header photo

درگردهمایی احیای دریاچه ارومیه، اعلام شد:

درگردهمایی احیای دریاچه ارومیه، اعلام شد:

زیان خشک شدن دریاچه ارومیه هزارمیلیارد دلار، هزینه احیای آن بین ٦ تا ٧ میلیارد دلار می باشد!

سه شنبه عیسی کلانتری در گردهمایی احیای دریاچه ارومیه که با همت انجمن متخصصان محیط زیست و واحد علوم تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی برگزار شد، گفت: هزینه خشک شدن دریاچه ارومیه هزار میلیارد دلار است در حالی که هزینه احیای آن بین ٦ تا ٧ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این اعداد نشان می دهد که احیای دریاچه ارومیه بسیار مقرون به صرف تر است.

وی که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات سخنرانی می کرد، گفت: در دهه ٧٠ ارتفاع آب دریاچه بسیار بالا بود و راه آهن صوفیان به ترکیه را تهدید می کرد .

کلانتری ادامه داد: همان موقع هم برخی صاحبنظران اعلام کردند که فریب این ارتفاع را نخورید زیرا برداشت های آزادانه از حوضه آبریز دریاچه آینده آن را تهدید می کند.

دبیر و مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: در آن زمان ارتفاع آب دریاچه 1278.4 متریعنی حدود 7 متر بالاتر از وضعیت موجود بود. آن زمان موضوع را مطرح کردیم اما سازمان ها و نهادهای مرتبط گفتند اتفاقی نخواهد افتاد و اعتقاد داشتند خطری دریاچه را حداقل تا سال ٩٥ تهدید نمی کند.

وی ادامه داد: اما به مرور وضع بدتر شد و برداشت های بی رویه از منابع آبی و افتتاح سد یکی پس از دیگری در حوضه آبریز دریاچه و تجاوز کشاورزان به منابع آبی به صورت آشکار اوضاع دریاچه را وخیم کرد. سال ٨٢ نامه ای به رییس جهمور وقت نوشتم و رونوشت آن را هم به سازمان رییس حفاظت وقت محیط زیست ارسال کرد که وضعیت دریاچه خوب نیست اما جواب قانع کننده ای دریافت نشد و هر دو نهاد اعلام کردند که خطری دریاچه را تهدید نمی کند.

کلانتری گفت: به هر حال دریاچه خشک شد و زمانی که دکتر روحانی رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود در جریان کامل وضعیت دریاچه قرار گرفت و با عواقب خشک شدن آن آشنا شد. بر این اساس یکی از شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی احیای دریاچه قرار گرفت و اولین مصوبه دولت وی ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه بود و قرار شد دریاچه در مدت ١٠ سال احیاء شود.

او گفت: اولین کاری که باید انجام می شد مطالعات عمقی و سریع بود؛ براین اساس از دانشگاه های داخلی و بین المللی با محوریت دانشگاه شریف کار را آغاز کردیم. در کمتر از ٦ ماه توانستیم کار مطالعاتی را انجام دهیم؛ البته مطالعات همچنان ادامه دارد؛ در تیرماه ٩٣ هیات وزیران برنامه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه را در قالب ٢٧ طرح مصوب کرد که اکنون درحال انجام است.

دبیر و مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه ادامه داد: در ابتدای باید 180 درجه مسیر حرکت دستگاه های اجرایی که چندین دهه در مسیر توسعه افقی گام بر می داشتند را تغییر دهیم و آنان را از لحاظ علمی و فنی متقاعد کنیم که رشد و بالندگی در گرو توسعه پایدار متوازن کشور است.

اکنون مهمترین مسئله ای که دریاچه را تهدید می کند ؛ نبود اعتبارات است ؛ چون اکنون برخلاف سه سال گذشته دستگاه های اجرایی در مسیر احیا حرکت می کنند.

او گفت: برداشت ازآب های زیر زمینی کشور 61 میلیارد متر مکعب است؛ درحالی که 29 میلیارد مترمکعب آب بخوان های کشور برمی گردد.

Go Back

Comment