header photo

در ادامه اعتراضات در شهرهای آذربایجان و دیگر مناطق تعداد زیادی بازداشت شده اند

در ادامه اعتراضات در شهرهای آذربایجان و دیگر مناطق

تعداد زیادی بازداشت شده اند

در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ، تعداد پرشماری بازداشت شده‌اند. تاکنون هویت ۳۸ تن از بازداشت شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان و زنجان توسط هرانا احراز شده است. تعداد بازداشت شدگان که صرفا در تجعاتی مسالمت آمیز شرکت داشته اند بیشتر از این تعداد برآورد می شود. این بازداشتها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته است، خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی-امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شده است. اعتراضات مورد اشاره در واکنش به تحولات منطقه از روز سه شنبه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹، در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ، تعداد پرشماری بازداشت شده‌اند.

داریوش نیازی شیران، احمد محمدپور، یاشار مرادی، علی معالی، مرضیه جوانشیر و یونس مرادی از جمله افرادی هستند که توسط نیروهای امنیتی حوالی چهارراه امام و چهارراه شریعتی اردبیل بازداشت شدند.

در خیابان امام ارومیه نیز جواد رضایی و یک زن که هویت وی تاکنون مشخص نشده بازداشت شده‌اند. سالار طاهر افشار، ابوالفضل عسگرزاده و سهند بهنمون نیز همزمان در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند و از آخرین وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

وحید خاوندی، سیامک سیفی، کاظم صفابخش ، مهدی عبادالهی و شهروز همت‌اوغلی در همین تاریخ در مشکین شهر بازداشت شدند.

مجید کریمی و اکبر قره باغی در زنجان و مهدی دوستدار در تبریز از دیگر شهروندان بازداشت شده‌ی اعتراضات روز پنج شنبه هستند.

از سوی دیگر گفته می‌شود روز گذشته هوشنگ نقی زاده، امیر گوهری، اشکان سعادت مهر و رضا خلیلی به پلیس امنیت ارومیه احضار و پس از بازجویی در ساعت ۸ شب آزاد شدند.

علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با تایید خبر تجمع در تبریز در جمع خبرنگاران گفت: «امروز (پنج شنبه) فراخوانی جهت تجمع در فضای مجازی برای حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان منتشر شده بود که این تجمع با تدبیر پلیس مدیریت و تجمع کنندگان متفرق شدند.»

خبرگزاری فارس از رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی نیز در گزارشی از برگزاری تجمع در زنجان خبر داده و گفته است: «در زنجان به دنبال فراخوان‌های صادر شده طی روزهای اخیر حدود ۵۰ نفر عصر روز پنج شنبه تلاش داشتند در سبزه میدان و پیاده راه تجمع کنند که با حضور نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی ‌انجام نشد. چند نفر که به صورت مقطعی و پراکنده اقدام به سر دادن شعارهای قومگرایانه داشتند، توسط نیروهای انتظامی دستگیر شدند

این خبرگزاری همچنین ضمن تایید برگزاری تجمع در اردبیل، شمار افراد حاضر در این تجمع را حدود ۵۰ نفر عنوان کرده و گفته که این تجمع با دخالت پلیس عملی نشد.

هرانا عصر دیروز در گزارشی دیگر از بازداشت علی خیرجو، محسن اسماعیلی، میثم جولانی و پیمان آقایی چهار فعال مدنی (آذربایجانی) توسط نیروهای امنیتی در استان اردبیل خبر داد.

روز سه‌شنبه ۸ مهرماه ۹۹ تجمعی اعتراضی در پی فراخوان قبلی و در واکنش به تحولات منطقه در پارک جیرال اردبیل برگزار شد. در جریان این تجمع عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی، مرتضی پروین و سبحان بخشی، ۱۲ فعال مدنی (آذربایجانی) ساکن اردبیل بازداشت شدند و روز گذشته پس از تفهیم اتهام و صدور قرار وثیقه در دادسرا به زندان اردبیل منتقل  شدند.

در ادامه این اعتراضات روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، اردبیل، مشگین شهر، پارس آباد مغان و زنجان صورت گرفته است.

در جریان این تجمعات، نیروهای امنیتی بخصوص در تبریز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. در ارومیه نیز جو شهر امنیتی گزارش شده است.

تیرماه امسال نیز در جریان تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران و تبریز شماری از شهروندان بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شدند.

Go Back

Comment