header photo

در آذربایجان چه می گذرد؟

در آذربایجان چه می گذرد؟

 

همسران سفرای 12 کشور مقیم ایران:

ما پیام نجات دریاچه ارومیه را به مردم کشورمان و دنیا می‌رسانیم

در آغاز نشست با همسران سفرای مالزی، نیوزلند، مجارستان، چین، الجزایر، تونس، هند، اندونزی، کوبا، فیلیپین، چک و سیرالئون که به ارومیه در راستای گسترش همکارها برای احیای دریاچه ارومیه سفر کرده بودند. استاندار آذربایجان غربی به تشریح وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با عدم مدیریت و افزایش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال های گذشته، این دریاچه در حال خشک شدن بود و خشکی آن به صورت مستقیم جان ۵ میلیون نفر انسان را به شدت تهدید می کرد.

در این نشست شهربانو امانی مشاور رییس سازمان محیط زیست خطاب به استاندار گفت: همسران سفرای ۱۲ کشور مقیم ایران معتقدند دولت برای نجات دریاچه گام های خوبی برداشته و می خواهند بدانند آنها چه کاری باید انجام دهند.

قربانعلی سعادت در پاسخ به این سوال از همسران این سفرا خواست از این پس به عنوان سفیران دریاچه ارومیه پیام زندگی آرتمیا و نجات دریاچه ارومیه را به دنیا برسانید.

وی افزود: امیدواریم با افزایش همکاری ها تکنولوژی های نوین در بخش صنایع و گردشگری به منطقه منتقل شود تا فضا برای تغییر صنعت و کشاورزی سنتی منطقه به کشاورزی نوین، صنعت توریسم و توسعه صنایع مادر و تجارت بین المللی باز شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هزار و ۳۰۰ کیلومتر از دریاچه ارومیه غیرقابل احیاست، گفت: با توجه به اینکه کشور مالزی تجربیات بسیاری در ایجاد پارک های طبیعی و مصنوعی دارد امیدواریم با انتقال این تجربیات و تطبیق آن با شرایط زیست محیطی منطقه، این محدوده از دریاچه را به پارک زیبایی تبدیل کنیم تا علاوه بر جلوگیری از تولید ریزگردها به زیبایی خود دریاچه ارومیه نیز بیافزاید.

این سفر در راستای تعامل بیشتر با کشورهای مختلف دنیا و تعاملات مستمر ستاد احیای دریاچه ارومیه و آنها برای کسب تجارب علمی در حوزه جذب توریسم ، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه و جذب سرمایه گذاری بود.

در جریان این بازدید همسران سفرای از پروژه مقابله با ریزگردها در منطقه جبل و پل میانگذر ارومیه دیدن کردند و در نهایت با امضای خود به عضویت کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» درآمدند تا حمایت خود از احیای دریاچه ارومیه را اعلام کنند.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به سه میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد. پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب باید 14 میلیارد متر مکعب باشد.

 

درخشش فیلم‌سازان زنجانی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

رییس انجمن سینمای جوان دفتر زنجان از درخشش فیلم‌سازان زنجانی در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین ، لیلا بیگلی گفت: فیلم کوتاه جامانده از انجمن سینمای جوان زنجان توانست جزو آثار برتر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار بگیرد.

وی افزود: این موفقیت پس از حدود ١٠ سال توسط هنرمندان زنجانی کسب شده است و پیش از این اگر چه برخی هنرمندان زنجانی در این جشنواره حضور داشتند ولی هنرمندانی بودند که ساکن تهران بوده و از سوی انجمن سینمای جوان معرفی نشده بودند.

 فیلم جا مانده از بین ١٠٥٠ فیلم ارسال شده به جشنواره فیلم کوتاه تهران جزو ٦٥ فیلم برتر قرار گرفت.  این فیلم به کارگردانی علیرضا سلطانی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوان دفتر زنجان ساخته شده است و فیلم‌برداری آن در روستاهای اطراف زنجان آغاز شده و اواخر تیرماه پایان یافت.

بیگلی تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های فیلم کوتاه و اینکه معیاری برای سنجش این فیلم‌ها جز جشنواره وجود ندارد، می‌توان موفقیت این فیلم در جشنواره را دلیل مهمی برای قوی بودن این فیلم دانست.

وی عنوان کرد: بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار قوی است و معیار انتخاب فیلم‌ها بر خلاف برخی جشنواره‌ها که به مواردی همچون موضوع فیلم توجه می‌کنند، ذات فیلم و جنبه های هنری آن است.

این هنرمند یادآور شد: حضور هنرمندان زنجانی پس از ١٠ سال در این جشنواره را که می‌توان آن را گردهمایی فیلم‌سازان کل کشور دانست، سبب یادآوری توانایی فیلم سازان زنجانی به مردم و مسئولان می‌شود و مسئولان این موضوع را درک می‌کنند که هنرمندان نیاز به حمایت دارند.

 

مرمت نخستین دانشکده طب کشورچشم انتظار اعتبار معاون میراث فرهنگی

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با کمبود اعتبار برای مرمت خانه چوبی ارومیه، نخستین دانشکده طب کشور مواجه هستیم.

محمد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: سال گذشته برای حفظ و مرمت این بنا عملیات تقویت سازه و ساخت، میلگرد گذاری، رفع خطر، آوار برداری بارهای اضافی سقف و قسمتی از خانه چوبی دانشگاه ارومیه انجام گرفت و به دلیل اتمام اعتبار سال 94 عملیات بتون ریزی و ادامه مرمت کامل بنا متوقف شد.

فتحی تصریح کرد: برای مرمت نخستین دانشکده طب کشور 70 میلیون تومان اعتبار مصوب شده که این میزان اعتبار جوابگوی مرمت نبوده لذا بدین منظور نسبت به افزایش اعتبار مصوب اقدامات لازم صورت گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه خانه چوبی دانشگاه ارومیه در معرض خطر نیست، افزود: منتظر تخصیص اعتبار هستیم و در اسرع وقت نسبت به مرمت بنا اقدام خواهد شد.

وی اعتبار مورد نیاز برای مرمت بنای تاریخی را 250 میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص کامل این میزان اعتبار شاهد مرمت کامل این بنا باشیم.

 

مجتمع پتروشیمی میاندوآب از کما درآمد۱۲سال اجرا ۲۳ درصد پیشرفت

فعالیت های اجرایی پتروشیمی میاندوآب بعد از ۱۲ سال رکود از سرگرفته شده و براساس اعلام مسئولان این طرح مهم اقتصادی تاپایان سال ۹۶ آماده بهره برداری می شود.

خبرگزاری مهربه نقل از سکینه اسمی می نویسد: پروژه پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۸۳ بعنوان یکی از طرح‌های ملی دولت هشتم در منطقه کلنگ زنی و در سال ۸۴ نیز زمین مورد نیاز، برای اجرای طرح تأمین و دیوارکشی شد ولی در طول ۱۲ سال هیچ اقدام عملی برای تسریع در روند اجرای این مجتمع صورت نگرفت. تغییر کاربری مجتمع، تغییر متعدد پیمانکاران به همراه نبود منابع مالی مورد نیاز موجب شد طرح به رکود جدی مواجه شده و امیدی به ادامه روند اجرا نباشد.

در تابستان سال ۹۴ با روی کار آمدن بخش خصوصی و تامین منابع مالی امیدها برای ادامه روند اجرای این طرح راکد زنده شد و هم اکنون با ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی چشم انتظار توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

صنعت پتروشیمی ایران هم اکنون اولین صادرکننده پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده این محصول به چین محسوب می‌شود که در صورت تحقق وعده‌های مسئولان و به نتیجه رسیدن طرح‌های پتروشیمی میاندوآب و مهاباد، استان زرخیز آذربایجان غربی می تواند با توجه به پتانسیل‌های ویژه سهم قابل توجهی در تأمین این ماده اولیه پرمخاطب داشته باشد.

 

کشف آثار باستانی ۸ هزار ساله

ایرنا نوشت:مسئول هیات ایرانی کاوشهای تپه آنا قیزلی شهرستان چایپاره گفت: باستانشناسان ایرانی و اتریشی در کاوشهای این تپه به آثار مربوط به سکونت انسان در دوره نوسنگی دست یافتند.

غلام شیرزاد افزود: با آغاز نخستین فصل کاوش تپه آناقیزلی واقع در روستای چورس چایپاره آثار باستانی هشت هزار ساله شامل ابزارهای سنگی از جمله تراشه سنگ و تیغه های سنگی از نوع گرانیت، چخماق و اکسیدین به دست آمد.

وی ادامه داد: سفال های قرمز و براق و سفالهایی منقوش متعلق به دوره اورارتویی در محوطه تپه آناقیزلی کشف شده که بیانگر وجود شهری در این دوره و روستایی در دوره نوسنگی است.

مسئول هیات ایرانی کاوشهای تپه آناقیزلی گفت: کاوش در این تپه از 13 تا 25 مهرماه انجام شد که طی آن باستانشناسان دانشگاه اینسبورگ اتریش و باستانشناسان ایرانی حضور داشتند.

وی افزود: مهمترین هدف در این فصل اجرای مطالعه های ژئومغناطیسی بود تا بتوان ظرفیت منطقه را برای مطالعات و کاوشهای باستانشناسی تخمین زد.

شیرزاد ادامه داد: کاوش در محوطه ای به وسعت هشت در هشت متر انجام و در لایه اول باستانشناسی دیوارهای سنگی به قطر 170 سانتیمتر مربوط به دوره اورارتویی مشاهده شد اما به علت پایان فصل کاوش این اقدام ناتمام ماند لذا لایه های دوم و سوم بهار سال آتی کاوش خواهد شد.

وی گفت: این بررسی نشان داد که در تپه آناقیزلی و روستای چورس ظرفیت کاوشهای باستان شناسی برای 10 سال آینده موجود است.

روستای تاریخی چورس در هشت کیلومتری مرکز شهرستان چایپاره واقع است.

در سطح محوطه تپه باستانی آنا قیزلی، بقایای فرهنگی و تاریخی فراوانی از پنج هزار سال قبل وجود دارد. در این محوطه آثاری از سفال، ابزار سنگی و قطعات آجر دیده می شود که نشانگر تسلسل فرهنگی و دوام سکونت جوامع انسانی در محل است.

 

انتخاب سیامند رحمان بعنوان برترین ورزشکار معلول ماه سپتامبر

قهرمان طلایی وزنه برداری فوق سنگین پارالمپیک بعنوان ورزشکار برتر معلول در ماه سپتامبر انتخاب شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، سیامند رحمان قهرمان طلایی اشنویه ای در نظرسنجی پایگاه کمیته بین المللی پارالمپیک با کسب ۶۵ درصد آرا بعنوان بهترین ورزشکار ماه سپتامبر برگزیده شد. این ورزشکار در مسابقات پارالمپیک با بالای سر بردن وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی (معادل دو بچه فیل یا یک ببر سیبری) علاوه بر شکستن رکورد جهان و پارالمپیک مدال طلا را از آن خود کرد.

بعد از سیامند رحمان در این نظرسنجی، کارلوس سرانو شناگر کلمبیایی و ایهار بوکی شناگر بلاروسی بعنوان دوم و سوم دست یافتند.

همچنین مارسل هاگ ورزشکار بخش دوومیدانی معلولین از سوئیس، لورنس دووس پینگ پنگ باز بلژیکی و دیلان آلکوت ورزشکار استرالیایی تنیس معلولین دیگر نامزدهای کسب این عنوان بودند.

 

کمبود فضای‌های آموزشی در شهرک‌های اقماری زنجان

مدیر کل آموزش و پرورش استان درباره کمبود فضای‌های آموزشی شهرک‌های اقماری در نقاط مختلف شهر زنجان گفت: با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان، لزوم ساخت 20 مدرسه در شهرک‌های اقماری چون گلشهر، کاظمیه، نانوایان، پونک و ثمین احساس می‌شود.

مرتضی تمجیدی در این باره افزود: البته باید به این مهم توجه کرد که فقط تلاش‌های انجام گرفته اداره نوسازی مدارس و خیران استان کافی نیست. پیمانکاران در ساخت این شهرک‌ها هیچ فضایی را برای خدمات آموزشی و رفاهی در نظر نگرفته بودند و تنها با دیدگاه تبدیل شهرک به خوابگاه دست به ساخت‌و‌ساز این شهرک‌ها زدند.

وی پیگیری این موضوع از طریق وزارتخانه، استانداری و مطرح شدن موضوع از سوی رسانه‌ها را عنوان کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش استان با وجود محدودیت اعتبار به عنوان یک نهاد عمومی قادر به رفع موانع آموزشی نیست و نیازمند همکاری و حمایت‌های سایر بخش‌هاست.

 

حضور ۹۰ ناشر از ۲۳کشور دنیا در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه 90 ناشر از 23 کشور دنیا با 18 هزار عنوان کتاب در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز حضور دارند، گفت: این نمایشگاه با حضور یک‌هزار ناشر داخلی نیز همراه است.

وی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم در جهت ارتقای سطح آگاهی و دانایی جامعه گام برداریم، خاطرنشان کرد: بدون توجه به ارتقای شاخص‌های فرهنگی و آگاهی جامعه، روند توسعه متزلزل و مختل خواهد بود.

محمدپور با تشریح اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز گفت: کتاب مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جهت تعالی فکری و اندیشه شناخته می شود و ارتقای سطح مطالعه و کتابخوانی، برطرف کردن نیازهای علمی محققان و پژوهشگران، تأکید دوباره بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه و همچنین قرار دادن کتاب در سبد خرید خانوارهای ایرانی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است‌.

وی با بیان اینکه شاخص مطالعه و کتابخوانی در کشور مناسب نیست، افزود: نمایشگاه کتاب رقابتی سالم میان ناشران ایجاد می‌کند و می‌تواند ارتباط و تعاملی مناسب را میان مؤلفان، ناشران و مخاطبان پدید آورد که این امر در پدید آمدن آثار فاخر و مطلوب کمک شایان توجهی خواهد داشت.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بیست‌و‌ششم مهر تا یک آبان ماه جاری از ساعت 10 صبح تا 20 در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

 

آسیب‌های اجتماعی تهدید‌کننده دانش‌آموزان در اردبیل شناسایی می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: تلاش و جدیت بر این است تا آسیب‌هایی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، شناسایی کرده و در راستای پیشگیری آن اقدام جدی انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اردبیل؛ احمد ناصری در نشست با مسئولان پرورشی مدارس استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه کارهای تشکیلاتی و گروهی زیرساخت توسعه بوده اهتمام در آموزش کار تشکیلاتی و گروهی برای دانش آموزان یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه استعدادیابی در اولویت کار باید قرار بگیرد، افزود: برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان باید با نگاه علمی وارد شویم و با تامل، برنامه‌های مدونی برای استعدادیابی و شکوفاسازی آنها داشته باشیم.

ناصری با اشاره به طرح شهاب به عنوان طرحی برای استعدادیابی دانش‌آموزان تصریح کرد: مشارکت دانش‌آموزان در مسابقات فرهنگی و هنری فرصت مناسبی است برای کشف استعدادهای نهفته دانش‌آموزان که باید در مسیرهای مورد علاقه هدایت شوند.

وی آموزش مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی را یکی از نیازهای جامعه امروز دانست و گفت: این موضوع توجه ویژه‌ای را می‌طلبد تا دانش‌آموزان به عنوان یک شهروند بتوانند آمادگی داشته باشند رفتار مناسب خود را در خانواده و جامعه تشخیص دهند.

وی افزود: برای ایجاد برنامه‌های فرهنگی و تربیتی جذاب علاوه بر استفاده از ظرفیت داخل آموزش و پرورش می‌توان از متخصصان خارج از سازمان نیز بهره برد تا خروجی کار به صورت عمومی عرضه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل آسیب‌های اجتماعی را خطری برای جامعه دانش‌آموزی دانست و گفت: آسیب‌هایی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند باید شناسایی کرده و در راستای پیشگیری آن اقدام جدی انجام داد که آشنایی دانش‌آموزان با آسیب‌هایی که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است می‌تواند در کاهش این آسیب‌ها ما را یاری کند.

 

24 درصد ازدواج ها در آذربایجان شرقی منجر به طلاق می شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آمار 24 درصد ازدواج ها در استان منجر به طلاق می شود که باید برای رفع آن آموزش های مهارت زندگی و تاب آوری خانواده ها براساس ارزش های اسلامی در جامعه افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، حسن استوارآذر روز چهارشنبه در نشست ' تحلیل و بررسی اجرای اولین دوره کارگاه های توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده' افزود: طی سه سال گذشته موضوع آسیب های اجتماعی مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید بود و چهار پایش علمی در سطح کشور در این خصوص انجام شد.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از هشت سال دفاع مقدس شاهد سیر نزولی سرمایه های انسانی و اجتماعی در جامعه هستیم و از طرف دیگر آسیب ها رو به افزایش است.

استوار آذر با اشاره به اینکه کاهش پنج آسیب اجتماعی مهم که امار بالایی به خود اختصاص داده اند در اولویت دولت قرار دارد، گفت: اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، فساد و فحشا و بی بند و باری از موضوعاتی است که برای رفع آن باید همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد پای کار آیند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان شرقی افزود: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد ورود دانشگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی است که احساس می شود دانشگاه ها با صدمات اجتماعی و آسیب های اجتماعی بیگانه هستند و نباید به تدریس ها و سرفصل ها بسنده شود.

وی گفت:موضوع آموزش با بهره گیری از گروه های مرجع دانشگاهی و آموزش و پرورش و دیگر گروه ها مورد توجه قرار گیرد و گروه های در معرض خطر در اولویت آموزش قرار گیرند.

 

تلفیق سوادآموزی با زبان مادری یک ضرورت برای موفقیت بیشتر است

از جمعیت 80 میلیون نفری کشورمان 9 میلیون و 500 هزار فرد بیسواد و 11 میلیون کم سواد در کشور شناسایی شده است.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش گفت: کیفی بخشی سواد آموزی در کشور ضروری است و در این راستا اگر سواد آموزی با زبان مادری همراه باشد، موفق تر خواهد بود.

علی باقرزاده روز چهارشنبه در جلسه کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی آذربایجان غربی افزود: آموزش ها در بخش سواد آموزی در دنیا به زبان مادری انجام می شود و هم اکنون باب توجه به این موضوع در کشور نیز گشوده شده است.

وی بیان کرد: انگیزش، ارتباط و شناسایی نیازهای سواد آموزان سه مقوله ای است که توجه به آنها لازم است.

وی اظهار کرد: فرایند یاددهی در دریافت کنندگان بسیار متفاوت است و دسترسی، کیفیت و مدیریت سه مقوله مهم برای موفقیت های بیشتر در این خصوص به شمار می رود.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند سوادآموزی سختی های های خاص خود را دارد، افزود: فرآیند یادگیری در افراد بزرگسال را باید با توجه به شرایط و اقتضای زمانی و مکانی تغییر داد که این امر نیازمند برنامه ریزی های مستمر است.

فریدون سید مصطفوی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: امسال افزون بر 32 هزار نفر در استان جذب کلاس های سواد آموزی شده اند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی برای جذب 18 هزار نفر دیگر نیز در آذربایجان غربی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، از جمعیت 80 میلیون نفری کشورمان 9 میلیون و 500 هزار فرد بیسواد و 11 میلیون کم سواد در کشور شناسایی شده است.

Go Back

Comment