آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

با وجود فشار شدید نیروهای امنیتی، دانشجویان روز خود را به شکلی نمایان به روز همبستگی با جنبش انقلابی تبدیل کردند. در دانشگاه‌های بسیاری دانشجویان توانستند جمع شوند و خشم خود را علیه رژیم ابراز کنند.

روز دانشجو به نقطه اوج اعتراضات سراسری سه روزه در دانشگاه‌ها تبدیل شد. دانشجویان معترض سراسر کشور در روز چهارشنبه ۱۶ آذر یاد کشته‌شدگان را گرامی داشتند و همبستگی پرشور خود را با جنبش “زن، زندگی، آزادی”، دانشجویان زندانی و همه دیگر زندانیان نشان دادند. انزجار و خشم و مطالبات این دانشجویان در شعارهایی که سر می‌دادند تجسم یافته بود. 

گروه‌هایی از دانشجویان با آفریدن آثار هنری اعتراض خود را به حاکمیت نشان دادند. عکس‌ها و ویدئوهایی که از مراسم روز دانشجو منتشر شده است پرشمارند. 

عضو هیئت مرگ، ابراهیم رئیسی، برای قدرت‌نمایی و عادی جلوه دادن وضعیت به دانشگاه تهران رفت. از این رو حال و هوای خیابان انقلاب به‌شدت امنیتی بود. حراست دانشگاه تهران با سختگیری ویژه‌ای دانشجویان را در داخل دانشگاه کنترل می‌کرد. سخنرانی رئیسی با حضور تعدادی از دانشجوهای خودی برگزار شد که سؤال‌های نا‌به‌جایی درباره وعده‌های انتخاباتی نیز از او از او پرسیدند و او هم پاسخ‌هایی بی‌سروته داد و بی‌کفایتی خود را به گردن توطئه دشمن انداخت. 

علیرضا زاکانی که روز گذشته به دانشگاه شریف رفته بود، امروز به دانشگاه شهید بهشتی رفت و سخنرانی کرد. به گزارش رویداد ۲۴، از حضور تعدادی از دانشجویان معترض جلوگیری شده بود. سخنرانی زاکانی با کف و سوت دانشجویان حامی زاکانی همراه بود و تعداد اندکی از منتقدان حضور داشتند. از معدود دانشجویانی که در جلسه حضور داشتند، برخی شعار دادند. زمانی که او در حال انداختن تقصیر همه چیز بر گردن دشمن یعنی اسرائیل بود یکی از دانشجویان به او گفت: دشمن تویی. 

مراسم دولتی روز دانشجو در دانشگاه آزاد رشت − هیچ دانشجویی شرکت نکرد

اعتراضات سراسری در بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر ایران در همبستگی با فراخوان سه روزه قیام ژینا از ۱۴ آذر آغاز شده است. دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور به مناسبت روز دانشجو ۱۵ بیانیه‌ای نوشتند و آن را چنین آغاز کردند:

ما دانشجویان، جدا از انقلاب برای حق زندگی انسانی، مرفه و سعادتمند برای همگان، برای آزادی بی‌قید و شرط بیان، برای نابودی آپارتاید جنسیتی و برای رفع کامل تبعیض و نابرابری‌ها در همه سطوح نیستیم. ما در همراهی کامل انقلاب بزرگ مردم علیه جمهوری اسلامی، از همان ابتدای کار تا امروز قوی و همبسته با سایر انقلابیون کل کشور، در سنگر ایستاده‌ایم.

آنها ادامه دادند: ۱۶ آذر امسال برای ما دادخواهی از کشته‌شدگان انقلاب‌مان، حمایت عملی و سراسری از اعتصاب کامیون‌داران و کارگران صنایع بزرگ، گسترش اعتصاب و اعتراض به تمام دانشگاه‌ها و مدارس است. مدارسی که دانش‌آموزانش مانند نیکا و سارینا به دست حکومت جلادها و جنایتکاران به قتل رسیدند و دانشگاه‌هایی که دانشجوهایش مانند آیلارها و حمیدرضاها کشته شدند و یا در ابعاد صدها نفره در زندان هستند.

دانشجویان دانشگاه‌های دیگری نیز در حمایت از روز دانشجو و اعتراضات انقلابی مردم بیانیه نوشتند. به گزارش کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور، اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی  در با نوشتن بیانیه‌ای در حمایت از همکلاسی‌های بازداشتی اعلام استعفای دسته‌جمعی کردند. به گزارش کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو، انجمن اسلامی دانشجويان پيشرو نیز بیانیه‌ای منتشر کردند. 

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر جلوی دانشکده ریاضی تجمع کردند و شعار دادند: «از زاهدان تا تهران جانم فدای ایران»، «صدای مردم شدیم تهدید و تعلیق شدیم»، «بترسید بترسید ما همه با هم هستیم»، «چه باحجاب چه بی‌حجاب پیش به‌‌سوی انقلاب»، «وعده‌هاشون سرابه جوابش انقلابه»، «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان»، «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» و«هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه». ویدئوهای بسیاری از تجمع این دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

حراست و نیروهای لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر حمله کردند و کوشیدند سد راه دانشجویان شوند. در ویدئویی از این حملات و اعتراضات دانشجویان شعار می‌دهند: بی‌شرف، بی‌شرف. شعارهای دیگری نیز سر می‌دهند. 

۱۶ آذر: تداوم اعتصاب‌های کارگری، فراخوان کادر درمان به تجمع سکوت مقابل زندان اوین

اعتصاب کارگران پتروشیمی کردستان (سنندج) وارد سومین روز شد. کارگران سیمان سپاهان اصفهان به اعتصاب خود ادامه دادند. کامیون‌داران و رانندگان کامیون دوازدهمین روز اعتصاب خود را سپری کردند. در مشهد، گارد ویژه و بسیجی‌ها به تجمع ۱۶ آذر پزشکان حمله کردند.

اعتصاب‌های کارگری در بطن اعتصابات سراسری ۳ روزه

اعتراض و اعتصاب سراسری سه روزه ۱۴ تا ۱۶ آذر در شرایطی آغاز شد که اعتصاب‌های پراکنده اما متعددی در مراکز تولیدی و خدماتی مناطق مختلف کشور در جریان بود. به‌رغم تهدید، احضار و دستگیری فعالان صنفی و امنیتی تر شدن فضای مراکز تولیدی و خدماتی، و نیز دشوارتر شدن ارسال تصویر و گزارش از اعتصاب‌ها، در جریان اعتصاب ۳ روزه، خبرهای از مراکزی متعدد امکان انتشار یافت.

۱۴ آذر: کارگران کارخانه سیمان سپاهان اصفهان، کارکنان آلومینیوم المهدی بندرعباس، کارکنان مجتمع پتروشیمی کردستان واقع در سنندج، پیمانکاران و پرسنل پروژه ساخت منازل مسکونی پرسنل ارتش در کرمانشاه اعتصاب کردند. اعتصاب کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر ادامه یافت. اعتصاب کامیون‌داران که از ۵ آذر در برخی مناطق آغاز شده است، دوشنبه نیز ادامه یافت. «اتحاد پزشکان» اعلام کرد «جامعه درمانی ایران اعم از پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپها، رادیولوژیست‌ها ماماها، بهیارها، گفتاردرمان‌ها و شنوایی سنج‌ها و… در کنار مردم به اعتصابات سراسری» می‌پیوندند.

۱۵ آذر: سه شنبه ۱۵ آذر اعتصاب کارگران سیمان سپاهان و پتروشیمی کردستان برای دومین روز ادامه یافت. ۶۰۰ کارگران پیمانی پتروشیمی چوار و ۴۵۰۰ کارگر پالایشگاه آبادان به عدم اجرای طبقه بندی مشاغل اعتراض کردند. خبر اعتراض کارگران روغن نباتی نرگس شیراز و داروگر تهران به تعویق حقوق و حق بیمه، رکود تولید و نداشتن امنیت شغلی نیز ۱۵ آذر به رسانه‌ها راه یافت.

سه شنبه ۱۵ آذر، در دومین روز همبستگی پزشکان و کادر درمان با اعتراضات سراسری، قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای پزشک زندانی حمید قره‌حسنلو، و ۲۵ سال زندان برای همسر او در دادگاه بدوی خبر داد.
اعتصاب کامیون‌داران که از ۵ آذر آغاز شده نیز ادامه یافت.

۱۶ آذر: اعتصاب کارگران پتروشیمی کردستان (سنندج) وارد سومین روز شد.

کارگران سیمان سپاهان اصفهان به‌رغم تمهیدات مدیریت، از جمله تعطیل کردن سرویس حمل و نقل، خود را برای ادامه اعتصاب به مقابل کارخانه رساندند و زمانی که با درهای بسته شده کارخانه روبرو شدند، مقابل شرکت تجمع کردند. کارگران در جریان اعتصاب، مدیر عامل و دو تن از مدیران شرکت را اخراج کردند.

کامیونداران و رانندگان کامیون دوازدهمین روز اعتصاب خود را سپری کردند. در مراسم دولتی روز دانشجو در دانشگاه تهران فردی به نام عباس خاکبازان، به عنوان نماینده صنف کامیون‌داران سخنرانی و اعتصاب ۱۲ روزه کامیونداران را تکذیب کرد. این در حالی است که کلیپ هایی از پایانه‌های مرزی خالی از کامیون از جمله مرز تمرچین طرف گمرک عراق نشان از ادامه اعتصاب داشت.

حکومت همچنین کوشید از طریق ترغیب رانندگان اعتصاب شکن به شکایت از همکارانشان و دستگیری رانندگان اعتصابی در جاده‌ها به اتهام «ناامن‌سازی جاده‌ها»، اعتصاب کنندگان را زیرفشار بگذارد.

تشکل دولتی «انجمن صنفی» کامیون‌داران شهرضا و حومه در فراخوانی کامیون‌داران را ترغیب کرد علیه «معاندان» و «اغتشاشگران» شکایت کنند.

نیروی انتظامی شهرستان شهرضا هم ۱۵ آذر اعلام کرد «عوامل اصلی ناامن‌سازی جاده‌ها در حوزه استحفاظی شهرستان شهرضا» را دستگیر کرده است. در توضیح خبر آمده است دو نفر که که با پژو ۴۰۵ با تهدید و ایجاد رعب و وحشت برای اجبار کامیونداران به اعتصاب اقدام میکردند دستگیر و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

کلیپی با توضیح اعتصاب تراکتورداران تربت جام بخاطر کمبود سوخت در روز ۱۶ آذر منتشر شده است.

خبرهایی هم مبنی بر اعتصاب پرسنل شرکت قالب‌های صنعتی سایپا و اعتصاب پرسنل نیروگاه گازی خلیج فارس در ۱۵ آذر منتشر شده که راستی آزمایی آن ها ممکن نیست.

ادامه اعتراضات پزشکان: فراخوان «کادر درمان آزادیخواه»: برای تجمع سکوت مقابل زندان اوین

کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپها، رادیولوژیست‌ها، ماماها، بهیارها، گفتاردرمان‌ها و شنوایی‌سنج‌ها در همبستگی با اعتراضات سراسری و اعتراض به دستگیری و سرکوب معترضان از جمله کادر درمان، از دوشنبه ۱۴ آذر به اعتصابات سراسری پیوستند.

کانال‌های اطلاع رسانی پزشکان، درباره میزان شرکت پزشکان و سایر کادر درمان در اعتصاب ۳ روزه نوشتند ۳۰ تا ۴۰ درصد مطب‌ها در اعتصاب بودند.

یک پزشک نوشته است در درمانگاهی که او کار می‌کند از مجموع ۱۴ پزشک، ۸ تن در اعتصاب بودند و باقی هم تنها برای ویزیت بیماران به درمانگاه آمدند.

در مشهد، گارد ویژه و بسیجی‌ها به تجمع ۱۶ آذر پزشکان حمله کردند. همزمان با شلیک هوایی موتوری‌ها با ضرب و شتم پزشکان زن، آن‌ها را متفرق کردند.

یک پزشک از مشهد، در مورد برخورد رییس دانشگاه علوم پزشکی با پزشکان معترض گزارش داده است. بنابر روایت این پزشک، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستور داد از ورود پزشکانی که در سکوت تجمع کرده بودند، به داخل ساختمان مرکزی دانشگاه ممانعت شود و گارد ویژه و بسیج پزشکان را مضروب و بازداشت کنند.

این پزشک خطاب به گارد ویژه و بسیجی‌ها نوشته است:

«گارد ویژه و بسیجی عزیز، خودت وقتی نزدیکانت محتاج پزشکان می‌شوند چه میکنی، که اکنون به این راحتی به مدافعان سلامت اهانت می‌کنی! تیراندازی در روز روشن! در خیابانی به این شلوغی در مرکز شهر در زمان تعطیلی مدارس!»

سه شنبه ۱۵ آذر دستگاه قضایی روز برای ۵ تن از دستگیر شدگان اعتراضات سراسری، حکم اعدام صادر کرد.

یکی از این ۵ تن، حمید قره‌حسنلو پزشک است. او در مراسم چهلم حدیث نجفی، به همراه همسرش فرزانه قره‌حسنلو بازداشت و به اتهام قتل یک بسیجی در کرج شکنجه و به اعدام محکوم شد.

حکم دادگاه چهارشنبه ۱۶ آذر، در حالی که این پزشک در بیمارستان بستری بود، به او ابلاغ شد.

حمید قره‌حسنلو در میان فعالان اجتماعی به عنوان مدافع حقوق کودکان کار و حق آموزش برابر کرودکان شناخته شده است و دستگیری، شکنجه و صدور حکم اعدام این پزشک و متخصص رادیولوژی موجی از اعتراض را برانگیخت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در باره او نوشته است:

«دکتر حمید قره حسنلو پزشک و متخصص رادیولوژی که عمری برای خدمت، سر از پا نمی‌شناخت، بدون دادرسی عادلانه و داشتن وکیل انتخابی، برای اتهامی بی اساس به اعدام محکوم شده است. حمید قره‌حسنلو تمام عمر دغدغه کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل را داشت. ساخت سه مدرسه در مناطق محروم از جمله فعالیت‌های ماندگار این پزشک ملی و انسان است.»

«کادر درمان آزادیخواه» با انتشار بیانیه‌ای از کادر درمان خواست با لباس کار (روپوش سفید) ساعت ۱۱ پنجشنبه ۱۷ آذر در تهران رو به روی زندان اوین و در مراکز سایر استان‌ها مقابل استانداری جمع شوند و با تجمع سکوت به صدور حکم اعدام برای «خیر مدرسه ساز دکتر قره حسنلو» اعتراض کنند.

در این بیانیه بار دیگر بر همبستگی کادر درمان با مبارزات سراسری تاکید شده و آمده است:

«ما ضمن محکوم کردن اقدامات سرکوبگرانه و شکنجه و کشتار در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی منجمله کادر درمان هستیم. ما در کنار مردم کشورمان در خیزش سراسری برعلیه ظلم و دیکتاتوری ایستاده‌ایم.»

Facebook
Telegram
Twitter
Email