آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد؟

وعده های حسن روحانی در تبریز

حسن روحانی ریاست جمهور منتخب یازدهمین دوره ریاست جمهوری قبل از انتخابات در سفری که به تبریز دادشت وعده هایی به مردم آذربایجان داد. اکنون حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور دور یازدهم جمهوری اسلامی برگزیده شده است. طبق آرای اعلام شده اکثریت آذربایجانیها به او رای داده اند. یکی از مهمترین دلایلی که اکثریت شرکت کنندگان در انتخابات از آن جمله رای دهندگان آذربایجانی به او رای داده اند، متفاوت بودن نظرات او برای حل مشکلات و بر آورده کردن بخشی از خواسته های اهالی این منطقه می باشد. برای ثبت در تاریخ و یاد آوری آن فراز هایی از سخنان وی را که در تبریز گفته اند، می نویسیم.

ــ شخصیت ها و مردم آذربایجان در پیشینه قیام های انقلابی کشور نقش بسزایی داشته اند.

ــ عده ای انگشت شمار رسانه ملی را به رسانه میلی تبدیل کرده اند.

ــ  دولت من موظف به رفع چالش ها و تحریم ها و رسیدگی به مشکلاتی چون بیکاری می باشد.

ــ زنان در دولت تدبیر و امیدحقوقی برابر با مردان خواهند داشت.

ــ  در دولت تدبیر و امید شاهد تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی در تبریز خواهیم بود.

ــ ما اهل تسلیم در برابر بیگانگان نیستیم ولکن اهلد تقابل و ماجراجویی نیز نیستیم

ــ دلیل افزایش اعتیاد نبود شور و نشاط در کشور است.

ــ از مدیران بومی در مناطق مختلف کشور استفاده خواهد شد.

ــ  دانشگاه محل امنی برای دانشجو خواهد بود و اخلاق در جامعه  احیا خواهد شد.

دستگیری گروهی از جوانا تبریزی یک روز پس از انتخابات:

عصر روز گذشته، ۲۵ خرداد ماه و در پی پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، جمعی از طرفداران وی در تبریز جهت برپایی جشن و شادی در این رابطه به خیابان‌ها سرازیر شدند.

این مراسم که از حوالی ساعت ۸ بعد از ظهر و در حدفاصل میدان آبرسان و فلکه‌ی دانشگاه تبریز آغاز شده بود و تا پاسی از شب نیز با شعارهای گوناگون از جمله شعار محوری “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” ادامه داشت؛ در نهایت و در حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب با دخالت نیروهای پلیس امنیت و نیز اطلاعات سپاه با تعقیب شعاردهندگان و ضرب و شتم شدید آن‌ها به پایان رسید.

این در حالیست که عده‌ای از جوانان در این درگیری‌ها دستگیر و به اطلاعات سپاه تبریز منتقل شدند.

در پی جشن پیروزی تیم ملی فوتبال، بیش از ۹۰ تن در تبریز بازداشت شدند

در پی صعود تیم فوتبال ایران به جام جهانی و سرازیر شدن مردم شهر تبریز به خیابان‌ها نیروهای انتظامی بیش از ۹۰ تن را در نقاط مختلف این شهر بازداشت کرده‌اند.

بنا به گزارش خبر گزاری ها، در پی تجمع مردم تبریز و سر دادن شعارهایی مانند “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” نیروهای انتظامی با هجوم به این تجمع بیش از ۹۰ تن را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش فعالین دانشجویی بهنام نیکزاد، امین فرید یحیایی و علی اروج‌زاده نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

ماموران امنیتی همچنین روز بعد با مراجعه به منزل این سه دانشجو اقدام به تفتیش منزل و ضبط کتب، کامپیوتر، مودم و پرینتر آن‌ها کرده‌اند.

بهنام نیک‌زاد دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه‌ آزاد تبریز، پیش‌تر و در جریان اعتراضات ۱۳ آبان ۱۳۸۸ تبریز نیز بازداشت و پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد.

در گذشت افشین اسانلو زندانی سیاسی

بنا بر گزارش های رسیده افشین اسانلو، از زندانیان سیاسی در ایران در پی سکته قلبی در زندان درگذشته است.آقای اسانلو پنجشنبه، ۳۰ خرداد پس از سکته در زندان رجایی شهر کرج به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد و صبح روز جمعه، ۳۱ خرداد در بیمارستان شهید رجایی کرج درگذشت.او هنگام مرگ ۴۲ ساله داشت.او در جریان اعتراض خیابانی مخالفان دولت در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ دستگیر شد و سال گذشته در به جرم “اجتماع غیرقانونی و تبانی” به پنج سال زندان محکوم شد که حکم او در دادگاه تجدید نظر تائید شد.

افشین اسانلو، برادر منصور اسانلو، رئیس پیشین هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از فعالان کارگری بود که در سال ۱۳۸۶ به پنج سال حبس محکوم شد و اکنون در خارج از کشور به سر می برد

دو هزارو۲۰۰ هکتار از اراضی آذرشهرتحت تاثیر پسروی آب دریاچه اورمیه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: دو هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین های زراعی و باغی این شهرستان تحت تاثیر شدید پسروی آب دریاچه اورمیه قرار گرفته است. فیروز طلوع حیات  در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: این اراضی در حاشیه دریاچه اورمیه واقع شده وکمبود آب کشاورزی و شوری بیش از حد آب چاه های کشاورزی موجب تخریب خاک حاصل خیز و خشک شدن باغات شده است.

 وی گفت: اقدامات مختلفی برای جایگزین کردن محصولات زراعی و باغی مناسب و سازگار با وضعیت آب و هوایی محیط و شوری زمین ها انجام شده و کشت درختان پسته در این مناطق نتیجه خوبی داده است.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر اظهارکرد: تاکنون در ۸۰ هکتار از اراضی بخش گوگان در حاشیه دریاچه اورمیه درختان پسته کشت شده و این کار به جهت سازگاری و علاقمندی باغداران و زارعان در حال توسعه است.

طلوع حیات خاطرنشان کرد: برای آشنایی بیشتر کشاورزان با نحوه کاشت و نگهداری درختان پسته در مناطق زراعی شوره زار از طرف جهادکشاورزی یک دوره آموزشی برای باغداران و صاحبان مزارع زراعی حاشیه دریاچه اورمیه برگزار شده است.

وی با اشاره به کمبود آب کشاورزی در بخش گوگان و دهستان شیرامین بر جایگزین کردن محصولات کم آبی و استفاده از شیوه جدید آبیاری تاکید کرد.

 طلوع حیات همچنین از انتخاب روستای قشلاق بخش گوگان به عنوان پایلوت حفظ وضعیت موجود کشاورزی با استفاده از راه کارهای جدید علمی در حاشیه دریاچه اورمیه خبر داد.

گفتنی است در شهرستان آذرشهر ۲۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغات دیم و آبی وجود دارد که سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از جمله ۹۰ درصد سیر استان در این منطقه تولید می شود

حامد منصوری، کارشناس آب و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته زهکشی و آبیاری، در رابطه با بحران دریاچه ارومیه به «شرق» گفته است: اگر بخواهیم مشکل دریاچه ارومیه را فارغ از سهم عوامل طبیعی مانند خشکسالی و دیگر موارد بررسی کنیم به نظر من بیشترین سهم وزارت نیرو در زمینه کم‌کاری در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در حومه دریاچه ارومیه و بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه است، چرا که شبکه آبیاری و زهکشی بسیاری از رودخانه‌هایی که حوزه آبریزشان دریاچه ارومیه است تکمیل نشده است. در حالی که 40 سال پیش اجرای این طرح به کارشناسانی از کشور چکسلواکی سپرده شده بود و آنها بخشی از پروژه را انجام داده اما با وقوع انقلاب کار نیمه تمام ماند و شبکه آبیاری و زهکشی حدود 17هزار هکتار از حوزه آبریز دریاچه اجرا نشد.»

این کارشناس مسایل آب در ادامه افزود: «با وجود گذشت 34 سال از انقلاب وزارت نیرو که متولی اجرای این کار بود تنها حدود پنج‌هزار هکتار از این زمین‌ها را به شبکه آبیاری و زهکشی مجهز کرد و همچنان 12‌هزار هکتار بدون طرح مانده است. این مساله از آن رو مهم و دارای اهمیت بسیار است که بدانیم سطح راندمان در آبیاری سنتی که در این منطقه هم بسیار رواج دارد، کمتر از 30‌درصد است، اما اگر این کار اجرا می‌شد با توجه به راندمان روش‌های آبیاری تحت فشار که بین 70 تا 80‌درصد است، اگر شبکه آبیاری و زهکشی تکمیل می‌شد و در همه این سال‌ها راندمان آبیاری به این سطح می‌رسید، آنگاه حجم بسیار زیادی از آب هدر رفته ذخیره می‌شد و به دریاچه ارومیه می‌ریخت.»

علاوه بر آن کارشناسان معتقدند با  ساخت سدهای متعدد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و از بین رفتن تعادل منابع آبی در این حوزه؛ همچنین استفاده بیش از حد استاندارد از منابع آبی مانند رودخانه‌های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه و احداث بیش از 20‌هزار چاه غیرمجاز برداشت آب در حوزه دریاچه ارومیه، به عنوان دلایل اصلی وقوع خشکی در دریاچه ارومیه مطرح است. 

Facebook
Telegram
Twitter
Email