header photo

مخالفت شدید کارگران با مصوبه ضد کارگری مجلس

مخالفت شدید کارگران با مصوبه ضد کارگری مجلس

مخالفت شدید کارگران به تصویب بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه سال 97 از سوی مجلس شورای اسلامی. طبق این مصوبه ضد کاگری منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می شود.ضدیت این مصوبه با منافع کارگران به حدی آشکار است که صدای اعتراض کانون های  شورای اسلامی کار را که مدافع سیاست های رژیم و دولت هستند، نیز در آورده است.

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را به نمایندگان مجلس به دلیل به تصویب رساندن بند (ز) تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۷ اعلام کرد.

در بیانیه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است: متاسفانه تصمیم و تصویب بند (ز) ماده ۷ قانون بودجه سال ۹۷ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ظلم آشکار در حق کارگران بوده و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رفت به خواسته‌ها و بیانیه‌های تشکل‌های کارگری که نسبت به خط قرمزشان حساس هستند، توجه و اهمیت نشان می‌دادند نه اینکه با رای موافق حق‌الناس ۴۲ میلیون بیمه شده این سازمان را معامله کنند.

در این بیانیه از جمله آمده است:

همانگونه که در بیانیه‌های قبلی بارها اعلام نمودیم که سازمان تامین اجتماعی سازمانی است با ماهیت استقلال مالی و اداری که می‌بایست استمرار داشته و باقی بماند که متاسفانه تصمیم و تصویب بند (ز) ماده ۷ قانون بودجه سال ۹۷ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ظلم آشکار در حق کارگران بوده از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رفت به خواسته‌ها و بیانیه‌های تشکل‌های کارگری که نسبت به خط قرمزشان حساس هستند، توجه و اهمیت نشان می‌دادند نه اینکه با رای موافق حق‌الناس ۴۲ میلیون بیمه شده این سازمان را معامله کنند و مصوب نمایند جهت واریز به خزانه کشور. جامعه کارگری از ناحیه‌ای که احساس خطر می‌کرد و توسط خود نمایندگانی که از این قشر رای اعتماد گرفته‌اند، شاهد به تصویب بندی بود که با حقوق آنها در تضاد است و این جای بسی تاسف دارد.

جامعه کارگری قطع یقین جواب این بی‌توجهی تعدادی از نمایندگان که موافق مصوبات قوانین ضدکارگری در مجلس شورای اسلامی هستند را به موقع خواهند داد.

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربابجان شرقی در این راستا صریح و آشکار بیان می‌نماید که بند (ز) تبصره ۷ بودجه سال ۹۷  مغایر با رفاه کارگران تلاشگر و زحمتکش بوده و مخالفت خود را نسبت به واریز منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه‌داری کل کشور اعلام می‌داریم.

در پایان اعلام می‌کنیم ما جامعه بیمه شده، سربازان و حافظان سازمان تامین اجتماعی که بقای امروز و آینده آن در گرو موجودیت این سازمان است، می‌باشیم و به هیچ وجه به هیچکس اجازه نخواهیم داد به حریم این سازمان که حاصل تلاش کارگران زحمتکش است، تعدی و دست‌اندازی صورت گیرد.

در خبر دیگری غلامرضا طالبا (دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان) از به تصویب رسیدن بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه 97 در نشست روز گذشته مجلس ابراز نگرانی کرده و از نمایندگان مجلس که با تصویب این بند؛ موجب نارضایتی و نگرانی کارگران شدند، به شدت انتقاد کرد.

وی سپس با انتقاد از ربیعی (وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی) اظهار داشت: چرا اجازه انجام چنین اقدامی را دادند؟ کارگران چه هیزم تری به دولت آقای روحانی فروخته‌اند که متحمل چنین بی‌‌عدالتی‌هایی می‌شوند؟ جامعه کارگری بیشترین ضربه را از دولت آقای روحانی خورده‌ است.

طالبا از اینکه جایی برای تجدید نظر یا برگشت در این مصوبه باشد، ابراز ناامیدی کرد و رد آن را فقط منوط به رای شورای نگهبان یا در نهایت، دیوان عدالت اداری دانست.

وی از نمایندگان مجلس استان گلستان نیز که نامه اعتراضی به آنها جهت اعتراض به طرح این تبصره داده شده بود اما نتوانسته بودند فعالیت موثری انجام‌ دهند، انتقاد کرد.

در همین رابطه، علی اکبر رواقی (مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان و عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) با اظهار شگفتی از تصویب این مصوبه، اظهار داشت: ارسال چنین پیشنهاداتی از سوی دولت و تایید آن‌ها از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت، قطعا موجب اعتراضات بسیار زیادی از جانب کارگران خواهد‌‌‌ شد. این اقدامات دست‌اندازی به اموال کارگران هست و اصلا قابل گذشت نیست. اگر چنین مصوبه‌ای بخواهد اجرایی شود، قطعا کارگران بسیاری از استان کرمان به تهران آمده و جلوی مجلس تجمع خواهند‌ کرد.

از سویی دیگراعضای شورای عالی کار متشکل از گروه کارگری و کارفرمایی در جلسه مورخه ۲۹/۱۱/۹۶ مخالفت شدید خود را با بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۷ مبنی بر واریز سهم درمان و سایر منابع سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه‌داری کل کشور اعلام داشته و از دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی مصداق بارز حق‌الناس و بین‌النسلی می‌باشد نسبت به حذف نمودن بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه اقدام نمایید. در غیر این‌صورت مسئولیت عواقب این نوع دست‌اندازی به منابع سازمان تامین اجتماعی را باید پذیرا باشید

Go Back

Comment