آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

واگذاری پالایشگاه تبریز کلید خورد

اجرای واگذاری هپکو و نیشکر هفت تپه گرفته تا واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال و ماشین سازی تبریز و پالایشگاه و پتروشیمی بیستون کرمانشاه و هلدینگ پتروشیمی باختر همگی مواردی بودند که باعث شد بارها و بارها نام سازمان خصوصی سازی و ابهامات موجود در آن به افکار عمومی کشیده شود.

در همین حال عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات درباره عملکرد سازمان خصوصی گفته بود: «در واگذاری‌ها تخلفات عدیده مشاهده شده است. ماشین سازی تبریز در سال ۹۴، ۶۱۱ میلیارد تومان ارزش گذاری شد، در واگذاری‌ها هر شش ماه باید شرکت‌ها ارزش گذاری شوند چرا که ارزش آن تغییر می‌کند، اما سال ۹۶ این شرکت با همان مبلغ سال ۹۴ واگذار شد. بررسی ها نشان می دهد در واگذاری ماشین سازی تبریز جرم اتفاق افتاده است.»

بعد از محکومیت فرخزاد خریدار ماشین سازی در دادگاه، سهام این کارخانه استراتژیک تبریز به صندوق فولاد بازگشت اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است.

بعد از واگذاری پرابهام ماشین سازی تبریز و تجربه تلخ ایجاد شده، این بار میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی کشور پوری‌حسینی گفت: از واگذاری سهام پالایشگاه تبریز در بورس خبر می دهد.  

وی واگذاری از طریق بورس و فرابورس را یکی از شفاف‌ترین روش های واگذاری شرکت های دولتی برشمرده و می افزاید:  همچنین چهار شرکت پالایشگاهی تبریز در کنار شرکت های پالایشگاهی تهران، اصفهان و بندرعباس از طرف سازمان خصوصی‌سازی آگهی روزنامه شده‌اند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه آیا اولویت واگذاری به بخش تعاونی مدنظر قرار گرفته است، می گوید: معنی اجرایی اولویت برای بخش تعاون در مورد حراج‌های خارج بورس است، اما در بورس و فرابورس یک رقابتی است که یک نفر می‌تواند موفق شود که ما کاری به نفر دوم نداریم و آن یک نفر می‌تواند بخش خصوصی یا تعاونی باشد و برای ما فرقی نمی‌کند.

به گفته وی، در واگذاری‌های مزایده و پاکتی ممکن است، اگر دو متقاضی تعاونی و غیر تعاونی یک قیمت را ارائه کرده باشند، طبق قانون اولویت با بخش تعاون است، اما در فروش‌های بورسی و فرابورسی رقابت واقعی وجود دارد.

همچنین جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در گفت‌‎و‌گو با خبرنگاران در مورد جزئیات عرضه سهم دولت در شرکت‌های بورسی اظهار کرده بود:  پالایشگاه نفت اصفهان به ارزش ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و پالایشگاه نفت بندر عباس به ارزش ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، پالایشگاه نفت تبریز به ارزش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و همچنین پالایشگاه نفت تهران برای عرضه به بورس و فرابورس اعزام خواهند شد. 

این مقام مسئول تاکید داشت: شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند جزو شرکت‌های سودده هستند.  عدم وجود خریدار در بورس برای شرکت‌های عرضه شده دلیل بر زیان ده بودن آن‌ها نیست.

آنچه مسلم است در کنار ماشین سازی تبریز، چندین بنگاه‌ اقتصادی طی این سال‌ها به دلیل عدم بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسی و واگذاری به افراد فاقد اهلیت و صلاحیت، دچار مشکلات حاد شده و این مشکلات در نهایت با اعتراض و تجمع کارگران بروز و نمود یافته و حواشی زیادی را ایجاد کرد.

اکنون با مطرح شدن نام پالایشگاه تبریز جهت عرضه در بورس، آنچه اهمیت دارد این است که نهادهای نظارتی باید به صورت جدی به حوزه خصوصی سازی ورود کرده و دولت را ملزم به ارائه ریز جزئیات واگذاری‌ها کنند تا از تکرار تجربیات تلخ گذشته جلوگیری شود.

Facebook
Telegram
Twitter
Email