header photo

سکونت ۲۲۰ هزار نفر در ۲۶ محله حاشیه‌نشین ارومیه

سکونت ۲۲۰ هزار نفر در ۲۶ محله حاشیه‌نشین ارومیه

فرماندار ارومیه با اشاره به آخرین آمار حاشینه‌نشینی در این شهر، اظهار داشت: براساس برآوردها و آخرین آمار جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار نفر در ۲۶ محله حاشیه‌نشین ارومیه ساکن اند که این مناطق فاقد هرگونه فضای سبز هستند.

به گزارش ایلنا، علیرضا ملامحمدی زاده  با بیان این خبر افزود: به طور رسمی فقط ۶ منطقه حاشیه‌نشین برای ارومیه مصوب شده و سایر مناطق به صورت غیر‌رسمی اما موجود هستند و تا زمانی که طرح کمربند سبز و طرح‌های مشابه دامنه گسترش و محدوده فعلی را مشخص نکند، گسترش این مناطق به صورت سالیانه و ماهیانه ادامه خواهد داشت.

ملامحندی زاده افزود: متاسفانه محدوده دامنه این مناطق روز به روز در حال افزایش است و محدوده‌ای برای وسعت این مناطق نمی‌توان برآورد کرد.

وی همچنین به محلات دارای بافت فرسوده اشاره کرده و گفت: از محلات آغداش، هفت آسیاب، یوردشاهی، شورشورا، نارون، سیدجواد، تندیرچیلر، بخشهایی از حسین‌آباد و علی‌آباد، دوه‌چیلر در خیابان شهید باکری، بازارباش، بخشی از خیابان پزشکیان، جارچی باشی، محله صحیه، خان‌‌بابا‌خان، نوگچر، کلیسا (خیام)، مهدی القدم، یونجه زار، آغ زمی، نجارخانه، کربلایی چراغ، آرامگاه، درویشلر، شیر باشی و نایب عسگر به عنوان بافت فرسوده یاد می‌شود.

ملامحمدی‌زاده تصریح کرد: کل وسعت بافت فرسوده ۴۱۷ هکتار است که از این مقدار ۳۱۱ هکتار بافت تاریخی است.

وی عنوان کرد: پروژه‌هایی با عنوان پروژه‌های محرک توسعه وجود دارد که به عنوان نمونه در برخی محلات با بافت فرسوده انجام گرفته یا در حال انجام است و به عنوان نمونه در محله صحیه با احداث مغازه و یا رستوران و یا اجرای میدان امام خمینی (ره) که در بلوک نارون انجام می‌شود و از طرف دیگر اعطای وام برای این‌ بناها مشوقی برای نوسازی و احداث در این مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته وام‌‌هایی با درصد کم برای بازسازی مناطق فرسوده اعطا می‌شود و مشوق‌های توسعه به صورت سالیانه و از طریق شهرداری‌های پنج‌گانه مانند نوسازی و تخفیفات در هزینه‌های عوارض و پروانه در حال ارائه هستند.

وی افزود: همچنین  طراحی و اجرای پروژه‌های شهری در داخل بافت‌های فرسوده از جمله همراهی میراث فرهنگی از طریق پروژه‌های خود همانند جدارسازی خیابان امام (ره)، کف‌سازی معابر تاریخی و یا مرمت و بازسازی بازار سنتی ارومیه از دیگر راه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده در داخل شهر است.

وی افزود: محلات حاشیه‌‌نشین اگرچه به لحاظ ساختاری و کالبدی دچار فقر و تنگنا هستند اما به لحاظ منابع انسانی تعلیم یافته و تبحر دارای ظرفیت عظیم و ثروتمند بوده و پرهیز از موازی‌کاری و اقدامات جزیره‌ای در ارائه خدمات و توانمند‌سازی جزو اهداف دولت است.

ملامحمدی‌زاده تصریح کرد: بسیاری از این مناطق خارج از محدوده بوده که این خود مانع ارائه خدمات به این مناطق می‌شود اما برای مناطقی که دارای مشکلات ساختاری، فرهنگی و اجتماعی هستند احصای مشکلات و مسائل صورت گرفته و اقدامات نیز انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در بسیاری از مناطق حاشیه‌نشین به دلیل استفاده تمامی مکان‌ها و زمین‌ها به عنوان فضای مسکونی کمبود فضای سبز، فضای بهداشتی، فضای آموزشی و تفریحی مشهود است که حتی زمین خالی برای تفریح کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

فرماندار ارومیه خاطرنشان کرد: با کمی همت و مساعی با ادارات، خیرین و مردم‌‌نهاد‌ها می‌توان مشکلات حاشیه‌نشینی را حل کرد و این موضوع علاوه بر آن همت و همراهی مردمان ساکنین این محلات را نیز می‌طلبد.

Go Back

Comment