آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد برگشت

مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی منتخب شورای شهر یزد با رأی این مجمع، به شورای شهر بر می گردد.

به گفته مجید انصاری، مجمع تشخیص شنبه ۳۰ تیر قانون مربوط به حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در شوراهای شهر و روستا را تصویب کرد و بدین‌ترتیب نیکنام فعالیتش در شواری شهر یزد را از سر خواهد گرفت.

نیکنام پیش از این درباره حضورش در شورا به واسطه کمک مجمع تشخیص گفته بود تا وقتی که تکلیف عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا مشخص نشود، به سر کارش برنمی‌گردد. و از حسن روحانی خواسته بود برای دفاع از حقوق اقلیت های دینی در جلسه مجمع شرکت کند،

شنبه پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری، سپنتا نیکنام در توئیتی از بازگشت به شورای شهر چنین خبر داد:

از همه مردم،رسانه ها،نمايندگان و دولتيهاي پيگير و فعالان مجازي و حقيقي تشكر مي كنم
اگر بخواهم در يك جمله بگويم در اين ماجرا مفهوم «با هم بودنمان پیروزی است» را به خوبي درك كردم.
امروز بعدازظهر بعد از ٩ ماه مجددا به عنوان عضو دوره پنجم شوراي شهر در صحن شورای شهر یزد حاضر مى شوم

تعیین تکلیف این نماینده زرتشتی پس از آن به مجمع سپرده شد که مجلس شورای اسلامی ایران قانونی تصویب کرد تا اقلیت‌های دینی امکان نمایندگی شوراهای شهر را داشته باشند، اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد.

۲۱ آذر گذشته، در اصلاح قانون انتخابات شوراها، مجلس با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع تصمیم گرفت که دو تبصره ماده اول این قانون را تصویب کند: یک – اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند و  دواین اقلیت‌ها به‌جای اسلام، باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. نمایندگان همچنین در ماده چهارم تصویب کردند که این مصوبان برای انتخابات دور پنجم شوراها نیز معتبر و لازم‌الاجرا است.

فروردین گذشته احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنرانی روح‌الله خمینی در مهر ۱۳۵۸ و در آستانه اولین انتخابات شوراهای شهر پس از انقلاب، حکم داد که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع است. محمدرضا مدرسی یزدی، دیگر فقیه شورای نگهبان نیز در دفاع از لغو عضویت نیکنام همین سخنرانی را شاهد آورد.

تصاویر منتشرشده از نشست روز شنبه مجمع نشان می‌دهد که احمد جنتی کماکان با حضور نیکنام در شورای شهر مخالف است. او به بازگشت او رأی مثبت نداد. محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع نیز در جلسه امروز غایب بود.

جنجال بر سر حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد تاریخچه‌ای چندساله دارد. در ۱۳ تیر ۱۳۹۲ نیز محمدمهدی حرزاده، عضو روحانی شورای شهر سوم یزد به رأی‌آوردن او به عنوان یک فرد زرتشتی در انتخابات شورای شهر اعتراض کرد و آن را «خلاف قوانین اسلام» خواند.

او این بار نیز به خاطر شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از رقبای انتخاباتی شکست‌خورده نیکنام در انتخابات شورای شهر و روستای یزد، به حکم دیوان عدالت اداری بر مبنای حکم پیشین جنتی از حضور در شورا بازماند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email