header photo

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی

 به ۱۶ وزیر پیشنهادی روحانی رأی اعتماد داد.

کابینه ای که زنان، اقوام، اقلیت های مذهبی و از آن مهمتر زحمتکشان در آن نماینده ای ندارند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (۲۹ مرداد/ ۲۰ اوت) به ۱۶ وزیر پیشنهادی، از میان ۱۷ گزینه روحانی برای کابینه دوازدهم، رأی اعتماد دادند. حبیب‌الله بیطرف، وزیر اصلاح طلب پیشنهادی وزارت  نیرو، تنها گزینه روحانی بود که از مجلس رأی اعتماد نگرفت.

نمایندگان پس از ۵ روز بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم، در نشست علنی صبح روز یکشنبه مجلس به کار خود در این زمینه پایان دادند. علی لاریجانی، رئیس مجلس، نتایج آرای نمایندگان به ۱۷ وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

بر این اساس، ۱۶ نفر از گزینه‌های پیشنهادی روحانی با کسب حد نصاب آرای موافق، به عنوان وزیران کابینه دوازدهم انتخاب شدند. در این میان حبیب‌الله بیطرف، گزینه پیشنهادی برای وزارت نیرو، با کسب تنها ۱۳۳ رأی موافق در برابر ۱۳۲ مخالف و ۱۷ ممتنع، از راه یافتن به کابینه دوازدهم بازماند. آرای ممتنع در جریان رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی کابینه‌های ایران، رأی مخالف محسوب می‌شود.

بالاترین حمایت از امیر ارتش "حامی سپاه قدس"

بالاترین حمایت از امیر حاتمی، گزینه پیشنهادی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صورت گرفت که ۲۶۱ رأی موافق نمایندگان را به خود اختصاص داد.

امیر حاتمی ۵۱ ساله در کابینه دوازدهم جایگزین حسین دهقان می‌شود. حاتمی درجه امیری ارتش دارد و یکی از هفت گزینه‌ای در دولت جدید روحانی است که اولین دوره وزارت خود را آغاز خواهند کرد.

وزیران سه وزارتخانه دفاع، اطلاعات و خارجه با نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند. علی خامنه‌ای همچنین درباره وزارتخانه‌هایی مانند علوم، آموزش و پرورش و ارشاد هم "حساسیت"هایی دارد. این نخستین بار در زمان رهبری علی خامنه‌ای است که یک فرد ارتشی در رأس وزارت دفاع قرار می‌گیرد.

موافقان امیر حاتمی در مجلس از او به عنوان "نماد وحدت ارتش، سپاه و نیروهای مسلح" و فردی معتقد به حمایت از "جبهه مقاومت و سپاه قدس" یاد کرده بودند که از حمایت "اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و شیعه و سنی" برخوردار است.

امیر سرتیپ امیر حاتمی توسعه قدرت موشکی ایران در همه زمینه‌ها "به‌ویژه بالستیک و کروز" را از برنامه‌های آتی خود در وزارت دفاع عنوان کرده بود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ۳۶ ساله‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات، در میان گزینه‌های راه‌یافته به کابینه دوازدهم بیشترین آرای مخالف نمایندگان را کسب کرد.

آذری جهرمی توانست تنها با ۱۵۲ رأی موافق در برابر ۱۲۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به کابینه دوم روحانی وارد شود.

بسیاری از نمایندگان از ابتدا به آذری جهرمی که جوان‌ترین عضو کابینه دوم روحانی است، با تردید می‌نگریستند. محمدعلی پورمختار، از نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات، در جریان بررسی صلاحیت آذری جهرمی، از سابقه اطلاعاتی او سخن گفته و هشدار داده بود: «وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات دوم تبدیل نکنید».

محمد جواد آذری جهرمی همچنین متهم بود که در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۸ در وزارت اطلاعات در رابطه با "شنود" مخالفان فعالیت داشته است.

بدین ترتیب دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی با کابینه ائتلافی آغاز شد. کابینه ای که زنان، اقوام، اقلیت های مذهبی و از آن مهمتر زحمتکشان در آن نماینده ای ندارند. خواست رای دهندگان در نظر گرفته نشده است. از همان ابتدا وعده های انتخاباتی زیر پا گذاشته شده است. از هم اکنون مشخص است با این ترکیب نا هماهنگ و سازشی این دولت  نمی تواند هیچ برنامه مدونی برای برون رفت کشور از نا بسامانی های موجود ارائه دهد.

حسن روحانی که روز یکشنبه ، در مجلس شورای اسلامی حاضر بود تا از نمایندگان بخواهد تا به گزینه های او را ی دهند. در رابطه با چینش کابینه دور دوم ریاست جمهوری اش چنین گفت:   «من همه تلاشم را به کار بسته و با همه مشورت کرده و حرف بسیاری را به جان خریده و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهم و ارزشمند آنها را شنیده و درکنار هم قرار دادیم و بهترین‌هایی که می‌توانسیتم انتخاب کنیم، معرفی کردیم».

وی همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌کس را به‌خاطر "رفاقت" در لیست خود قرار نداده، تأکید کرد: «هیچ‌گاه جناح برای معرفی افراد مطرح نبوده است و دولت دوازدهم برای اصول‌گرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی است. ما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهیم داد و با این سه مولفه رشد خواهیم کرد».

روحانی همچنین گفت: «مخالف و موافق؛ ۱۶ میلیونی و ۲۴ میلیونی نداریم». او پیش‌تر ضمن تأکید بر محفوظ بودن حقوق اقلیت‌ گفته بود که نمی‌تواند رأی خود را از ۲۴ میلیون نفر بگیرد، اما حرف آن ۱۶ میلیون نفر را عمل کند.

Go Back

Comment