header photo

۸۰ روستای بخش ارشق مشگین شهر کمبود آب دارند

۸۰ روستای بخش ارشق مشگین شهر کمبود آب دارند

 

بخشدار ارشق مشگین‌شهر گفت: بدلیل خشکسالی و به تاخیر افتادن بهره‌برداری از سدسبلان ۸۰ روستای این بخش با کمبود آب مواجه هستند.

ظاهر نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:روستاهای بخش ارشق مشگین‌شهر دارای ۱۲ هزار جمعیت است که در سال‌های اخیر به سبب مشکلات آب ،راه و نبود اشتغال عده‌ای به شهرهای دیگر مهاجرت کردند.

وی ادامه داد:  هر چند از سال گذشته مهاجرت معکوس در مناطقی از این بخش به لحاظ اشتغال پایدار روستایی  اتفاق افتاده ولی هنوز کاهش جمعیت این روستاها نگران کننده است.

وی بیان کرد: ۷۵ روستای این بخش در نوار مرزی آذربایجان واقع شده که از داشتن آب سالم و کافی و راه مناسب محروم هستند.

نوری اظهار داشت:در حال حاضر آب مورد نیاز بیشتر این روستاها از چاه تامین می شود که از بهداشت لازم برخوردار نیست و آب برخی از روستاها هم از طریق تانکر سیار آبرسانی تهیه می شود.

بخشدار ارشق افزود: دلیل اصلی کمبود آب این روستاها تکمیل نشدن سد سبلان است که بهره‌برداری آن به تاخیر افتاده و اگر این سد راه اندازی شود مشکل و کمبودی در تامین  آب روستاها وجود نخواهد داشت.

وی گفت: خواسته‌های اصلی مردم این بخش،تامین آب آشامیدنی ،ترمیم و آسفالت راه‌ها است که  با تکمیل سد سبلان و احداث راه‌های روستایی با تامین قیر رایگان این مطالبات تحقق می یابد.

نوری اظهار داشت: برای تامین آب روستاهای بخش ارشق سه مجتمع آبرسانی احداث شده که این مجتمع‌ها کفاف تامین آب آشامیدنی روستاها را ندارد.

وی اضافه کرد: مجتمع جبارلو آب ۳۲ روستا ،مجتمع دره بیگلو آب  ۲ روستا و مجتمع خلیف داود هم آب ۲ روستا را تامین می کند که نیاز است با توسعه آنها کمبود آب روستاها برطرف شود.

بخشدار ارشق گفت: احداث مجتمع سیدبیگلو هم در حال پیگیری است و در صورت اجرای آن آب آشامیدنی ۹ روستا تامین می شود.

وی گفت:برای جلوگیری از مهاجرت ساکنان این روستاها اشتغال پایدار روستایی با ارایه تسهیلات کم بهره مدنظر قرار گرفته و این طرح موجب مهاجرت معکوس به روستاهای منطقه شده است.

Go Back

Comment