header photo

نگاهی به تحول های سیاسی- نظامی در منطقه

نگاهی به تحول های سیاسی- نظامی در منطقه

پس از توقیف یک نفتکش خارجی در خلیج فارس توسط سپاه٬ پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای از ساقط کردن پهپاد ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز خبر داد. همزمان در مکالمه تلفنی حسن روحانی با امانوئل مکرون بر حفظ برجام تاکید شد.

بیانیه پنتاگون درباره سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز

ایلنا: ساعاتی پس از آن‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد که یک پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در تنگه هرمز سرنگون شد، پنتاگون بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرد.

«جاناتان هافمن» سخنگوی پنتاگون، بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۱۰ صبح( پنجشنبه) به وقت محلی کشتی آبی-خاکی “یو‌اس‌اس باکسر” در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود. یک پهپاد بدون سرنشین به باکسر نزدیک شد و در محدوده فاصله‌ای خطرناک ثابت شد. کشتی به منظور تضمین ایمنی کشتی و خدمه آن اقدام دفاعی انجام داد

در بیانیه این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اشاره‌ای به این موضوع نشده که این پهپاد متعلق به چه کشوری است. ولی «ربکا ریبوریا» یکی دیگر از سخنگوهای این وزارتخانه طی کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرد که پهپاد سرنگون‌شده، ایرانی است.

ساعاتی پیش، رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد که پهپاد ایرانی به فاصله هزار یاردی (کمتر از یک کیلومتری) یکی از شناورهای نظامی آمریکا به نام «یواس‌اس باکسر» نزدیک شده بود.ترامپ گفت: «پهپاد چند اخطار برای عقب نشینی را نادیده گرفت و امنیت کشتی و خدمه اش رو به خطر انداخته بود. این پهپاد فورا نابود شد

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد

ایسنا، ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس جمهور آمریکا، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی پایه رئیس جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند

تماس تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون

رؤسای جمهور ایران و فرانسه در مکالمه تلفنی درباره مهمترین مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفت‌وگو و بر ضرورت استمرار تلاش‌ها برای حفظ و ادامه توافق برجام تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، اهتمام و تلاش فرانسه برای حفظ برجام را حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر نماینده ویژه رئیس جمهور فرانسه به کشورمان، اظهار داشت: طرفین ایرانی و اروپایی برجام باید تلاش کنند تا گام های متوازنی در راستای حفظ این توافق برداشته شود.

روحانی تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا را در بقاء برجام مشکل آفرین است و افزود: افرادی در آمریکا هستند که نمی‌خواهند تلاشها برای حفظ برجام موفق باشد که نمونه آن تصمیم اخیر کنگره آمریکا در دزدی بیش از یک و نیم میلیارد دلار پول ملت ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه علی رغم مشکلات و کارشکنی ها معتقدیم طرفین باید از فرصت باقیمانده به خوبی استفاده و بهره برداری کرده و کارشناسان دوطرف با خلاقیت خود راهکارهای مناسبی را برای حفظ و ادامه برجام پیدا کنند، گفت: اروپا باید تلاشهای خود را در راستای تامین منافع مشروع ایران و ایجاد آتش بس در این جنگ اقتصادی آمریکا تسریع کنند.

روحانی تبادل از طریق اینستکس همزمان با ورود پول فروش نفت از این طریق را در راستای استمرار تلاش‌ها برای حفظ برجام مهم دانست و خاطرنشان کرد: گذشت زمان و از دست رفتن فرصت ها ایران را مجبور به اجرای گام سوم خود خواهد کرد.

رئیس جمهور لغو تحریم های آمریکا را راهکاری دیگر برای استمرار تلاش ها برای حفظ و ادامه برجام و بازگشت شرایط به گذشته دانست و گفت: به هیچ عنوان راهکارهای چند ماهه برای توقف فعالیت های ایران قابل قبول نیست.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به ضرورت تلاش طرفین برای کاهش تنش‌ها و حفظ برجام، گفت: متاسفانه همواره افراطیونی هستند که از تلاش کشورها برای رسیدن به صلح ممانعت می کنند و اعلام آمریکا مبنی بر سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران در این راستا است.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اروپا اقدامات خود را برای فعال شدن عملی اینستکس تسریع کرده است، به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی در رابطه با تامین منافع ایران در برجام اشاره کرد و افزود: تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا فعالیت تجاری بسیاری از کشورها با ایران را دچار مشکل کرده است.مکرون تاکید کرد: فرانسه اهتمام ویژه ای نسبت به حل وفصل مسائل و مشکلات و حفظ برجام دارد و این نیاز به تلاش همه طرف ها دارد.

گفتگوی تلفنی ماکرون و پوتین درباره ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه تلفنی درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کرملین از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خبر داد.بر اساس این گزارش؛ در این گفتگوی تلفنی موضوعاتی از جمله بحران‌های سوریه و اوکراین و پرونده هسته‌ای ایران موضوع بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

ترامپ:به یک توافق بلند مدت با ایران نیاز داریم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های آمریکایی، «دونالد ترامپ» که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت که اقدام دولت او در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران باعث شده است تا منابع مالی جمهوری اسلامی در حمایت از گروه‌های نیابتی در نقاط مختلف کاهش یابد.

رئیس جمهوری در ادامه مدعی شد: زمانی که دولت من روی کار آمد و من و مایک پنس وارد کاخ سفید شدیم، ایران مایه دردسر برای جهان بود. آنها در ۱۴ نقطه مختلف جهان منازعه و درگیری ایجاد کرده بودند. در یمن و سوریه و عراق و دیگر نقاط در حال جنگ و مساله سازی بودند.

دونالد ترامپ مدعی شده است که ایران در اثر «تحریم‌ها به شدت آسیب» دیده و مجبور به عقب نشستن از این نقاط شده است.رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود ابراز امیدواری کرده است که به زودی تحریم ها علیه ایران به پایان برسد.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: اگر به اصل توافقی که در دوران رئیس جمهوری اوباما به دست آمد، نگاه کنید، در می یابید که این توافق از بسیاری جهات و نقطه‌نظرها مختلف یک فاجعه بود، اما مهمترین دلیل این است که خیلی زود به پایان می‌رسد، این توافق در زمان بسیار کوتاهی به پایان می‌رسید.او افزود: با یک کشور شما نمی توانید قراردادی کوتاه‌مدت داشته باشید و به قراردادی ۱۰۰ ساله نیاز دارید

آمریکا ۵ایرانی دیگر را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم پنج فرد و هفت شرکت به دلیل ارتباط داشتن با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.به گزارش اقتصادآنلاین, وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نام پنج فرد و هفت شرکت را به دلیل آنچه ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده، به فهرست اشخاص تحت تحریم خود افزوده است.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است که این افراد و شرکت‌ها در تأمین قطعات حساس برای برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، هر پنج فردی که نامشان به فهرست تحریم‌ها افزوده شده است تابعیت ایرانی دارند. در بین شرکت‌های تحریم‌شده نیز نام دو شرکت ایرانی، چهار شرکت چینی و یک شرکت بلژیکی دیده می‌شود

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل :با تهران تماس‌هایی صورت گرفته است

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل با اشاره به اینکه عربستان خواستار تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران است، ادعا کرد که با تهران، تماس‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور خواستار جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست.المعلمی با بیان اینکه سعودی «خواستار جنگ با ایران، نه در یمن و نه در خارج از آن نیست»، تصریح کرد که «زمان آن رسیده است که بحران یمن به پایان برسد».

دیدارهای ظریف در نیویورک

وزیر امور خارجه ایران درباره اخباری مبنی بر احتمال دیدار با یکی از اعضای کنگره آمریکا، یادآور شد که پیش‌تر نیز در سفرهایش به نیویورک با برخی نمایندگان کنگره – که نماینده مردم آمریکا هستند، نه فرستاده دولت این کشور – گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، محمدجواد ظریف عصر پنچشنبه به وقت نیویورک، بعد از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران درباره برخی خبرهای منتشر شده در رسانه ها مبنی بر احتمال دیدار سناتور «رند پال» از کنگره آمریکا با وی گفت: در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا هستند، نه فرستاده دولت این کشور، گفت‌وگو کرده‌ام و باز هم این کار را انجام می‌دهم اما این مسأله را که با چه کسانی گفت‌وگو می‌کنم، به خودشان واگذار می‌کنم تا اعلام کنند

Go Back

Comment