آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

چرا همتی نه

مجتبی لطفی (از شاگردان آیت الله منتظری در قم)

سه حوزه مهم توسعه اقتصادی، سیاست خارجی و سیاسی، گلوگاههای مهمی است که خوی انحصار و اقتدار و رانت در کشور به هیچ وجه آن را در اختیار رئیس جمهور قرار نمی دهد.

جناب دکتر مطهری که تا چند روز گذشته به دلیل نبود کاندیدای اصلاح طلب، با شرکت در انتخابات، میانه ای نداشت در اطلاعیه­‌ای نوشته است به این دلایل به همتی رأی بدهید: «بهبود اقتصاد، سیاست خارجی،و محدود نشدن آزادی ها

هیچ کسی نداند جناب مطهری خوب می داند که سه حوزه مهم توسعه اقتصادی، سیاست خارجی و سیاسی، گلوگاههای مهمی است که خوی انحصار و اقتدار و رانت در کشور به هیچ وجه آن را در اختیار رئیس جمهور قرار نمی دهد. عجین بودن توسعه اقتصادی با دو حوزه سیاست خارجی و آزادی، قابل انکار نیست اما سیاست خارجی توسط چه کسی تعیین تکلیف می شود؟ رابطه با دنیا با تحفظ بر منافع ملی، در کجای منظومه تصمیم گیر سیاست خارجی جای دارد؟ جذب سرمایه و ایجاد شغل و کسب کار برای هم وطنان، با سیاست های سلبی استکبار ستیزانه و دخالت های منفعت سوز، در منطقه و جهان ممکن است؟ آیا جناب همتی این توان را دارد که در مقابل تفکرات سلبی و اقتدار گرایی ناعاقلانه در سیاست خارجی ایستادگی کند و آیا سابقه ای از وی در ایستادن بر سر مواضع سراغ دارید؟ آزادی های مشروع و مصرح در قانون اساسی و حقوق شهروندی به ویژه دگراندیشان سیاسی، خود معرکه آراست. در طول این چهل اندی سال به جز مقطعی در دوران خاتمی، توانستیم حقوق ملت در فصل سوم قاون اساسی را اجرایی کنیم؟ آزادی های مردم توسط کدام اردوگاههای پنهان و آشکار مورد تعرض قرار می گیرد و آیا جناب همتی از حسن روحانی قوی‌تر است که بتواند به قول خودش در مقابل پول، سلاح و رسانه بایستد؟! حسن روحانی قول داد حصر کروبی و میر حسین موسوی و زهرا رهنورد را بردارد، اما توانست و آیا اعلام کرد که چه کسی و چه کسانی نمی گذارند این حصر غیر قانونی ادامه یابد؟! اگر جناب همتی همین الان با مردم میثاق بندد و با جریان اقتدار با اسم و رسم اتمام حجت کند که اگر نتوانست، استعفا دهد، چرا که نه! ولی این پتانسیل در وی هست؟!

کوتاه سخن اینکه: اگر اصلاح طلبان (که فعلا برخی روزنامه نگارانشان دچار دریوزگی و بیعت با رئیسی شدند) تمامی تخم مرغ های خود را در سبد همتی بگذارند، اگر خوش بینانه رأی هم بیاورد! با کدام ضمانت به قول و قرارهایی که داد و می دانست نمی تواند انجام دهد، ملتزم خواهد بود؟!

اعتبار اصلاح طلبان گرچه تا میزانی در جامعه کمتر شده است، ولی بهتر نیست با دنده سنگین حرکت کرده، بگذارند این گردنه نیز با نیک نامی رد شود، بدون هزینه و کشت در زمینی که فایده مطلوبی ندارد؟ نشان به این نشان که تا این زمان، در میان آرای خاموش موجی برنخاسته است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email