارگر و آسیب‌پذیرند و نیز با توجه به محدودیت شغلی و عدم داشتن درآمد کافی، توان پرداخت این مبالغ را ندارند.افزایش شهریه‌های اجباری دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی باعث شده بسیاری از کودکان و نوجوانان افغان دست از ادامه تحصیل بردارند

پرستاران استان اصفهان امنیت شغلی ندارند

ششم مرداد ماه – تعداد بسیاری از پرستاران استان اصفهان به علل مختلف بیکار شده اند. ظرفیت پذیرش دانشکده های پرستاری متانسب با نیاز بیمارستان ها نیست.پرستار از معیشت مناسب و امنیت شغلی برخوردار نیست.

اعتراض کارگران صنایع چوب اسالم

ششم مرداد ماه – جمعی از کارگران کارخانه چوب اسالم خواستار دریافت مزد معوقه خود شدند. حقوق سال ۹۶ کارگران تاکنون پرداخت نشده است. این کارخانه قدیمی  در رکود  بسر می برد و کارگران آن ماه هاست که دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

منابع مورد استفاده :مهر-ایرنا-اعتماد- تابناک-ایلنا -فرارو–ایسنا- دنیای اقتصاد-شرق-جهان صنعت- قانون-وقایع اتفاقیه‌-آرمان-ایران 

گرفته شده از: اتحاد کارگر 

 

Go Back

Comment