header photo

عقب‌نشینی ارشاد از واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری

عقب‌نشینی ارشاد از واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبروی فرهنگ ماست. نهاد دیرپایی که بخش مهمی از هنرمندان و نخبگان بزرگ این کشور از دل آن بیرون آمده‌اند.

چند روز پیش خبری از سوی هیات دولت منتشر شد که طبق آن وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی درخواستی برای صدور مجوز واگذاری کتاب‌خانه‌های کانون به نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور صادر کرده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اطلاعیه آورده بود: «با هدف کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تامین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان این کانون، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم».

انتشار این خبر در همان ساعات نخست با واکنش تند برخی از چهره‌های شاخص عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان ایران روبه‌رو شد.

حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در پی خبر درخواست واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یادداشتی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، نوشت: «اگر اهل تعارف نباشیم، خوب می‌دانیم که این‌ یعنی پیشنهاد تعطیلی کانون؛ چراکه کانون چیزی جز مراکز فرهنگی هنری و کتابخانه‌هایش نیست. ماهیت و ماموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی با ماهیت و ماموریت کانون فرسنگ‌ها فاصله دارد. کانون نهاد تربیت غیر رسمی کودکان و نوجوانان نخبه در کشور است. خلاف تصور عده‌ای، کتابخانه‌های کانون فقط کتابخانه نیستند. نامشان هم کتابخانه‌ نیست. به آنها مراکز فرهنگی هنری می‌گویند چون علاوه بر انجام فعالیت‌های معرفی کتاب و کتابخوانی برنامه‌های متعدد و متنوع دیگری هم دارند

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در این یادداشت با بیان اینکه، ساده‌انگاری است که کار کانون را فقط "کتابخانه‌داری" بدانیم و به راحتی حکم به ادغام آن با نهادی دیگر بدهیم، نوشت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبروی فرهنگ ماست. نهاد دیرپایی که بخش مهمی از هنرمندان و نخبگان بزرگ این کشور از دل آن بیرون آمده‌اند. نهادی بسیار کم‌خرج و پرفایده که اگر روزی از ظرفیت‌های آن به شکل حداکثری استفاده شود، بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی ما را پوشش می‌دهد.»

انتقاد تند انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان و عقب‌نشینی وزارت ارشاد

انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان در بیانیه خود اعلام کرده بود، واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به هر نهاد دیگری به معنی تعطیلی این نهاد پرافتخار بوده و حاصل آن جز نابودی فعالیت‌های فرهنگی هنری تخصصی کودکان و نوجوانان و از بین بردن نهادی که نمونه‌اش در جهان انگشت‌شمار و موجب افتخار است، نخواهد بود.

واکنش‌ها در روزهای گذشته انقدر بالا گرفت که وزارت ارشاد مجبور شد، روز سه شنبه ۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر) درباره طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری اطلاعیه‌ دیگری منتشر کند.

وزارت ارشاد در این اطلاعیه با "شائبه" خواندن این خبر اعلام کرد: «درباره این پیشنهاد فقط یک گزارش کارشناسی انجام شده است. این موضوع هنوز فرایند بررسی‌های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز شروع نکرده است.»

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به واکنش‌های بی‌شماری که به اطلاعیه اولیه این ورازتخانه منتشر شده بود، اعلام کرد: «خبر تعطیلی و انحلال کتابخانه‌های کانون تنها "جوسازی"‌ و "اخبار دروغین" بود. اصل درخواست ما تنها برای حمایت بیشتر، تقویت جریان فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی بود.»

اشاره وزارت ارشاد به "اخبار دروغین تعطیلی و انحلال" در پی واکنش تند انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان است که روز ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) منتشر شده بود.

Go Back

Comment