آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

طاهر احمد زاده فعال سیاسی در گذشت

طاهر احمدزاده، فعال ملی – مذهبی، در ۹۶ سالگی درگذشت. او پدر مسعود و مجید احمدزاده از رهبران و بنیانگذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق بود

طاهراحمدزاده به عنوان اولین استاندار خراسان پس از انقلاب ۱۳۵۷از طرف دولت موقت مهندس بازرگان منصوب شد. ولی در آذر ۱۳۵۸از استانداری خراسان استعفا داد.

طاهر احمدزاده، فعال ملی – مذهبی در دوران پهلوی دوم و در دوران زمامداری جمهوری اسلامی بارها بازداشت شد و سال‌های زیادی از زندگی‌اش را پشت میله‌های زندان سپری کرده بود. او آخرین بار در سال ۱۳۸۰ در سن هشتاد سالگی از زندان رهایی یافت، اما در منزل زیر نظر ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشت

طاهر احمدزاده یکی از ۱۱۲۶ زندانی سیاسی بود که در آبان ۵۷ از زندان آزاد شدند

 او از سال‌های دهه ۱۳۲۰ از همراهان محمد تقی شریعتی در «کانون نشر حقایق اسلامی» مشهد و از فعالان نهضت ملی شدن نفت و از هواداران نهضت مقاومت ملی بود. وی از روش سیاسی آیت‌الله طالقانی پیروی می‌کرد و از طرفداران عدالت اجتماعی و از مخالفان انحصار سیاسی روحانیت بود. او در سخنانی که در مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی ایراد کرد، به بنیانگذار جمهوری اسلامی هشدار داد که اجازه ندهد دستاوردهای انقلاب از بین برود:

«باید با صراحت اعلام کنم که انقلاب، به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته. لذا ای امام، ای رهبر انقلاب، انقلاب در انقلاب را آغاز کن. ما حاضر نیستیم خون‌هایی که دادیم به وسیله عده‌ای انقلابی‌نما، عده‌ای بازیگر به بازی گرفته شود.

خاطرات طاهر احمدزاده با عنوان «روایت دیگر »به قلم جلال قیامی میرحسینی از وزارت ارشاد اسلامی مجوز نشر نگرفت. این کتاب را نشر باران در سوئد منتشر خواهد کرد.

یاد و خاطره طاهر احمد زاده این انسان شریف و عدالتخواه را گرامی میداریم و به همه بازماندگان و رهروان راه او از صمیم قلب تسلیت میگوییم!

Facebook
Telegram
Twitter
Email