header photo

نگاهی به توان جنگ افزارهایی که آمریکا به تنگه هرمز فرستاده است

نگاهی به توان جنگ افزارهایی که آمریکا به تنگه هرمز فرستاده است

۱-  ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، که از دهه ۱۹۸۰ به نیروی دریایی آمریکا پیوسته و در جنگ‌ اول خلیج‌فارس علیه عراق و نیز در کنترل منطقه پرواز ممنوع در شمال و جنوب عراق، علیه حکومت صدام نقش داشته.

۲- ناو جنگی یواس‌اس آرلینگتون که در سده بیست‌ویکم به نیروی‌دریایی آمریکا پیوسسته و می‌تواند هواپیما، جنگ‌افزارهای آبی‌-خاکی و نیروهای ویژه دریایی مارینز را همراه‌داشته‌باشد و می‌تواند تک‌های آبی‌-خاکی را پاسخ دهد و در عملیات شناسایی و جنگی شرکت داشته‌باشد.

نیروهای ویژه مارینز، یک نیروی شناسایی ویژه نیروی دریایی آمریکا است که کار اصلی‌اش شناسایی عملیاتی است اما می‌تواند در عملیات جنگی هم حاضر باشد.

۳- سامانه موشکی پاتریوت، که می‌تواند با موشک بالستیک، کروز و هواپیماهای پیش‌رفته درآویزد و از آغاز دهه ۱۹۸۰ به ارتش آمریکا پیوسته و از جمله در جنگ نخست خلیج‌فارس برای دفاع‌از اسراییل، عربستان و کویت در برابر ارتش صدام بهره‌گرفته‌شد.

رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب هدف با موشک و نرم‌افزار مدرن و همچنین کارکرد خودکار از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه پرتاب موشک است. این سامانه از راداری زمینی برای جست‌وجو، شناسایی و ره‌گیری هدف بهره می‌گیرد. این رادار می‌تواند موشک سامانه را روی هدفی در ۵۰ مایلی قفل کند؛ جایی‌که اصلا در دیدرس چشم نیست.

موشک‌های پاتریوت از سکویی زمینی پرتاب می‌شود و این سامانه چهار تا ۱۶پرتاب‌کننده دارد که با فیبرهای نوری هوش‌مند یا رادیویی به یک مرکز کنترل که کامیون‌های کنترل درگیری مشهورند، و به یک‌دیگر وصل‌اند. هر پرتاب‌کننده که به‌اندازه یک تریلی است ۴ تا ۱۶ موشک را می‌تواند نگه‌دارد.

۴- جت یویینگ بمب‌افکن‌ بی ۵۲ که از میانه دهه ۱۹۵۰ به ارتش آمریکا پیوسته، می‌تواند بمب هسته‌ای و موشک کروز همراه داشته‌باشد و از جمله در پایش‌های دریایی و کمک‌به نیروی‌دریایی در جنگ‌های ضدکشتی و مین‌گذاری تخصص دارد.

این بمب‌افکن، در جنگ افغانستان، در جنگ علیه صدام، در بحران موشکی کوبا و جنگ ویتنام هم به‌کار گرفته‌شده و اگرچه حسابی سال‌خورده است اما تا با به‌روزرسانی‌های پیاپی، قرار است تا ۲۰۴۴هم به‌کار گرفته‌شود.

این خبرها نشان می دهد که با بالاگرفتن تنش بین آمریکا و جمهوری اسلامی در روزهای اخیر، دولت ترامپ اقدام به ارسال ساز و برگ های جنگی بیشتری به سوی تنگه هرمز کرده است. این اقدام با توجه به خوی جنگ طلبی و تجاوزکارانه امپریالیسم آمریکا، نگرانی جدی میان مردم ایران و منطقه بوجود آورده است. با توجه به اینکه حداقل بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی، رشد سیاسی ـ اقتصادی خود را مدیون بحران های دهه های اخیر می داند، مردم بدرستی نگرانند، که این الیگارشی برای حفظ منافع خود دست به ماجراجویی جدیدی بزند و وارد جنگ ویرانگری شود و یا استقلال و منافع ملی را زیرپا گذاشته و تسلیم هدف های تجاوزکارانه آمریکا شود. در هر دو حالت فاجعه ایست که کشور را به ویرانه تبدیل خواهد کرد.

اعتراضات گسترده مردم علیه سیاست های ضد مردمی حاکمیت در سالهای اخیر بویژه جنبش اعتراضی  و گسترده کارگران، معلمان، دانشجویان، روشنفکران، فرهنگیان و دیگر اقشار زحمتکش در سال 1397، نوید یک جنبش سراسری و منسجم را می دهد. این جنبش دمکراتیک و آزادیخواهانه که پایه های مادی آن مهیا است، می تواند با کمک و یاری سازمان ها و احزاب سیاسی آزادیخواه و مترقی و با همدلی همه خلق های کشور، این معادله خطرناک را که برای کشور ما در نظر گرفته اند، به هم بریزد.

Go Back

Comment