header photo

درگیری های شدید در زاهدان ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی بر جای گذاشته است

درگیری های شدید در زاهدان ۵۸ کشته

و بیش از ۲۷۰ زخمی بر جای گذاشته است

به گزارش رسانه ها در سیزدهمین روز از اعتراضات پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در زاهدان به سمت معترضان ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی شده اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۸ مهرماه ۱۴۰۱، با تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان، ده‌ها تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. هویت سه تن از معترضان کشته شده محمود براهویی، اهل شیرآباد و «امین» از طلبه‌های مدرسه دینی بدرالعلوم زاهدان و رافع نارویی، ۲۳ ساله فرزند سراج برای کمپین فعالین بلوچ احراز شده است. یک منبع موثق به گزارشگر کمپین فعالین بلوچ گفته است: «تاکنون آمار ۵۸ نفر کشته شده و بیش از ۲۷۰ زخمی جمع آوری شده است و این آمار از مناطق مختلف زاهدان همچنان در حال افزایش است.» این منبع افزوده است: «نیروهای نظامی در قسمت بانوان مصلای اهل سنت نیز ۲۳ گاز اشک آور پرتاب کرده‌اند.» این در حالی است که خبرگزاری ایرنا از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده است. کمپین فعالین بلوچ در تلاش برای تایید رسمی این گزارشات از دیگر منابع میدانی در میدان است.

گفته می‌شود شماری از نیروهای لباس شخصی با لباس بلوچی پس از نماز جمعه در مقابل مصلای اهل سنت زاهدان شعار علیه حکومت سر داده و مردم را به سمت کلانتری ۱۶ کشانده‌اند. براساس این گزارش، پس از تجمع مردم در مقابل کلانتری ۱۶، نیروهای نظامی به سمت معترضان تیراندازی کردند. پس از کشته و زخمی شدن صدها تن از معترضان بلوچ توسط نیروهای نظامی، معترضان بلوچ اقدام به حمله به سمت کلانتری‌های شهر زاهدان کردند. بر اساس گزارش‌ها، کلانتری ۱۴ و کلانتری شیرآباد توسط معترضان تسخیر شده و اعتراضات گسترش پیدا کرده است. همچنین اینترنت در شهر زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان دچار قطعی و اختلال شده است.

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، همگی آنچه را رخ داده، یک «حمله تروریستی» خوانده‌‌اند.

از آن جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی - ایرنا - نوشته است: «افراد مسلح ضمن به رگبار بستن کلانتری همچنین تعدادی کوکتل مولوتف به سمت کلانتری پرتاب کردند.»

خبرنگار صدا و سیما نیز در یکی از بخش‌های خبری شبکه خبر گفت: «ظهر امروز تعدادی فرد مسلح ناشناس اقدام به تیراندازی به کلانتری ۱۶ زاهدان کردند. ماموران برای حفاظت از ساختمان پاسگاه مجبور شدند به حمله کنندگان تیراندازی کنند.»

خبرنگار صدا و سیما همچنین خبر داد که علاوه بر نیروهای نظامی، بسیج محلات نیز برای کمک به اماکن نظامی زاهدان وارد عمل شده‌اند.

بر اساس اطلاعیه  روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق کشور در حادثه زاهدان، سرهنگ پاسدار سیدحمیدرضا هاشمی، پاسدار محمد امین آذرشکر، و بسیجی محمد امین عارفی کشته وهمچنین 32 نفر مجروح شده‌اند.

Go Back

Comment