header photo

محکومیت علیرضا فرشی، فعال مدنی آذربایجانی به حبس و کار اجباری

محکومیت علیرضا فرشی، فعال مدنی آذربایجانی به حبس و کار اجباری

علیرضا فرشی فعال آذربایجانی اهل مرند و ساکن تهران تاکنون چند بار به‌دلیل فعالیت در حوزه‌ فرهنگی توسط نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده است.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، علیرضا فرشی فعال فعال مدنی آذری، محبوس در زندان تهران بزرگ را مجموعا به چهار سال و دو ماه حبس تعزیری، دوسال محرومیت از عضویت در دسته جات و احزاب سیاسی و دو ماه کار اجباری در بخش بازیافت شهرداری محکوم کرده است.

فرشی با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان اعلام کرده در یک روند کاملا ناعادلانه به این مجازات‌ها محکوم شده است.

او در این فایل صوتی با اعلام اینکه دادگاه او در روز ۲۶ اسفندماه «بدون حضور وکیل» و تنها «به‌مدت پنج دقیقه» برگزار شده، گفته

«روز ۲۶ اسفند به ایمان افشاری اعلام کردم وکیل دارم و او بعد از تعطیلات نوروز، برای خواندن محتویات پرونده به دادگاه مراجعه خواهد کرد و من هم بدون دسترسی به محتوای پرونده قادر به نوشتن لایحه دفاعیه کامل نیستم.»

این زندانی سیاسی همچنین گفته:

«حکم نهایی دادگاه تنها ۱۱ روز پس از برگزاری جلسه دادگاه و با وجود تعطیلات نوروز، در روز هشتم فروردین ماه از سوی ایمان افشاری صادر شده است.»

ایمان افشاری اما در پاسخ به اعتراضات این زندانی سیاسی اعلام کرده پرونده او را خوانده است.

علیرضا فرشی در این زمینه گفته

«افشاری با نگاهی سطحی، پرونده قطور مرا ورق زد و انتشار عکس عباس لسانی، زندانی سیاسی آذربایجانی در صفحه شخصی اینستاگرامم را مصداق اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و وقف چند کتاب مجوز دار به اهالی یک روستا در استان آذربایجان را مصداق اتهام "تبلیغ علیه نظام" قلمداد کرد و گفت محتویات پرونده موید مجرم بودن شماست».

علیرضا فرشی فعال آذربایجانی اهل مرند و ساکن تهران تاکنون چند بار به‌دلیل فعالیت در حوزه‌ فرهنگ تُرکی توسط نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده است. «تاسیس کتابخانه به زبان ترکی آذربایجانی در روستاها» و «ایجاد کمپین‌های حمایتی برای تدریس به زبان مادری» از جمله فعالیت‌هایی بوده که این زندانی سیاسی بابت مبادرت به آنها تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته است.

فرشی آخرین بار در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و از آن زمان بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان تهران بزرگ (فشافویه) در حبس به‌سر می‌برد.

گفته می‌شود صدور احکام مجازات برای این فعال مدنی به‌دلیل شرکت او در یک گردهمایی به‌مناسبت «روز جهانی زبان مادری» در شهرستان بهارستان تهران در سال۱۳۹۲ بوده است.

علیرضا فرشی به‌همراه سه نفر از هم‌پرونده‌ای‌های خود به نام ‌های اکبر آزاد، بهنام شیخی و حمید منافی، بر اساس احکام بدوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان در سال ۹۵، بابت اتهام «مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور بر هم زدن امنیت کشور» به ترتیب به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک از توابع استان خوزستان، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به دره‌شهر از توابع استان ایلام، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان از توابع استان خوزستان و ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به ازنا از توابع استان لرستان محکوم شده بودند که این حکم اخیرا در دادگاه مورد بازبینی قرار گرفته است.

روز جهانی زبان مادری به‌ ویژه برای گروه‌های اتنیکی ساکن در جغرافیای ایران که زبان آنها در کشور به رسمیت شناخته نشده است، مهم و تاریخی تلقی می‌شود.

با وجود اینکه جمهوری اسلامی بیشتر فراخوان‌ها و پیشنهادات یونسکو را به رسمیت می‌شناسد و علی‌رغم اینکه طبق اصل ۱۵ قانون اساسی ایران، تدریس زبان مادری در مدارس می‌تواند اجرایی شود اما شماری از شهروندان ایرانی در سال‌های گذشته به دلیل طرح همین مطالبه به زندان افتاده‌اند.

 

Go Back

Comment