header photo

روز جهانى مبارزه با كار كودكان رابه ياد آريم!

كودكان نبايد در هيچ زمينه اى كار كنند، جز روياهايشان!

روز جهانى مبارزه با كار كودكان رابه ياد آريم!

اعضای كنوانسيون مبارزه با كار كودكان موظف‌اند اقدامات فورى و مؤثر براى امنيت و از بين بردن بدترين اشكال كار كودكان كه در بالا ذكر شد فوريت قائل شوند و واژه «كودک» بايد به همه افراد زير هجده سال اطلاق شود.

سازمان بين المللى كار(ILO) دوازدهم جون سال ٢٠٠٢ را روز جهانى مبارزه با كار كودكان اعلام كرد. دولتها، برخى از كارفرمايان، سازمان‌هاى كارگرى و فعالان مدنى، و هم‌چنين ميليون‌ها إنسان از سراسر جهان از آن استقبال كرده‌اند، تا وضعيت كار كودكان را برجسته كرده و هر آنچه كه در توان دارند را براى كمك و رهايى اين كودكان انجام داده، و به عرصه عمل در آورند. این سازمان، هفده سال پس از آن، اهداف توسعه پايدار كه تعهدى جهانى و إلزام آور براى پايان دادن به كار كودكان شامل مى‌شد را به آن أضافه كرد(SDGs) و هر عضو اين كنوانسيون را موظف به اقدامات فورى و مؤثر براى ريشه‌كن‌كردن و پايان دادن به بدترین شکل كار كودكان را همراه داشت. طبق اسناد سازمان بين المللى كار، بدترين شكل كار كودكان تمامى اشكال برده‌دارى و شيوه هاى مشابه آن، مانند فروش و قاچاق كودكان، سرقت كودكان براى كار اجباري، استفاده از كودكان در جنگ‌ها،استفاده از كودكان براى فحشا و پورنوگرافى، استفاده كودكان براى فعاليت‌های غير قانونى به ويژه توليد و قاچاق مواد مخدر و كارهايى كه به سلامت و امنيت كودک آسيب برساند، شامل مى شوند. با همه اين اقدامات در حال حاضر ١٥٢ميليون كودك در جهان قربانى بدترين شكل كار كودكان هستند.

امسال مصادف است با صدمين سال تاسيس سازمان بين المللى كار. اين ارگان تصميم دارد پيشرفت‌هاى خود در طول اين يك صد سال را جشن بگيرد؛ بى‌شك يكى از مهم‌ترين پيشرفت‌هاى آن، تصويب روز جهانى مبارزه با كار كودكان و هم‌چنين خواستار پايان دادن به كار كودكان در تمام أشكال تا سال ٢٠٢٥ است. از بين بردن كار كودكان به عنوان أولويت ملى و بين المللى و با شناخت اينكه كار كودكان به وضوح ناشى از فقر است، نيازمند به راه حل دراز مدت در رشد اقتصادى پايدار و كاهش فقر، و آموزش جهاني است.

اعضای كنوانسيون مبارزه با كار كودكان موظف‌اند اقدامات فورى و مؤثر براى امنيت و از بين بردن بدترين اشكال كار كودكان كه در بالا ذكر شد فوريت قائل شوند و واژه «كودک» بايد به همه افراد زير هجده سال اطلاق شود. هر عضو بايد با توجه به اهميت تحصيل، در از بين بردن كار كودكان اقدامات مهمى انجام دهد؛ اطمينان از دسترسى به آموزش ابتدایى رايگان، امكان مناسب آموزش حرفه اى، شناسايى و دسترسى به كودكان در معرض خطر، توجه ويژه به وضعيت دختران، الزام همكارى اعضا براى ريشه كنى فقر و آموزش جهانى.

نگاهى به آمار و ارقام

در جهان ٢١٥ ميليون كودك بين سن هاى ٥تا ١٧ سال مشغول به كار هستند؛ ١٥٢ ميليون قربانى محسوب می‌شوند و سن آنها بين ٥ تا ١١ سال است؛ از این تعداد، ٨٨ ميليون پسر، و ٦٤ ميليون دختر هستند؛ ٧٣ ميليون مشغول به كارهاى خطرناک‌‌اند كه ١٥ تا ١٧ ساله‌اند؛ از این٧٣ ميليون نیز ١٩ ميليون زير ١٢سال‌اند.

تعداد كودكان كار در قاره هاى مختلف:

افريقا ٧٢.١ ميليون

آسيا ٦٢.١ميليون

امريكا ١٠.٧ ميليون

كشورهاى عرب ١.٢ ميليون

اروپا و آسياى مركزى ٥.٥ میلیون.

در صد كودكان در مشاغل گوناگون:

٧١٪؜ كشاورزى، دامدارى، جنگلدارى و ماهيگيرى

١٧٪؜ خدمات

١٢٪؜ صنعت و معادن

ايران عضو سازمان بين المللى كار و از امضا كنندگان كنوانسيون مبارزه با كار كودكان، حذف كار اجباری كودكان و تبعيض است.

در ايران آمار دقيقى از كودكان‌كار وجود ندارد، اما بر اساس برخی آمارها، بيش از ٢٠ هزار كودك كار در تهران وجود دارند.

در ماده ٧٩ قانون كار ايران آمده است: كار براى كودكان زير ١٥ سال ممنوع است و ماده ٨٤ قانون كار، پيش بينى كرده است كه در مشاغل و كارهايى كه ماهيت آن براى سلامتى يا اخلاق كار آموزان و نو جوانان زيان آور است، حداقل سن كار ١٨ سال تمام است؛كه تشخيص اين امر با وزارت كار و امور اجتماعى است.

در حال حاضر نام ۱۰ کمپانی که از کار کودکان استفاده می کنند، اعلام گشته است:

نستله   Nestle

اچ و ام     H&M

مالبورو     Marlboro (Philip Morris)  

مايكروسافت       Microsoft

اسپورت دايركت     Sport Direct 

بريتيش امريكن تنباكو     British American Tobacco

اپل       Apple

نيو لوك      New Look   

ژاپن اينترنشنال تنباکو     Japan Tobacco International

Go Back

Comment