header photo

در آمریکا چه می گذرد؟

در آمریکا چه می گذرد؟

ایالات متحده که زمانی تولید کننده برتر فولاد، اتومبیل و کشتی در جهان بود، اکنون در ایجاد دشمنان و گمراه کردن دفاع و حمله در جهان پیشتاز است. آمریکا خود را تا دندان مسلح کرده و با ترویج جنگ و صرف تریلیون‌ها دلار، امپراتوری تهاجمی ایجاد کرده است. به گفته یکی از شهروندان آمریکایی: ایالات متحده اکنون مانند یک کشور جهان چهارم است. به جای راه‌اندازی جنگ‌های بی پایان، باید زیرساخت‌های ضعیف خود را تعمیر کند.

 

استثمار گسترده‌‌ای از کارگران مهاجر در آمریکا صورت می‌گیرد

«اندیشکده بروکینگز» روز پنجشنبه در تفسیری اعلام کرد نقض‌های جدی استاندارد کار در ایالات متحده وجود دارد و همچنین در هیچ کجا به مانند این کشور مهاجران را در بخش صادرات محصولات کشاورزی به کار نمی‌گیرند.

در مقاله فوق آمده است: آمریکا که اصرار بر این دارد که مزارع در مکزیک باید از استانداردهای اساسی کار پیروی کنند، خودش هم باید همین رفتار را با کارگران در صنایع این کشور داشته باشد.

بر اساس این مطلب، میوه‌ها و سبزیجات صادراتی آمریکا توسط مهاجران تحت شرایط نقض استانداردهای اصلی کارگری صورت می‌گیرد.

بروکینگر می‌افزاید، به این کارگران زیر حداقل دستمزد پرداخت می‌شود آن هم در شرایطی که آنها در معرض آفتکش‌ها و گرمای شدید قرار دارند و در محل‌هایی نگهداری می‌شوند که برای انسان مناسب نیست و از سوی دیگر در معرض آزار و اذیت جنسی قرار دارند.

این اندیشکده آمریکایی تاکید می‌کند، قانون مهاجرت ایالات متحده به گونه‌ای است که مهاجران را مجبور به ادامه کار علی‌رغم این نقض‌های حقوقشان می‌کند و شرایط را برای کار اجباری فراهم می‌نماید.

 

اعلام رسمی کشف هزاران پرونده سواستفاده از کودکان کار در آمریکا

وزارت کار دولت آمریکا اعلام کرد، این دولت پس از کشف هزاران پرونده سوءاستفاده و استثمار کودکان کار قصد دارد به این مشکل رو به تشدید به ویژه در میان کودکان مهاجر با اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر با هدف مجازات ناقضان قوانین، پاسخ دهد.

در بیانیه‌ای که وزارت کار آمریکا روز دوشنبه منتشر کرده، آمده است: این وزارتخانه طی سال مالی گذشته، فهمید ۸۳۵ شرکتی که درباره آنها تحقیقات کرد بیش از ۳۸۰۰ کودک را با نقض قوانین به خدمت گرفته‌اند.

در ادامه این بیانیه تاکید شد، وزارت کار دولت آمریکا با هدف مبارزه با چالش فزاینده استثمار کودکان برای کار – به ویژه کودکان مهاجر به همراه وزارت بهداشت و خدمات انسانی چند ابتکار عمل را برای تشدید تلاشها در زمینه بررسی پیش زمینه اسپانسرها و موارد نقض قوانین و همینطور پاسخگو کردن شرکت‌ها اعلام کرد.

مارتی والش، وزیر کار آمریکا گفت، همه دارای الزام قانونی و حقوقی هستند تا جلوی "بلای کار کودکان" را بگیرند. او اضافه کرد، شرکتها اغلب از مسئولیت خود شانه خالی کرده یا مقاطعه‌کاران فرعی یا موسسات کاریابی را مقصر می‌دانند.

والش در این بیانیه تصریح ساخت: "این یک مشکل قرن نوزدهمی نیست – این مشکل امروز است. لازم داریم کنگره و ایالتها به میز مذاکره بیایند. توقف این مشکل نیازمند مشارکت همه ما است."

وزارت کار آمریکا در بیانیه خود تصریح کرد، شرکت آمریکایی  Packers Sanitation Services مستقر در ایالت ویسکانسین، ماه فوریه جریمه‌ای معادل ۱.۵ میلیون دلار را به خاطر استخدام غیرقانونی بالغ بر ۱۰۰ کودک در شرایط پرخطر در کارخانه‌های بسته بندی گوشت در سراسر چند ایالت آمریکا پرداخت کرد.

 

آمریکا برای جنگ‌افروزی پول دارد اما برای جاده‌سازی نه!  

در روزهای اخیر مجموعه‌ای از سوانح خروج قطار از ریل در ایالت اوهایو و سایر نقاط ایالات متحده رخ داده به گونه‌ای که توجه مردم را به وضعیت راه آهن آمریکا جلب کرده است. شخصی در همین راستا ویدئویی از حرکت قطار به آرامی روی ریل‌های به شدت تغییر شکل یافته که ترسناک به نظر می‌رسند، در شبکه اجتماعی توئیتر آپلود کرده است. یکی از کاربران اینترنتی به طعنه نوشته ایالات متحده باید چرخ‌ها را به گونه‌ای طراحی کند که مناسب این ریل‌های پیچ خورده باشند. شخص دیگری نوشت: ایالات متحده اکنون مانند یک کشور جهان چهارم است. به جای راه‌اندازی جنگ‌های بی پایان، باید زیرساخت‌های ضعیف خود را تعمیر کند.

تصادفات واژگونی خودروها و قطارهای باربری به دلیل خرابی، در ایالات متحده به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. بر اساس داده ‌ای وزارت حمل و نقل ایالات متحده، بین سال‌های 1990 تا 2021، به طور متوسط در سال بیش از 1700 سانحه ریلی رخ داده است.

تصمیم گیرندگان سیاسی ایالات متحده به طرز شگفت آوری نسبت به سرمایه گذاری زیرساختی خسیس هستند و این کار حتی به وزنه‌ای در مبارزات حزبی تبدیل شده است. بودجه طرح پیشنهادی سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت برای سال 2021 پس از بررسی دو حزب به شدت کاهش یافت و مبلغ کل بودجه حتی برای تعمیر زیرساخت‌های کهنه هم کافی نبود، چه رسد به پروژه‌های جدید.

پولی برای جاده‌سازی نیست، اما برای جنگیدن چرا! در سال 2023، بودجه دفاعی ایالات متحده به 858 میلیارد دلار خواهد رسید که نزدیک به 10 درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش می‌یابد. بودجه دفاع ملی ایالات متحده بیش از مجموع بودجه دفاعی 9 کشور بعدی است. این پول ظاهراً برای «دفاع ملی» ایالات متحده استفاده می‌شود، اما در واقع به مقدار زیادی برای تحریک جنگ در سراسر جهان یا تامین مالی جنگ‌های نیابتی به کار می‌رود.

«دنیس کوچینیچ»، شهردار پیشین شهر کلیولند ایالات متحده، ریشه این مشکل را فاش کرده است. او مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده را به باد انتقاد گرفت و گفت ایالات متحده که زمانی تولید کننده برتر فولاد، اتومبیل و کشتی در جهان بود، اکنون در ایجاد دشمنان و گمراه کردن دفاع و حمله در جهان پیشتاز است. آمریکا خود را تا دندان مسلح کرده و با ترویج جنگ و صرف تریلیون‌ها دلار، امپراتوری تهاجمی ایجاد کرده است.


کشته شدن بیش از ۱ میلیون آمریکایی بر اثر خشونت های مسلحانه در ۳۲ سال گذشته

 بر اساس تازه ترین مطالعات مجله انجمن پزشکی آمریکا که سه شنبه منتشر شده است، از سال 1990 تا 2021 میلادی، بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر بر اثر خشونتها با اسلحه در آمریکا جان خود را از دست داده اند که 25.8 درصد از این قربانیان آفریقایی تبار بوده اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از خشونتها با اسلحه در میان گروه‌های مختلف آمریکایی تفاوت چشمگیر دارد و این تفاوت‌ در 10 سال گذشته آشکارتر نیز شده است.

در این مطالعه همچنین اشاره شده که در سال 2021، میزان مرگ و میر ناشی از خشونت ها با اسلحه در ایالات متحده به بالاترین سطح در نزدیک به سه دهه گذشته رسیده است.

 

خرابکاری آمریکا در سازمان تجارت جهانی برای شصت و سومین بار!

در نشست عادی هیات حل اختلاف «سازمان تجارت جهانی» (WTO) که 27 فوریه (8 اسفند) برگزار شد، ایالات متحده بار دیگر از حق وتوی انحصاری خود برای لغو پیشنهاد شروع روند گزینش قضات جدید «هیات استیناف» سوءاستفاده کرد.

این پیشنهاد که مشترکا توسط 127 عضو سازمان تجارت جهانی ارائه شده بود برای شصت و سومین بار با مانع مواجه شد! سازوکار حل اختلاف یکی از ستون‌های مهم سازمان تجارت جهانی است. در این سازوکار اعضا به طور کلی در ابتدا مذاکره می‌کنند و اگر مذاکره به نتیجه نرسد به گروه کارشناسی ارجاع داده می‌شود و اگر باز هم بی نتیجه باشد آنگاه از «هیات استیناف» درخواست می‌شود تا وارد عمل شود.

بنا بر این هیات استیناف به عنوان «دیوان عالی» سازمان تجارت جهانی محسوب می‌شود و گزار‌ش‌های آن به عنوان «رای نهایی» اجباری و الزام آور است.

هیات استیناف از هفت قاضی دائمی تشکیل شده و دستکم سه قاضی در دفتر برای حفظ روند عادی سازوکار حضور دارند. به دلیل آنکه ایالات متحده از سال‌ها قبل با انتصاب قضات جدید مخالفت ورزیده، فقط یک قاضی در این موسسه باقی مانده و عملا مجبور شده‌اند آن را تعطیل کنند.

با توجه به این روند، سازمان تجارت جهانی در بزرگترین بحران خود از زمان تاسیس گرفتار شده است. در 30 نوامبر 2020 تمام قضات هیات استیناف پست‌های خود را ترک کردند. وقتی نوبت به سازمان تجارت جهانی و سلف آن یعنی «توافق عمومی تعرفه‌ها و تجارت» می‌رسد،‌ ایالات متحده یکی از موسسان مهم آن به شمار می‌رود. اما چرا این کشور طی سال‌های اخیر مکررا «مخالفت» ورزیده است؟

تحلیلگران می‌گویند دلیل اصلی این است که با افزایش اقتصاد‌های نوظهور ایالات متحده فکر می‌کند مقررات سازمان تجارت جهانی دیگر باعث تامین منافع واشنگتن نمی‌شود چرا که آزادی این کشور را برای اجرای سیاست‌های تجاری محدود می‌کند.

آمریکا طی سال‌های اخیر بشدت به دنبال اجرای سیاست‌های تجاری حمایتگرایانه بوده و جنگ‌های تجاری علیه چین، اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌ها به راه انداخته است.

«احترام به مقررات» شعار سیاستمداران واشنگتن است. اما در واقع آنها این قوانین را به دلخواه خود این قوانین را اجرا می‌کنند یا به دور می‌اندازند و حتی یک قاعده جدید را شروع می‌کنند. پس از روی کار آمدن دولت بایدن و تحت شعار «رقابت قدرت‌های بزرگ»، مفهوم «امنیت ملی» در همه حوزه‌ها تعمیم داده شده و نسخه دیگری از سیاست ترامپیِ «اول آمریکا» ترویج و به این ترتیب تضعیف مقررات تجارت بین‌الملل تداوم یافته است.

از درج شرکت‌های دیگر کشورهای جهان در «فهرست سیاه»، اجرای سیاست‌های مداخله جویانه و اعمال تحریم‌های تجاری گرفته تا تصویب «قانون تراشه‌‌ها و علم» و «قانون کاهش تورم»،‌ اقدامات ایالات متحده به طور جدی زنجیره‌های تامین و صنعتی جهانی، اصول تجارت آزاد و مقررات سازمان تجارت جهانی را با اختلال روبرو کرده است.

مقررات جهانی،‌ «مقررات داخلی» ایالات متحده نیستند و نباید فقط به شکل انحصاری در خدمت این کشور باشند. اگر آمریکا بر ایجاد اختلال و دردسر در سازمان تجارت جهانی اصرار داشته باشد نهایتا درخواهد یافت که خودش مقصر بوده و خودش به زمین خواهد خورد.

منبع: رادیو  بین المللی چین

 

Go Back

Comment