آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ضرورت درک منافع ملی در برابر تروریسم

در باره رویداد تروریستی اهوا

بی بی سی با وقاحت تمام می گوید “مقامات ایران حادثه را تروریستی خواندند”. گویا که واقعیت ممکن است چیز دیگری باشد!
به دنبال حرکت تروریستی خرداد ماه سال گذشته داعش در حمله به ساختمان مجلس ، حرکت تروریستی صبح امروز در اهواز منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان و نیز تعدادی مردم غیر نظامی گردید که تنها نباید به موضع گیری رسمی و محکوم کردن آن در قالب تروریسم بسنده کرد. 
با اینکه تروریسم را می توان به مثابه یک پدیده ، محصول مجموعه ای از شرایط اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و ….دانست، اما وقتی رخ می دهد و پیامدهای آن دامن جامعه ای را می گیرد، ضرورت یک موضع گیری شفاف سیاسی در محکومیت آن را نمی توان زیر عناوین تحلیل های جامعه شناختی ، سیاسی و… به تاخیر انداخت . 
این رویداد بار دیگر نشان می دهد که کشورمان در چه شرایط خطیری قرار دارد. آنها که قادر به درک پویش دیالکتیکی و همزمان تضادهای مختلف در جامعه نیستند، آنها که نمی توانند نقش سیاسی ایران و روسیه را در منطقه و سوریه در برابر جریان امپریالیستی – ارتجاعی – صهیونیستی داعش به عنوان یک واقعیت درک کنند و از این زاویه تمایل دارند تا چشم بر واقعیت چالش های سیاست خارجی ایران در منطقه بسته و به نوعی سخنان رسانه های غربی را در این مورد تکرار می کنند، آنها که اگر هم به اجبار ژست محکوم کردن تروریسم را به خود می گیرند، اما همانجا بیشتر تمایل دارند تا سیاستهای منطقه ای ایران را بیش از تروریسم به زیر سوال ببرند، پاسخی برای این نخواهند داشت که عملیات تروریستی داعش در کشورهای اروپا و آمریکا که سیاست های منطقه ای انها با ایران تفاوت جدی دارد، دارای چه علتی است؟ 
آنها که درک کلیشه ای شان از مبارزه طبقاتی، آنها را از درک پویش دیالکتیکی تضادهای اجتماعی و مبارزه طبقاتی و دفاع از معیشت و نیز دفاع از ارزش های دموکراتیک، همزمان با درک تضاد منافع ملی با جهت گیری سیاست های امپریالیستی در منطقه و ایران باز می دارد، آنها که با نگاهی ساده اندیشانه و تک بعدی به رویکرد امپریالیسم در برخورد با کشورهای منطقه بویژه ایران برخورد می کنند و قادر به درک چند وجهی بودن سیاست های امپریالیستی و ارتجاع وابسته به آن در منطقه نیستند و ….و آنها که قادر به آن نیستند تا چالش های مرکز- پیرامون را نیز جلوه ای از مبارزه طبقاتی در مقیاس تاریخی و جهانی ببینند ، ناتوان از موضع گیری درست در برابر این رویداد تروریستی اند. 
از سوی دیگر نیز آنها که سعی می کنند تا از “منافع ملی” و ناسیونالیسم ، مفهومی فرا مادی و آرمانی ساخته و به وجوه دیگر واقعیت زندگی اجتماعی چون مطالبه نان ، کار و آزادی بهای کافی ندهند یا آن را به زیر سوال برده و با نگاه امنیتی مواجه کنند، نیز قادر به درک درست پویش هم زمان تضادهای اجتماعی و سیاسی جامعه ما در ابعاد ملی ، منطقه ای و بین المللی نیستند . آنها نیز تنها با ترویج ناسیونالیسم افراطی و بی توجهی یا کم توجهی به زمینه های مادی و اجتماعی ، قادر به ارائه موضعی راهگشا و واقع بینانه در این ارتباط نیستند. 
ورای همه زمینه های اجتماعی- اقتصادی، ساختار سیاسی و مدیریتی، چالش های معیشتی، قومی ، مرزی و…، رویداد تروریستی اهواز را از یک منظر نمی توان بی ارتباط با روند رویدادها وصف بندی سیاسی و نظامی نیروها در سوریه و بویژه ادلب دانست ، امری که مشاهده جهت گیری های رسانه های جریان اصلی به نوعی آن را تداعی می کند. شفاف و بی پرده و بدون حاشیه باید این حادثه تروریستی و اساسا تروریسم را شدیدا محکوم کرد.گرفته شده از کانال فیسبوکی نویسنده

Facebook
Telegram
Twitter
Email