آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

21فوریه 2023 داده هایی از کمیسرعالی حقوق بشرسازمان ملل متحد انتشار یافت.

صلح وامنیت  و نتیجه جنگ در 12 ماه گذشته در اوکراین، حداقل 8006 غیرنظامی کشته و 13287 نفر مجروح شدند. این آمار را ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بیان کرد

روز سه‌شنبه، کارشناسان دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) داده‌هایی را درباره تلفات غیرنظامیان بین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، زمانی که تهاجم (عملیات ویژه- م )تمام‌مقیاس روسیه به اوکراین آغاز شد، تا ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ منتشر کردند. آنها تاکید کردند که تعداد واقعی قربانیان می تواند بسیار بیشتر باشد – هنوز همه داده ها به طور رسمی تایید نشده اند..

 درصد قربانیانی که جنسیت آنها قابل شناسایی است مرد61.1 و 39.9 درصد زن هستند. درنتیجه اقدامات487 کودک کشته و 954 نفر مجروح شدند.

ولکرتورک گفت: این ارقام که امروز منتشر شد، حکایت از تلفات و مصائب وارده به مردم از آغاز 24 فوریه 2022 دارد، که من از اوکراین بازدید کردم این داده ها فقط نوک کوه یخ است. تلفات غیرنظامیان غیرقابل تحمل است. به دلیل کمبود برق و آب در ماه های سرد زمستان، تقریبا 18 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز مبرم دارند. وی افزود: حدود 14 میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

وی تاکید کرد که جنگ به نوعی بر همه گروه های مردم تاثیر گذاشته است. بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل حمله به مؤسسات آموزشی قادر به ادامه تحصیل نبودند. سالمندان و افراد دارای معلولیت با مشکلات بسیار زیادی روبرو بودند – برخی از آنها نمی توانستند به پناهگاه ها برسند یا برعکس مجبور بودند دوره های طولانی را در زیرزمین ها بگذرانند، در شرایطی که سلامت آنها را تهدید می کرد. همانطور که تورک اشاره کرد، بیشتر کسانی که هنوز در مناطق درگیری باقی مانده اند، افراد مسن هستند که نمی توانند یا نمی خواهند خانه های خود را ترک کنند.

پناهندگان اوکراینی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تارنمای خود اعلان کرد که از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه 2022 تاکنون، بیش از ۱0میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور گذر کرده اند این در حالی است که بیش از پنج میلیون نفر نیز در داخل اوکراین مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

. خبرگزاری تاس با اشاره به ادعای «یوهانسون» مبنی بر اینکه از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جمهوری چک، لهستان، استونی، بلغارستان و لتونی به ترتیب بیشترین تعداد پناهجو از اوکراین را داشته‌اند، افزوده بود:

 گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که روسیه با پذیرش یک میلیون و ۴۱۲ هزار پناهنده اوکراینی نخستین کشور در این فهرست است و پس از آن، لهستان با یک میلیون و ۱۹۵ هزار نفر، آلمان با ۸۶۷ هزار نفر و جمهوری چک با ۳۸۲ هزار نفر، بالاترین آمار دریافت پناهجو را دارند.

آنچه بیش ازهمه سبب آغاز جنگ شد، توسعه ناتو تا بیخ گوش روسیه است.

کودتای فاشیستی ۲۰۱۴ در اوکراین و پس از آن تحمیل رویکردهای فاشیستی بر مردم دونباس و کشتار نزدیک به ۱۵ هزار نفر از آنها توسط حاکمیت فاشیستی اوکراین و عدم پایبندی دولت اوکراین به موافقتنامه های مینسک (نرماند 1-2)و حمایت بی دریغ آمریکا و اتحادیه اروپا و ناتو از فاشیست های حاکم بر اوکراین بود. روسیه اگر عملیات ویژه را آغاز نمی کرد، امروز باید در کریمه و شاید هم در مسکو می جنگید. ساده اندیشی است که کسی پروژه بالکانیزاسیون و تکه پاره کردن یوگسلاوی را به یاد داشته باشد و معنی اقدامات ناتو در اطراف روسیه و به ویژه اوکراین را به منظور تجزیه روسیه متوجه نشود و فکر کند که روسیه باید تماشاگر این اوضاع می بود و برای دفاع از امنیت خود برابر ماده ۵۱ منشور ملل متحد اقدام نمی کرد. این رویکرد در واقع به معنای آن بود که پوتین هم همان راه یلتسین را (این بار برای روسیه) دنبال می کرد . اظهار نظر مسئولانه در ارتباط با جنگ و نیز صلح که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با اقدامات جنگ افروزانه خود و ممانعت اوکراین از مذاکره ، عامل شروع و مانع اصلی خاتمه آن بوده اند، باید متمرکز بر فشار بر آنها از طریق جنبش صلح و ضد فاشیسم در همین کشورها باشد نه فشار بر دولت روسیه و همسو با آنها کامنت مسعود امیدی پژوهشگر

با آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده آمریکا تحریم‌های سنگینی بر کشور روسیه اعمال و دسترسی بانک‌های روسی را به سامانه پرداخت سوئیفت (1) قطع کرد و این کشور را بر آن داشت تا به دنبال حذف حداکثری دلار از مبادلات خود برای دور زدن تحریم‌ها باشد. کشور روسیه برای کنار زدن سوئیفت سامانه میر را طراحی کرد که جایگزینی روسی برای سوئیفت است. سامانه میر در حال حاضر در کشور‌هایی از قبیل چین، ترکیه، امارات، آذربایجان، مصر، ایران، آبخازیا، ارمنستان، بلاروس، ویتنام، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، کره جنوبی و اوستیای جنوبی قابل استفاده است و روسیه در حال مذاکره با بحرین، هند، کوبا، میانمار، نیجریه، تایلند و سایر کشور‌ها برای توسعه این سامانه است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد با پرداخت وام ۱۵.۶ میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کرده است؛ رقمی که بخشی از کمک ۱۱۵ میلیارد دلاری بین‌المللی به منظور تامین نیازهای فوری این کشور در جنگ با روسیه است.

 غرب تاکنون 120 میلیارد دلار سلاح و پول به اوکراین داده است.

دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا میزان کمک‌های نقدی و تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو به اوکراین را اعلام کرد: از 120میلیارد دلار! او هیچ اشاره‌ای به مشکلات اقتصادی این کمک‌ها که  دامن مردم غرب را گرفته، نکرد.

واکنش کرملین به درز اسناد نظامی آمریکا درباره جنگ اوکراین.

در پی انتشار اسناد نظامی آمریکا در اینترنت، سخنگوی کرملین گفت که مسکو از قبل می‌دانست که آمریکا و ناتو در جنگ اوکراین دخالت دارند.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ما هیچ شکی درباره حضور مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا و ناتو در جنگ اوکراین و روسیه نداریم. سطح مداخله آن‌ها به مرور در حال افزایش است. ما این روند را به خوبی تحت نظر داریم. این مداخله قصه را پیچیده‌تر می‌کند، اما در نتیجه نهایی جنگ تاثیری ندارد.

هفته گذشته اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد، آمریکا به ارزیابی توان، مهمات، هزینه‌ها و آمادگی نیروهای اوکراین برای ضدحملات بهار پرداخته است. پسکوف از اظهارنظر مستقیم در این باره خودداری کرد.

این اسناد همچنین شامل ارزیابی آمریکا از تلفات دو طرف، ارسال تسلیحات ناتو به کی‌یف و برنامه زمانی آموزش نیروهای اوکراینی است. برخی از این سندها در دسته «فوق‌محرمانه» قرار دارند. یکی از این اسناد نشان داد که آمریکا و ناتو در حال آموزش و تجهیز ۹ تیپ از ۱۲ تیپ رزمی اوکراین است.

اعتراضات گسترده مردم اروپا از شرایط زندگی ، گرانی ،دخالت در جنگ اوکراین مردم روسیه با تحمل به امید بهبود زندگی !؟

کارشناسان و ناظران بر این عقیده اند تا زمانی که دولت‌ها مجبور به تغییر سیاست‌های خود در قبال مردم نشوند، اعتراض‌ها در شهر ها متوقف نخواهد شد.

چندین شهر اروپا ی ،آلمان ، لندن ،فرانسه ، ایتالیا، اسپانیا ،…….کانادا ، ایالات متحده امریکا در پی تورم فزاینده وافزایش شدید هزینه‌های زندگی شهروندان به پایتخت این کشورهای بزرگ آمدند و علیه سیاست‌های دولت در خصوص ادامه کمک های میلیارد دلاری از بودجه زحمتکشان برای ادامه جنگ دراوکراین به تظاهرات  وسیع پرداختند.

اقتصاد روسیه پس از جنگ.

شماره روزنامه:۵۵۰۳

دنیای اقتصاد – سارا بنی‌صدر

با طولانی شدن جنگ در اوکراین علائم سختی در سراسر اروپا درحال افزایش است. سازمان‌های خیریه در ایتالیا به مردم بیشتری غذا رسانی می‌کنند و مقامات آلمانی درحال آماده‌ سازی طرح‌هایی برای سهمیه‌ بندی گاز و راه‌اندازی دوباره کارخانه‌های زغال سنگ هستند. یک شرکت بزرگ درحال جمع‌آوری کمک برای مالیات ‌دهندگان است و ممکن است موارد دیگری هم در راه باشد. شرکت‌های لبنی نگران هستند که چگونه باید شیر خود را پاستوریزه کنند. ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین میزان خود رسیده و پیش‌بینی رکود قوت گرفته است.

براساس گزارشی از خبرگزاری اسوشیتدپرس، این فشارها نشانه‌هایی هستند از اینکه چگونه تنش میان روسیه و اوکراین و کاهش صادرات گاز از سوی روسیه، بحران انرژی را در اروپا برانگیخته است و احتمال سقوط دوباره اقتصاد این قاره به رکود را درست زمانی که اقتصاد درحال بهبود از اثرات اقتصادی همه‌گیری کرونا بود قوت بخشیده است. در همین حال، افزایش هزینه‌های انرژی که به دنبال جنگ اتفاق افتاده است به نفع روسیه تمام شده است. این کشور یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت و گاز است که بانک مرکزی چابک آن و سال‌ها تجربه زندگی با تحریم‌ها ارزش پول کشور و تورم را با وجود انزوای اقتصادی تثبیت کرده است. اما اقتصاددانان معتقدند با وجود اینکه روسیه از سقوط کامل اقتصادی اجتناب کرده است، ولی بهای سنگینی را برای آغاز این عملیات نظامی خواهد پرداخت، به طوری‌که کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش درآمد مردم، به عمیق‌تر شدن رکود این کشور منجر خواهد شد.

چالش عمده اروپا در کوتاه‌ مدت است. این قاره باید با رکورد تورم ۶/ ۸  درصدی مبارزه کند و بدون کمبود انرژی زمستان پیش‌رو را پشت سر بگذارد. اروپا به گاز روسیه وابسته است و افزایش قیمت‌های انرژی به کارخانه‌ها، هزینه‌های غذا و مخازن سوخت منتقل شده است. نااطمینانی بر صنایع انرژی‌بر چون فولاد و کشاورزی فشار می‌آورد، به طوری‌که ممکن است در صورت بدتر شدن بحران این صنایع برای حمایت تامین انرژی خانه‌ها با سهمیه‌ بندی گاز روبه‌ رو شوند. لبنیات برشتس‌ گادن، یکی از تعاونی‌‌های بزرگ لبنی در آلمان، ۲۰۰هزار لیتر سوخت ذخیره کرده است تا بتواند در صورت قطع شدن برق یا گاز طبیعی ژنراتور توربین‌های خود، به تولید برق و بخار برای پاستوریزه کردن شیر و سرد نگه داشتن آن ادامه دهد. این یک حفاظت حیاتی برای ۱۸۰۰ کشاورزعضو تعاونی است که ۵۰هزار راس گاو آن‌ها روزانه یک میلیون لیتر شیر تولید می‌کنند. گاوهای شیرده باید روزانه دوشیده شوند و تعطیلی سبب می‌شود اقیانوسی از شیر جایی برای رفتن نداشته باشد. مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ بر میزهای شام هم تاثیرگذار بوده است. براساس تخمین‌های انجام‌ شده، یک خانواده معمولی ایتالیایی امسال ۶۸۱ یورو بیشتر برای غذا هزینه کرده‌ است

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید دولت قصد دارد با اقداماتی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. مقامات آلمان هم از مردم و کسب ‌وکارها خواسته‌اند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و دستور کاهش تنظیمات گرما و تهویه هوا در ساختمان‌های عمومی را صادر کرده است. این مسائل به‌دنبال قطع یا کاهش جریان گاز روسیه به ۱۰ کشور اروپایی اتفاق افتاده است. خط لوله اصلی گاز نیز هفته گذشته برای انجام تعمیرات بسته شده است و نگرانی‌هایی وجود دارد که جریان گاز از طریق نورد استریم ۱ میان روسیه و آلمان دوباره راه‌اندازی نشود. شرکت یونیپر، که بزرگترین شرکت واردکننده گاز آلمان است، پس از تحت فشار ماندن میان قیمت‌های سربه‌ فلک‌کشیده گاز و آنچه مجاز بود از مشتریان دریافت کند، از دولت درخواست کمک کرد.

کارستن برزسکی، اقتصاددان ارشد در بانک ای‌ان‌جی، معتقد است کاهش قدرت خرید به دنبال افزایش قیمت‌ها سبب وقوع رکود در اواخر سال جاری خواهد شد. رشد اقتصادی بلندمدت اروپا به این بستگی خواهد داشت که دولت‌ها سرمایه‌گذاری موردنیاز برای انتقال به اقتصادی بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر را تامین خواهند کرد یا خیر. برزسکی می‌گوید بدون سرمایه‌گذاری و تغییرات ساختاری تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که امیدوار باشیم همه‌چیز مانند قبل عمل کند، اما اینطور نخواهد شد.

درحالی‌که اروپا در سختی قرار دارد، روسیه از طریق دخالت گسترده دولتی توانسته ارزش روبل، بازار سهام و تورم خود را پایدار نگه دارد. نفت روسیه خریداران بیشتری در آسیا پیدا کرده است، با وجود اینکه نفت را با قیمت‌های تخفیف ‌دار می‌فروشد، چراکه خریداران اروپایی خود را کنار کشیده‌اند. پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۴ که به دنبال تصرف منطقه کریمه به روسیه اعمال شد، با پایین ‌نگه داشتن بدهی و فشار به شرکت‌ها برای تامین قطعات و غذا از داخل روسیه، کرملین اقتصادی قلعه‌ای ایجاد کرده است. گرچه شرکت‌های خارجی چون ایکیا تعطیل شده‌اند و روسیه برای اولین‌بار در طول یک قرن دچار نکول در پرداخت‌های خارجی خود شده است، حسی مبنی بر بحران قریب‌الوقوع در مرکز مسکو وجود ندارد. با وجود اینکه فروشگاه‌های خارجی در مراکز خرید بزرگ تعطیل شده‌اند جوانان روسی هنوز به رستوران می‌روند. رستورانی که جایگزین مک‌ دونالد شده است نیز کم یا بیش غذاهایی مشابه آن را می‌فروشد.

با این وجود اقتصاددانان معتقدند که ارزش روبل، که نسبت به قبل از جنگ در برابر دلار افزایش یافته است، و کاهش تورم، تصویر گمراه‌ کننده‌ای به ‌دست می‌دهند. قوانینی که از خروج پول از کشور جلوگیری می‌کنند و وادارکردن صادرکنندگان برای مبادله بیشتر درآمد خارجی‌شان از نفت و گاز به روبل، نرخ ارز را مهندسی کرده است. به گفته یانیس کلوگه، کارشناس اقتصاد روسیه در موسسه امور امنیت و بین‌الملل آلمان، نرخ تورم تا حدی معنای خود را از دست داده است، به این دلیل که این نرخ ناپدید شدن کالاهای غربی را توضیح نمی‌دهد و کاهش تورم احتمالا نشان‌دهنده کاهش تقاضاست.  به گفته ایلیا ماتویف، دانشمند علوم سیاسی، حدود ۸/ ۲میلیون نفر از مردم روسیه در ۲۰۲۰ توسط شرکت‌های خارجی یا نیمه‌خارجی به کار گرفته شده‌اند. اگر تامین‌کنندگان هم در نظر گرفته شوند، حدود ۵میلیون شغل یا ۱۲درصد نیروی کار به سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است. شرکت‌های خارجی ممکن است صاحبان روسی پیدا کنند، و حمایت‌گرایی و ازدیاد مشاغل دولتی می‌تواند از بیکاری گسترده جلوگیری کند. ولی ماتویف معتقد است بهره‌ وری اقتصاد کاهش خواهد یافت و به کاهش قابل‌ ملاحظه در درآمدهای واقعی منتهی خواهد شد.

2023.04.11.تهبه وتدوین :  م . چابکی : 22 فروردین 1402 برابر با

یاد داشت ها:

(1)سوئیفت چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سوئیفت (SWIFT) 

” جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی ” است. یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریقی. Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود

Facebook
Telegram
Twitter
Email