آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

سفر روحانی به آذربایجان

جنجالی و کم فروغ 

حسن روحانی در خرداد ماه 1392 در وعده های اتنخاباتی خود، به مردم آذربایجان قول داده بود تا مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه را حل و فرهنگستان زبان آذری را احیاء کند. پیش از سفر رسانه‌های محلی وعده رئیس جمهور را به او یادآوری کردند که در خرداد ماه سال ۹۲ در جریان سفر به ارومیه گفته بود: «دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت خشک شود. بدانید که من به شما قول می‌دهم اگر بار مسئولیت اجرایی بر دوش من قرار گرفت در اولین روز دولت، دریاچه ارومیه در دستور کار خواهد بود.»

قریب به دوسال از وعده های او گذشته است. در این مدت نه از فرهنگستان زبان آذری خبری شده و نه برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه اقدام جدی رخ داده است.

حسن روحانی در ادامه سفرهای استانی، روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت/۲۰ مه) وارد آذربایجان شرقی شد. در این سفر انتظار می رفت تا وی گزارشی از عملکرد دولت در مورد وعده های داده شده، به مردم آذربایجان ارائه دهد.

قبل از این سفر، نمایندگان آذربایجانی در مجلس شورای اسلامی و مقامات محلی از جمله جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی، “وعدههای معوقه” وی را به او یاد آوری کرده بودند. رضا رحمانی نماینده تبریز، آزادشهر و اسکو مهم ‌ترین خواسته مردم آذربایجان از رئیس جمهور را احیای دریاچه ارومیه و اقدام برای تاسیس فرهنگستان دانسته بود.

اما تنها یک روز قبل از سفر رئیس دولت به تبریز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، جلسه “کارگروه نجات دریاچه ارومیه” را برگزار کرد. وی هشدار داد: «اگر مشکل دریاچه حل نشود، مشکلات ناشی از آن میتواند بخشی از کشور را تهدید کند».

علی علی لو، نماینده شبستر، در این رابطه می گوید: «گرچه دولت نخستین اولویت برنامه خود را احیای دریاچه ارومیه قرار داده بود اما این بحث تنها در حد حرف باقی مانده و اقدام عملی و عملیاتی انجام نشده است».

برخی دیگر از نمایندگان آذربایجانی در مجلس از رئیس‌جمهور ایران خواسته بودند که از “خط‌‌ مقدم آسیب‌های دریاچه‌ ارومیه” بازدید و بالاخره به “درد دل آذریها” رسیدگی کند.

مراسم استقبال از روحانی و هیئت همراهش تحت تاثیرات اتفاقات بازی تراکتور سازی و نفت تهران قرار گرفت. مردم در مسیر حرکت رئیس دولت با شعار و پلاکارت هایی خواسته های خود از جمله حق کشی در مورد تیم فوتبال ترکتور سازی را طلب می کردند. این فضا در ورزشگاه 30 هزار نفری تختی جایی که آماده شده بود تا روحانی برای مردم سخنرانی کند نیز وجود داشت. حاضران در ورزشگاه با سر دادن شعارهایی خواستار احقاق حق باشگاه تراکتورسازی شدند. آنها با نشان دادن پیراهن های تراکتورسازی شعار تراختور، تراختور سرمیداند. خواستار اعاده حیثیت هواداران تراکتورسازی و تنبیه کسانی شدند که مسبب اتفاقات جمعه گذشته بودند.

همچنین در بخشی دیگر از ورزشگاه، کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی خواستار خلع ید سرمایه گذار بخش خصوصی این شرکت و تعیین تکلیف این کارخانه بودند. کارگران نیروگاه تبریز هم خواستار رسیدگی به وضعیت این شرکت شدند.

موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه نیز از مهمترین خواسته های حاضران بود. چندین پلاکارد در این خصوص به نمایش در آمده بود. همچنین پلاکاردهایی با موضوع درخواست آموزش زبان مادری نیز بر افراشته شده بود.

احیای صنعت فرش استان و دیگر صنایع دستی، ایجاد اشتغال، رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاهی مردم، مسائل زیست محیطی، مشکلات مسکن مهر، توجه ویژه به ظرفیت‌ها ی اقتصادی و معادن استان و آغاز به کار مجدد کارخانجات تعطیل شده از دیگر خواسته‌های مردم آذربایجان‌ بود که مطرح شد.

در ارتباط با مشکلات مردم آذربایجان شرقی و خواست آنها از دولت، عباس فلاح عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی در حوزه‌های مختلف می گوید: با این همه صنایع و معادن در استان، متاسفانه در سال‌های اخیر آذربایجان‌شرقی موقعیت و جایگاه اقتصادی خود را در کشور از دست داده است. پانصد کارخانه در استان آذربایجان‌شرقی تعطیل است، صنایع استان خوابیده و معادن نیز بی‌استفاده رها شده است. تعداد بیکاران و مهاجران در استان بشدت درحال افزایش است، دولت باید چاره ای برای این وضع بیندیشد.

سفر دو روزه حسن روحانی و هیئت همراه پس از نشست خبری پاین یافت.

Facebook
Telegram
Twitter
Email