header photo

مرند قطب جدید تولید زعفران

مرند قطب جدید تولید زعفران

شهرستان مرند با داشتن حدود ۱۸۵ هکتار زمین زیرکشت زعفران، به عنوان قطب جدید تولید زعفران در منطقه شمال غرب کشور مطرح است.

به گزارش ایرنا، زعفران از ادویه های محبوب و مرغوب جهان است که علاوه بر طعم مطبوع، فواید دارویی فراوانی دارد؛ کشت زعفران در شهرستان مرند از سال ۱۳۷۸، با حدود یک هکتار شروع  و در سال زراعی ۹۸-۹۹ به حدود ۱۸۵هکتار افزایش یافته است و پیش بینی می شود ۸۰۰کیلو گرم زعفران ناب از مزارع این شهرستان  تولید و به مصرف داخل شهرستان و سایر استان ها و شهرهای همجوار برسد.

این محصول پر سود با نیاز کم برای آب، برای کشاورزی منطقه و نیز فعالان این حوزه، بسیار مفید است؛ از این رو در راستای مصرف کم آب و اصلاح الگوی کشت، اقدامات لازم در راستای ترویج کشت زعفران در شهرستان مرند صورت گرفته است به نحوی که کشت این محصول، اکنون علاوه بر شهر بناب جدید مرند، در سایر روستاهای شهرستان نیز آغاز شده است.

سود ۸ میلیارد تومانی کشت زعفران برای کشاورزان مرند 
فرماندار شهرستان ویژه مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: با توجه به نیاز آبی کم و نیز شرایط اقلیمی خاص منطقه، زعفران یک محصول مهم و اساسی برای کشاورزان منطقه است.
داود گرشاسبی خاطرنشان کرد: تولید متوسط زعفران در هر هکتار، نزدیک ۴ کیلو گرم می باشد که ۸ میلیارد تومان سود اقتصادی برای کشاورزان منطقه داشته و سالانه برای ۲۱۰ نفر شغل ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه زعفران مرند یکی از بهترین و مرغوب ترین زعفران ها در کل کشور است، گفت: پنجمین جشنواره استانی زعفران شهرستان مرند در جهت آشنایی مصرف کنندگان با زعفران این منطقه هفته گذشته در محل تفرجگاه عون بن علی تبریز برگزار شد.
فرماندار مرند گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی زعفران مرند به عنوان مرغوب ترین زعفران کشور و نیز ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان زعفران در شهرستان است.
وی تاکید کرد: سعی می کنیم با توجه به توسعه کشت زعفران در منطقه، اقداماتی را در صنایع پایین دستی و بسته بندی این محصول در شهرستان انجام دهیم.

زعفران نجات بخش کشاورزان از بحران کم آبی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز گفت: شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران به شمار می آید.
منوچهر رحمانی با اشاره به مقاومت  این گیاه سودآور و  نیاز کم آن به آب خاطرنشان کرد: در سال های اخیر، کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت باعث شده تعداد بیشتری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند روی آورند.
وی اظهار داشت: با توجه به کم آبی چند سال اخیر و توجه به این امر که فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان است، این گیاه، بهترین گزینه جهت رهایی از بحران کم آبی و نیز محصول سودآور برای کشاورزان به شمار می رود.
مدیر جهاد کشاورزی مرند در خصوص عملیات جمع آوری گل های زعفران نیز گفت: پیاز زعفران هر روز صبح گل تولید می کند و با چیده شدن آن، روز بعد بوته ها  دوباره گل می دهد و این روند ۲۰ الی ۲۵ روز ادامه می یابد.
وی افزود: گل زعفران باید همان روز چیده شود، چرا که هر قدر آفتاب به آن بتابد از کیفیت زعفران کاسته می شود لذا بدلیل نقش ویژه زمان در جمع آوری زعفران، تمام اعضای خانواده در چینش آن مشارکت دارند.
رحمانی اعلام کرد: ۲ واحد بسته بندی دارای برند محلی و تجاری در شهرستان راه اندازی شده که نسبت  به خرید و بسته بندی  و فرآوری و سپس فروش و صادرات آن در بسته های خاصی اقدام می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی مرند اظهار داشت: تاکنون در راستای توسعه واحدهای بسته بندی زعفران، از محل صندوق توسعه کشاورزی و سایر منابع، تسهیلات بانکی نیز اعطا شده است.

امیدواری به توسعه کشت زعفران
شهردار شهر بناب شهرستان مرند نیز اقتصاد این شهر را بر پایه کشاورزی و دامپروری دانست و گفت: عمده محصولاتی که در این شهر تولید می شود، زردآلو، گردو و زعفران بوده و ۷۰درصد کشت زعفران شهرستان در این شهر تولید می شود.
سعید قادری ملایوسفی افزود: با توجه به حاصلخیز بودن خاک شهر بناب، محصول زعفران این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: به همین جهت، در راستای حمایت از این محصول استراتژیک، شهرداری و شورای اسلامی شهر بناب جدید با همکاری فرمانداری و جهاد کشاورزی شهرستان مرند اقدام به برگزاری نخستین جشنواره استانی زعفران مرند در تبریز کردند.
شهردار بناب جدید مرند گفت: امیدواریم با توجه به سودآور بودن محصول زعفران، کشت آن در شهر بناب جدید مرند در سال های آتی افزایش یابد.

شهرستان مرند با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.

Go Back

Comment