header photo

فساد «سازمان غذا و دارو»

فساد «سازمان غذا و دارو»

در ارتباط با شرکت‌های «خصوصی»

سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» گزارشی از فساد در سازمان غذا و دارو ارائه داده است. بنابر این گزارش اعضای بلندپایه این سازمان و اعضای خانواده آنها در شرکت‌های خصوصی داروسازی سهم و نفع دارند و از مقام و نفوذ دولتی خود در راستای منافع این شرکت‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» گزارشی از فساد در سازمان غذا و دارو ارائه داده است. بنابر این گزارش اعضای بلندپایه این سازمان و اعضای خانواده آنها در شرکت‌های خصوصی داروسازی سهم و نفع دارند و از مقام و نفوذ دولتی خود در راستای منافع این شرکت‌ها سوءاستفاده می‌کنند. سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» همچنین از مخدوش شدن آمارنامه دارویی از سال ۹۳ به بعد به منظور دستکاری آمار داروهای وارداتی و تولیدی و عرضه برخی داروها به قیمت‌های غیرواقعی خبر داده است. فرار مالیاتی، کمتر پرداخت کردن یارانه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق دولت از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است.
الیاس نادران عضو سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» از حضور مقامات سازمان غذا و دارو در شرکت‌های خصوصی و فعالیت اقتصادی آنها خبر داده و گفته «رفت‌وآمد بین بخش خصوصی و دولتی و مجموع فعالیت‌های خاص باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌ها به نفع برخی از شرکت‌های خاص سمت و سو گیرد. توجه به برخی برندها و شرکت‌های خاص باعث ایجاد تفاوت قیمت‌ها در بازار و بازار سیاه شده است و همچنین افزایش قیمت داروهای وارداتی قاچاقچیان را ترغیب کرد که از کشورهای دیگر کالا وارد کنند». وی برای نمونه از وارد شدن نوعی آمپول چشم از ترکیه به ایران خبر داده که منجر به نابینایی ۵۲ نفر شده اما تا به‌امروز سازمان غذا و دارو علیه افراد وارد کننده اقدامی انجام نداده و از سازمان غذا و دارو نیز هیچ شکایتی صورت نگرفته است.
نادران درباره مدارک موجود در این زمینه گفته «رسول دیناروند (رئیس سازمان غذا و دارو) پس از سال ۹۲ عضویت خود در هیئت مدیره دکتر ادیبی را پایان یافته اعلام کرد اما در پای بعضی از اسناد امضای ایشان همچنان وجود داشت که ایشان ادعا می‌کردند هیچ سندی را امضا نکردند و اذعان داشتند که اگر امضا کرده باشند از سازمان غذا و دارو استعفا می‌دهم. ما این سند امضا شده را به ایشان نشان دادیم. در کنار تمام اینها می‌توان به موارد دیگری همچون سوء استفاده از منصب دولتی، فرار مالیاتی، کمتر پرداخت کردن یارانه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق دولت اشاره کرد
این نماینده سابق مجلس توضیح داده «بخش دیگر تعارض نظارت بر قیمت‌گذاری‌های دارو است که به نفع یک شرکت خاص تصمیم‌گیری می‌شود که توازن بازار را بر هم زده است. اسناد نشان می‌دهد خود این افراد یا سهامدار این شرکت‌های دارویی بودند و یا به عضویت هیئت مدیره درآمدند. این افراد در برخی از بخش‌های خصوصی فعالیت دارند و با ورود به بخش دولتی به نفع موسسات خصوصی خود تصمیم‌گیری می‌کنند. این رفت و آمد بین بخش خصوصی و دولتی باعث تصمیم‌گیری جهت‌دار به سمت شرکت‌های خاص دارویی می‌شوند»
وی همچنین درباره حضور اعضای خانواده مقامات سازمان غذا و دارو در شرکت‌های خصوصی داروسازی از تخلفات یکی از برادران مدیران سازمان غذا و دارو و ارائه اسناد آن به رییس این سازمان خبر داده و گفته «سازمان غذا و دارو تولید ۱۵ دارو را به یک شرکت دارویی داده است که از قضا دختر رسول دیناورند عضو هیئت مدیره این شرکت است».
نادران به فساد مرتبط با طرح تحول سلامت نیز اشاره کرده و گفته «هدف از طرح تحول نظام سلامت حمایت از بیماران خاص بود که بنابر آن ۹۱ درصد از قیمت دارو را بیمه دولتی پرداخت خواهد کرد، اما قیمت خود دارو در کشورهای همسایه بسیار پایین‌تر است. در حالی که در کشور ما این قیمت سه برابر شده است و این یعنی استفاده از بیت‌المال و یارانه به سود شرکت‌های وارداتی. شرکت‌های وارد کننده این داروها در زمره شرکت‌های خاص و ویژه قرار دارند که منافع مسئولین بخشی از سرمایه‌ آنها است. کمیسیون بهداشت باید از سازمان غذا و دارو بخواهد که پاسخگو باشد».
به گفته محسن جلواتی دیگر عضو سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت «داروی تحت لیسانس یا دارویی که آماده وارد کشور شده و فقط در ایران بسته‌بندی می‌شود، تا ۱۶ برابر قیمت فروخته می‌شود. همچنین برند ژنریک که فقط یک پسوند یا پیشوند به آن اضافه می‌شود، از ۳/۱ تا ۳ برابر قیمت به مردم فروخته می‌شود. داروی ژنریک و برند ژنریک هیچ تفاوت کیفی با یکدیگر ندارد. واردات موازی نیز سومین روش رانتی‌است؛ شرطی گذاشته‌اند که هرکسی بخواهد دارو وارد کند، باید ۲۰ درصد زیر قیمت واردکننده اصلی دارو را به بازار عرضه کند.» وی همچنین گفته «پس از اعلام خروج رئیس سازمان غذا و دارو از هیات مدیره شرکت دکتر عبیدی، اکبر عبداللهی (مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو سازمان) با بیش از ۲۵۰۰۰ سهم جزو سهامداران این شرکت شده و سازمان غذا و دارو برند ژنریک را از ۱ تا ۴ برابر قیمت واقعی برای شرکت دکتر عبیدی قیمتگذاری کرده است

سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» از تهدیدهایی علیه خود پس از اعلام نشست خبری امروز خود خبر داده است. سازمان غذا و دارو زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

منبع: ایلنا

 

Go Back

Comment