header photo

روند رو به رشد آسیب های احتماعی

روند رو به رشد آسیب های اجتماعی

 گریبان بیش از یک سوم دانش آموزان را گرفته است.

« بین سال های ٨٠ و ٨١، یک بررسی در این زمینه انجام شد که نشان داد میزان شیوع اختلالات روانی در جامعه ١٦ درصد است، در سال ٩٠ هم یک تحقیق ملی انجام شد که میزان این اختلالات، به ٢١ تا ٢٥ درصد رسیده بود. استرس ها هم در همین موضوع جای می گیرند».

یک سوم دانش‌آموزان دبیرستانی رفتارهای پرخطرجنسی، مصرف مواد و الکل و رانندگی بدون گواهینامه داشته‌اند

به نوشته روزنامه شهروند در نشست هفته سلامت روان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان عنوان شد: میزان استرس در جامعه نسبت به گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده است. ایرانیان پُر استرس اند، آنقدر که دیگر نیازی به آمار و ارقام و کارهای تحقیقاتی ندارند. استرسی که در سطوح بالا، در دایره اختلالات روانی قرار می گیرد، اختلالاتی که حالا چندین سال است، میزان شیوع اش در کشور، بین عددهای ٢١ تا ٢٥می چرخد.

تحقیقی که ٥ سال پیش به صورت گسترده در کشور انجام شد و از همان سال هم استناد صحبت های خیلی از مسئولان در حوزه سلامت روان شده است.

با اینکه تحقیق تازه ای درباره میزان شیوع اختلالات روانی در کشور انجام نشده، اما دیروز که نشست خبری هفته سلامت روان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان بود، به ماجرای زندگی پُر استرس ایرانیان اشاره شد:

«سال گذشته تحقیقات زیادی در کشور در زمینه شیوع استرس انجام گرفته و عددهای متفاوتی در این زمینه عنوان شده است. با این همه بررسی های کلی نشان می دهد که میزان استرس نسبت به گذشته شیوع پیدا کرده و پراکندگی آن هم بیشتر شده است.»

اینها را مسعود بولهری، مسئول دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان اعلام کرد. او اینها را گفت و در پاسخ به سوال دیگری درباره انجام پایش جدیدی درباره شیوع اختلالات روانی در جامعه، توضیح داد:

« بین سال های ٨٠ و ٨١، یک بررسی در این زمینه انجام شد که نشان داد میزان شیوع اختلالات روانی در جامعه ١٦ درصد است، در سال ٩٠ هم یک تحقیق ملی انجام شد که میزان این اختلالات، به ٢١ تا ٢٥ درصد رسیده بود. استرس ها هم در همین موضوع جای می گیرند.»

علی اصغر اصغرنژاد فرید، مدیر گروه بهداشت روان دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، ادامه حرف های بولهری را گرفت و از استرس به عنوان یکی از «آسیب های نوپدید» در کشور یاد کرد:«تحولاتی که از نظر اجتماعی رخ می‌دهد، آدم ها را آسیب‌پذیر می‌کند، به همین دلیل باید ظرفیت جامعه را در این زمینه بالا برد.»

محمدباقر صابری ظفرقندی، مدیر گروه اعتیاد دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان هم توضیح بیشتری داد: «میزان اختلالات روان در ایران مانند کشورهای دیگر است، اضطراب و استرس هم یکی از همین اختلالات است، استرس های محیطی در جامعه ما مانند خیلی از کشورهای خاورمیانه، افزایش یافته است، وقتی تمام کشورهای اطراف درگیر جنگ و تحریم هستند، اقتصاد نا بسامان است و اعتیاد در جامعه گسترش پیدا کرده، طبیعی است که استرس ها هم زیاد شود، به هر حال عوامل استرس زا در کشور ما بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است.»

اصغرنژاد فرید، در ادامه با بیان اینکه در هر کشوری، یک تا دو درصد مردم بیمار جدی هستند، گفت: «حدود ٨ درصد از افراد در جامعه، مشکل یادگیری دارند، بررسی ها هم نشان داده که ٥٠ درصد کسانی که خودکشی می کنند، مشکل یادگیری داشتند.»

او، برنامه ریزی در حوزه سلامت روان را به یک آشفته بازار تشبیه کرد، با این توضیح که:« در حال حاضر کسی که قصد خودکشی دارد، به چه کسی باید ارجاع داده شود، چه کسی می تواند او را کمک کند؟ بهداشت و سلامت روان، باید متولی مشخصی داشته باشد، باید مشخص شود که این مشکل را چگونه می توان حل کرد.»

اصغرنژاد فرید، ادامه داد:« در این زمینه صدا و سیما، حرف زیاد می زند، اما تنها اطلاعات جسته و گریخته می دهد و مهارت های زندگی را آموزش نمی دهد.»

او بر ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و به تحقیقی اشاره کرد که نشان می دهد یک سوم دانش آموزان دبیرستانی در سال گذشته، رفتار پرخطر داشته اند: «این آمار بیشتر مربوط به حاشیه تهران و مناطق مهاجرپذیر است.»

به گفته او، رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف الکل و رانندگی بدون گواهینامه، از جمله این رفتارها هستند: «متأسفانه هیچ برنامه منسجمی برای‌ آموزش مهارت‌های زندگی وجود ندارد در حالی که این مسأله در جهت کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها حائز اهمیت است

Go Back

Comment