header photo

نیروی اتظامی چه چیز را تکذیب کرد؟

نیروی انتظامی چه چیزی را تکذیب کرد؟

در پی واکنش دولت افغانستان به نحوه برخورد پلیس شیراز با پناهجویان افغان و بازتاب وسیع تصاویر مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی، نیروی انتظامی، به نمایش‌ گذاشتن اتباع بیگانه و غیرمجاز دستگیر شده در شیراز را تکذیب کرد!

پلیس شیراز در کنار مکشوفاتی از قبیل مواد قاچاق و مخدر، خودروهای سرقتی، فیلم‌های غیر مجاز، مشروبات الکلی و "دستگیری اتباع بیگانه" خبر داد و تصاویری از آن را با چشمان بسته منتشر کرد که در پی آن دولت افغانستان برخورد پلیس شیراز با پناهجویان افغان را عملی غیر انسانی، توهین آمیز و تعرض به کرامت انسانی خواند.

امروز اما مرکز اطلاع رسانی پلیس، در اطلاعیه ای گفته است: «این طرح‌ها با هماهنگی دستگاه قضائی اجرا شده و ماموران در جریان آن اقدام به دستگیری تعدادی از مجرمین و متهمین تحت تعقیب کردند و در این راستا به منظور اقدامات پلیسی و تحقیقات مرتبط با جرائم مربوطه دستگیرشدگان در زمین چمن یکی از مراکز انتظامی بصورت موقت تحت نگهداری پلیسی قرار گرفته و بلافاصله با حضور قاضی تعیین تکلیف شدند.

بر این اساس، مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی با عنوان به نمایش گذاشتن اتباع بیگانه قویا از سوی فرماندهی انتظامی استان فارس تکذیب می‌شود‌.»

این نیرو توضیح نداده است که چه چیزی را تکذیب می کند زیرا همه تصاویر منتشر شده حاکی از در قفس گذاشتن اتباع افغان در یک قفس می‌باشد که روی میله های آن هم قید شده: «دستگیری اتباع بیگانه»

روز گذشته سایت انصاف نیوز نوشت: اقدام تحقیر کننده ی پلیس شیراز در به نمایش گذاشتن اتباع خارجی بازداشت شده در وضعیتی مشابه قفس در کنار کشفیات غیرقانونی، با انتشار تصاویر آن بازتابی منفی شدیدی در میان افغانستانی داشته است.

محمدرضا خوشک، نماینده مردم هرات در پارلمان آن کشور، در واکنشی به این اتفاق نوشت: «مي گويند در شهرى كه سعدى گفته، تو كز محنت ديگران بى غمى نشايد كه نامت نهند آدمى، مردمانش انسانها را داعش وار در قفس به نمايش ميگذارند!»

سایت شبکه اطلاع رسانی افغان با تیتر «نمایشگاه افغانستانی های در قفس در ایران» نوشت: مکشوفات پولیس در شهر شیراز ایران به نمایش گذاشته شد. در کنار نمایش مواد مکشوفه جرمی و ممنوع در ایران، تعدادی از افغانستانی های دستگیر شده توسط پولیس ایران نیز به نمایش درآمده است. خبرگزاری دانشجویان ایران طی گزارشی از این نمایشگاه، عکس های افغانستانی های در قفس را انعکاس داده است که به دور از شان و منزلت انسانی و اسلامی است.

حبیب الله یوسفزی، مخاطب این سایت نوشته است: «جای بسی افسوس است که همسایه مان ایران اسلامی چنین رفتاری غیر انسانی را در حق مهاجرین انجام می دهد. چنین وحشیگری به دور از انسانیت است. از صمیم قلب متاسفم»

مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان نیز در فیسبوک نوشته است: خبر این است: «پلیس شهر شیراز در یک فعالیت گسترده اقدام به جمع آوری عوامل فساد کرده و توانسته مقادیر زیادی مشروبات الکلی، مواد مخدر، فیلم های مستهجن و افغانستانی های غیر مجاز را کشف و به معرض دید عموم بگذارد!» خبر بالا یک خبر حقیقی است. یعنی آدمی چقدر می تواند حقیر شود! ببینید دوستان ایرانی من، شما اگر به خارج از جغرافیایتان سفر کنید خواهید دید که ارزش آدمی آن چیزی نیست که شما فکر می کنید! آدم ها با هم برابرند و هیچ نژادی برتری بر نژاد دیگری ندارد. هرچه می خواهم بنویسم اما نمی توانم. می خواهم از لشکر فاطمیون بنویسم که به جای دفاع از میهنشان همسو با مقاصد سیاسی کشور ایران می جنگند. می خواهم از دولت مردان کثیف کشور خودم بگویم که میهن مان را به گند کشیده اند. می خواهم از تعصب در ایران بگویم که فکر می کنند هموطنان من شبیه گوساله هستند. می خواهم از اهالی کشور خودم بگویم که درد غربت را فراموش کرده اند و چسبیده اند به مسائل قومی. می خواهم از دل صد چاک خودم بگویم. می خواهم از بی وطنانی بگویم که روی پیشانی شان آواره نوشته‌ اما نمی توانم. فقط همین قدر می گویم که دولت های همسایه ما خیلی ناجوان مرد هستند. می خواهم از سکوت نسل تحصیل کرده ی ایران بگویم که اگر آن ها سکوت کنند دیر یا زود سرنوشت شان بدتر از این تصاویر خواهد شد. جامعه ای که آگاه و مسوول و دانا نباشد سرنوشتش تباهی است. اینگونه پیش برود دیر یا زود شما نیز گرفتار آواره گی و مهاجرت خواهید شد. البته شک دارم که بقیه مردم دنیا مثل شما متعصبانه فکر کنند.

«مهدی جعفری»، وبلاگ نویس «افغانستان سرزمین من» نیز با تیتر «پلیس ایران با افتخار٬ مهاجرین افغانستان را در داخل قفس به نمایش گذاشت!»، به گزارش انصاف نیوز خطاب به دولتمردان افغانستان نوشت: «دولتمردان شرمتان باد! شماهایی که دعوای جایگاه و قدرت دارید باید از شنیدن این خبر بمیرید! خبرگزاری ایسنا امروز خبری را منتشر کرد که حین خواندنش دلم خون شد و لحظاتی برای هموطنانم گریستم و گریستم! به نقل از این خبرگزاری، نیروی انتظامی ولایت شیراز در ایران دستاوردهای یک ماه خود را در معرض دید عموم گذاشت: مواد مخدر های کشف شده، چاقو و دیگر سلاح های سرد، فیلم های مستهجن و مشروبات الکلی از جمله موادی بود که نیروی انتظامی شیراز کشف و ظبط کرده بود و اینک در این نماشگاه در معرض دید عموم گذاشته بود. صحنه تکان دهنده و غیر انسانی این نمایشگاه اما اتباع کشور عزیزمان افغانستان بود که در قفس های آهنین در معرض دید گذاشته شده بود. وای خداوند جهان تحمل این ننگ را دیگر ندارم…! در عصر مدرن و حرکات زمان جاهلیت …! اینها درست است که افغانی اند و به صورت قاچاق وارد کشور همسایه شده اند اما انسان اند و مسلمان! یا محمد(ٌص) بیا ببین که امتت در حق یکدیگر چه کار می کنند! هموطنان من این صحنه را باور نکردم و مرتب به خودم می گویم دروغ است…! خدا کند که دروغ باشد که اگر راست باشد ننگ بر عبدالله و غنی که اینگونه ملت خود را به بردگی و بندگی و حقارت کشانده اند!»

منبع: روزنامه بهار

Go Back

Comment