header photo

پناجوی ایرانی برنده گرانترین جایزه ادبی استرالیا شد

پناجوی ایرانی برنده گرانترین جایزه ادبی استرالیا شد

بهروز بوچانی، پناهجوی کرد ایرانی که شش سال است در جزیره مانوس پاپوآ گینه نو محبوس است برنده گران قیمت‌ترین جایزه ادبی استرالیا شد.

بوچانی برای کتاب خاطراتش با نام «رفیقی جز کوهستان ندارم: نوشته‌هایی از زندان مانوس» در دو بخش از جایزه ادبی ویکتورین استرالیا برنده شد. او برنده جایزه ۲۵هزار دلاری بهترین اثر غیر داستانی و جایزه ۱۰۰ هزار دلاری ویکتورین برای ادبیات شد.

بهروز بوچانی در حالی چنین جایزه‌ای را از دولت استرالیا می‌گیرد که خودش اجازه ورود به این کشور را ندارد. او همچنین به خاطر سرعت پایین اینترنت در جزیره‌ای که در آن محبوس است نمی‌تواند تماس تلفنی برقرار کند. او تنها از طریق پیام متنی با بیرون ارتباط دارد. او کتاب خاطراتش را نیز از همین طریق برای مترجمش فرستاده است.

او در مصاحبه با گاردین استرالیا در واکنش به برنده شدنش گفته است: «نمی‌دانم چه باید بگویم. احساس متناقضی دارم. من این کتاب را برای جایزه ننوشته‌ بودم. هدفم این بود که مردم استرالیا و جهان بفهمند که این سیستم چگونه در شش سال گذشته مردم بی‌گناه را در مانوس و نائورو شکنجه کرده است. امیدوارم این جایزه توجه بیشتری را به وضعیت ما جلب کند، تغییری واقعی ایجاد کند و به این سیاست وحشیانه پایان دهد

منبعگاردین

Go Back

Comment